Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
list zastawny | niezależność banku centralnego | metoda najmniejszych kwadratów | współczynnik determinacji | zarządzanie ryzykiem | motywatory | dochody budżetu państwa | mierniki gospodarcze |

Definicja konfliktu

J. Stoner i Ch. Wankel definiują konflikt w organizacji jako spór dwóch lub więcej członków albo grup, wynikający z konieczności dzielenia się ograniczonymi zasobami lub zajmowania odmiennej pozycji, różnych celów, wartości lub spostrzeżeń. Członkowie czy grupy w organizacji dążą do tego, by ich sprawa lub punkt widzenia przeważyły nad sprawą lub punktem widzenia innych.

Konflikt bywa czasem rozumiany jako niezgodność zachowania stron. Wg D. Tjoswolda konflikt to niezgodne zachowanie stron, które może wystąpić nawet wtedy gdy cele i interesy stron są zgodne. Rozwiązanie konfliktu zawiera elementy współpracy, jeżeli obu stronom zależy na tym, aby organizacja nie przestała istnieć. Wg D. Tjoswolda konflikt nie ogranicza się jedynie do niezgodności interesów i celów, ale może dotyczyć zachowania jednej ze stron, które blokuje, uniemożliwia lub po prostu utrudnia działanie drugiej strony konfliktu.

Konflikty pojawiają się na wszystkich obszarach ludzkiej aktywności, poczynając od konfliktów w relacjach między jednostkami, grupami społecznymi, organizacjami, a skończywszy na potężnych konfliktach zbiorowych, w tym i państwowych. Są naturalnym stanem w relacjach międzyludzkich.

Konflikt to proces wzajemnego oddziaływania na siebie podmiotów, w którym występuje świadomość faktycznej lub wyimaginowanej niezgodności celów i interesów, zmierzający do wymuszenia zmiany podjętych lub zamierzonych działań drugiej strony i/lub do zaszkodzenia przeciwnikowi.

Konsekwencje konfliktu mogą wpływać korzystnie na grupę społeczną, sprzyjać rozwojowi, pobudzać do twórczego myślenia i szukania nowych pomysłów. Pojawienie się konfliktu może być informacją, ze jakieś sprawy wymagają zmiany. Konflikt stwarza potrzebę dogłębnego zrozumienia własnego stanowiska, aby umieć go przedstawić drugiej stronie i dobrze go uargumentować. Jednocześnie mamy okazję poznać drugą osobę jej stanowisko, wartości i cele. Konstruktywne rozwiązanie konfliktu powoduje wzrost zaufania do partnera, zbliża i pogłębia łączące ich więzi, w skutek, czego łatwiej im będzie pokonywać przeszkody w przyszłości.

Negatywne konsekwencje konfliktu występują najczęściej w przedłużającej się sytuacji spornej. Stres, negatywne emocje powoduje ogólne zniechęcenie, dezorganizuje proces pracy, zainteresowanie pracą przesuwa się na dalszy plan. Aktywność grupy koncentruje się na konflikcie i sposobach radzenia sobie z nim. Nierozwiązany lub źle rozwiązany konflikt powoduje pogorszenie stosunków między ludźmi, brak zaufania, zakłócona zostaje komunikacja w grupie, co utrudnia współpracę, prowadzącą do osiągnięcia celów.

Konflikt można zaliczyć do sytuacji trudnych, wymaga kontrolowania własnych emocji, oraz sprawnego działania na płaszczyźnie poznawczej - orientacji w sytuacji, oceny partnera i jego interesów, oraz analizy własnej sytuacji.

Problemy i konflikty, jakie powstają między ludźmi, mogą być wyjaśniane, rozwiązywane lub rozstrzygane. Wybór odpowiedniej metody zależy od typu sporu, złożoności sytuacji, umiejętności stron, oceny efektywności i kosztów poszczególnych procedur, czy w końcu od wiary w wygraną. Może to być: mediacja, arbitraż, negocjacja, czy sąd.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Kierowanie konfliktem w organizacji - referat (⭐bibliografia)
8 stron(-y)
Etyka prawnicza - referat (⭐bibliografia)
12 stron(-y)
Konflikt w organizacji - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
9 stron(-y)
Psychologia zarządzania - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
24 stron(-y)
Podstawy socjologii
26 stron(-y)
Outsourcing
9 stron(-y)
Marketing mix - prezentacja
58 stron(-y)

Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps)

1. Podstawy socjologii (26 stron A4)
2. Outsourcing (9 stron A4)
3. Marketing mix - prezentacja (58 stron A4)
4. Papiery wartościowe - akcje i obligacje (9 stron A4)
5. Globalizacja - referat (23 stron A4)
6. Amortyzacja - metody amortyzacji z wyjaśnieniem (5 stron A4)
7. Rodzaje i funkcje kanałów dystrybucji (5 stron A4)
8. Six Sigma - referat (7 stron A4)
9. Inflacja - referat (6 stron A4)
10. Burza mózgów (8 stron A4)

Podobne tematy w Kompendium

1. Etapy konfliktu (0.7 stron)
2. Proces konfliktu (0.1 stron)
3. Istota konfliktu (0.5 stron)
4. Teoria rzeczywistego konfliktu (1.2 stron)
5. Pozytywne i negatywne skutki konfliktu (1.1 stron)
6. Style i metody rozwiązywania konfliktów (1 stron)
7. Rozwiązywanie konfliktów w kanałach dystrybucji (0.4 stron)
8. Konflikt motywów mieszanych (1.4 stron)
9. GRIT (0.2 stron)
10. Rywalizacja (0.1 stron)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » Definicja konfliktu

Definicja konfliktu
Ocena: 9.2 / 10
Liczba głosów: 114 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii