Definicja i istota marketingu
Marketing to dyscyplina naukowa, która powstała we współczesnych latach dwudziestych XX wieku. Jest ona reakcją przedsiębiorstw na przemiany życia gospodarczego, a zwłaszcza na przemiany zachodzące na rynku.
Krótko mówiąc marketing to filozofia przedsiębiorstwa. Pod tym pojęciem kryje się wiedza o instrumentach poznania i kształtowania rynku, zasadach i regułach działania, które pozwolą osiągnąć określony cel. W czasach obecnych celem głównym jest zaspokojenie potrzeb konsumenta-nabywcy z jednoczesnym utrzymaniem się na rynku w warunkach konkurencji.
W literaturze przedmiotu można spotkać wiele definicji marketingu, np.:
- N. Hill uważa marketing za twórczy proces polegający na identyfikacji i zyskownym zaspokojeniu potrzeb nabywców dzięki dostosowaniu się przedsiębiorstwa do warunków rynkowych.
-Zdaniem Petera Druckera: Marketing to menedżerskie zadanie rozpoznawania, uprzedzania i zaspokajania potrzeb klienta w sposób zapewniający jego satysfakcję i przynoszący zysk, ponieważ celem przedsiębiorstwa jest zdobywanie i utrzymanie klientów na wytworzone towary i wykonywane usługi.
Marketing to długi proces ciągłego badania rynku i poznawania potrzeb ludzi, produkowania nie tego, co nam się podoba, ale tego, co oni potrzebują oraz wszelkie czynności i działania związane z dostarczeniem (przedmiotów i usług) - wraz z reklamą - w odpowiednim czasie i miejscu, po atrakcyjnych cenach.
Marketing to myślenie i działanie, to ustalenie wymagań nabywców i przystosowanie poczynań przedsiębiorstwa do zapewnienia zadowolenia nabywców sposób bardziej skuteczny i efektywniejszy niż firmy konkurencyjne.
Cały ten proces ma nieco odmienny charakter dla różnego rodzaju działalności gospodarczych (transport, turystyka itp.), inny w zależności od produkowanych towarów czy oferowanych usług, od zakresu rynków itp.
Kierując się zakresem działalności marketingowej jednostek gospodarczych oraz ich celem działania, czyli tym, co przez lata ulega zmianie, wyróżniamy dwa podejścia do marketingu.
1. podejście tradycyjne (klasyczne),
2. podejście nowoczesne
Marketing tradycyjny to przede wszystkim nastawienie na produkt i usługę, czyli jego zbyt. Jest to planowanie drogi przepływu dóbr materialnych od producenta do konsumenta na aktualne lub potencjalne rynki.
W podejściu nowoczesnym główną zasadą jest dążenie do usatysfakcjonowania klienta, nabywcy, konsumenta, użytkownika. Według Stowarzyszenia Amerykańskiego Marketingu marketing jest procesem planowania i urzeczywistnienia koncepcji produktu (idei, dóbr i usług), cen promocji i dystrybucji prowadzący do osiągnięcia celów jednostek i organizacji.
Należy zaznaczyć, że występuje ogromna różnica między sprzedażą a marketingiem. Sprzedaż przede wszystkim skupia się na potrzebach sprzedającego, by dokonał dobrej transakcji, która przyniesie mu korzyści finansowe. Marketing natomiast to zwrot ku nabywcy, (zarówno produkt jak i działanie ludzi związanych z jego tworzeniem i dostarczeniem). To głównie konsument ma czerpać korzyści, gdyż jego zadowolenie to kontynuacja zakupu (ewentualnie wzrost) i wpływ dla firmy.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (58 stron A4)
2. (6 stron A4)
3. (72 stron A4)
4. (24 stron A4)
5. (19 stron A4)
6. (3 stron A4)
7. (11 stron A4)
8. (11 stron A4)
9. (6 stron A4)
10. (10 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.3 stron)
2. (0.4 stron)
3. (0.6 stron)
4. (0.1 stron)
5. (1.6 stron)
6. (0.8 stron)
7. (1.1 stron)
8. (1 stron)
9. (0.4 stron)
10. (0.5 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Definicja i istota marketingu
Definicja i istota marketingu
Ocena: 9.4 / 10 Liczba głosów: 90 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|