Definicja i kryteria segmentacji rynku
Segmentacja rynku jest to podział rynku na jednorodne grupy nabywców, z których każda charakteryzuje się odmiennymi potrzebami, cechami, zachowaniami oraz reakcją na stosowane przez firmę instrumenty marketingowe.
Jednorodna grupa nabywców tworzy segment. Poszczególne segmenty rynku skupiają odbiorców o podobnych cechach. Konsumenci należący do jednego segmentu są do siebie podobni, natomiast należący do różnych segmentów różnią się od siebie.
Cechy, na podstawie których wyodrębnia się segmenty rynku nazywamy kryteria¬mi segmentacji.
Można je podzielić na dwie grupy:
- kryteria odnoszące się do konsumenta (geograficzne, demograficzne, ekonomiczne, społeczne, kulturowe)
- kryteria odnoszące się do produktu lub sytuacji zakupu
Istotne jest, które z tych kryteriów zostaną wybrane aby scharakteryzować potencjalnych nabywców. Najłatwiej przeprowadzić segmentację rynku tylko w oparciu o zmienne demograficzno-społeczne, takie jak płeć, wiek, wykształcenie, dochody. Dane na ten temat są dostępne w oficjalnych statystykach (np. Rocznik Statystyczny GUS).
Trudniejsze, ale bardziej użyteczne, jest stosowanie kryteriów związany z zakupem i użytkowaniem produktu. Kryteria te pokazują bowiem nie tylko charakterystykę konsumenta, ale także jego zachowania rynkowe.
W przypadku nabywców instytucjonalnych kryteriami segmentacji mogą być: liczba zatrudnionych, wielkość obrotów, powierzchnia punktów sprzedaży, branża, lokalizacja, obszar prowadzonej działalności.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (63 stron A4)
2. (11 stron A4)
3. (2 stron A4)
4. (2 stron A4)
5. (30 stron A4)
6. (12 stron A4)
7. (10 stron A4)
8. (77 stron A4)
9. (19 stron A4)
10. (17 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.2 stron)
2. (0.5 stron)
3. (0.2 stron)
4. (0.3 stron)
5. (0.4 stron)
6. (0.4 stron)
7. (1.2 stron)
8. (1.5 stron)
9. (0.3 stron)
10. (0.6 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie strategiczne » Definicja i kryteria segmentacji rynku
Definicja i kryteria segmentacji rynku
Ocena: 9.5 / 10 Liczba głosów: 73 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|