Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
system finansowy państwa | podstawy makroekonomii | paradoks Giffena | model 7S | korelacja | zarządzanie ryzykiem | prawo Engla | restrukturyzacja przedsiębiorstw |

Definicja i kryteria segmentacji rynku

Segmentacja rynku jest to podział rynku na jednorodne grupy nabywców, z których każda charakteryzuje się odmiennymi potrzebami, cechami, zachowaniami oraz reakcją na stosowane przez firmę instrumenty marketingowe.

Jednorodna grupa nabywców tworzy segment. Poszczególne segmenty rynku skupiają odbiorców o podobnych cechach. Konsumenci należący do jednego segmentu są do siebie podobni, natomiast należący do różnych segmentów różnią się od siebie.
Cechy, na podstawie których wyodrębnia się segmenty rynku nazywamy kryteria¬mi segmentacji.

Można je podzielić na dwie grupy:
- kryteria odnoszące się do konsumenta (geograficzne, demograficzne, ekonomiczne, społeczne, kulturowe)
- kryteria odnoszące się do produktu lub sytuacji zakupu

Istotne jest, które z tych kryteriów zostaną wybrane aby scharakteryzować potencjalnych nabywców. Najłatwiej przeprowadzić segmentację rynku tylko w oparciu o zmienne demograficzno-społeczne, takie jak płeć, wiek, wykształcenie, dochody. Dane na ten temat są dostępne w oficjalnych statystykach (np. Rocznik Statystyczny GUS).

Trudniejsze, ale bardziej użyteczne, jest stosowanie kryteriów związany z zakupem i użytkowaniem produktu. Kryteria te pokazują bowiem nie tylko charakterystykę konsumenta, ale także jego zachowania rynkowe.
W przypadku nabywców instytucjonalnych kryteriami segmentacji mogą być: liczba zatrudnionych, wielkość obrotów, powierzchnia punktów sprzedaży, branża, lokalizacja, obszar prowadzonej działalności.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Segmentacja rynku - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
13 stron(-y)
Istota segmentacji rynku - referat (⭐bibliografia)
11 stron(-y)
Działalność marketingowa w przedsiębiorstwie (⭐bibliografia)
14 stron(-y)
Marketing i jego elementy
14 stron(-y)
Analiza sytuacji marketingowej (⭐bibliografia)
63 stron(-y)
Marketing wyborczy - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
11 stron(-y)
Ściąga z marketingu 2
2 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie strategiczne » Definicja i kryteria segmentacji rynku

Definicja i kryteria segmentacji rynku
Ocena: 9.5 / 10
Liczba głosów: 73 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii