Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
etapy badań marketingowych | cena równowagi | analiza czynnikowa | traktat z Maastricht | proces produkcyjny | sezonowość | negocjacje w biznesie | prezentacje z zarządzania |

Definicja logistyki dystrybucji

Podobnie jak logistyka zaopatrzenia, logistyka dystrybucji jest systemem logistycznym powiązanym z rynkiem. Łączy ona logistykę produkcji przedsiębiorstwa z logistyką zaopatrzenia nabywcy.

Logistyka dystrybucji obejmuje wszystkie czynności, które maja związek z zaopatrzeniem klienta w wyroby gotowe. Zaopatrywanie może odbywać się przy tym bezpośrednio z procesu produkcyjnego lub z magazynów zbytu, znajdujących się przy zakładzie produkcyjnym i ewentualnie z innych, regionalnych magazynów wysyłkowych. Obiekty logistyki dystrybucji nie podlegają w normalnym wypadku przemianom, wyjątki mogą wystąpić wówczas, gdy w związku z usługami logistycznymi klientowi oferuje się usługi uzupełniające, które np. dostosowują wyrób do jego indywidualnych potrzeb (“Customizing').

Rozgraniczenie między działem zbytu lub dystrybucji przedsiębiorstwa, pełniącym wyspecjalizowana funkcję marketingową (zbytu), i logistyka dystrybucji można przeprowadzić na podstawie poniższych przesłanek. Sfera zbytu przedsiębiorstwa ma za zadanie pozyskać klientów, opiekować się aktualnymi klientami i zdobywać przyszłych. Czyni to, rozpoznając za pomocą instrumentów badań rynku bieżące potrzeby u potencjalnych klientów i za pomocą instrumentów marketingu kreuje różne rodzaje korzyści, które zaspokajają potrzeby (rozwiązują problemy) klienta.

Pozyskanymi w ten sposób klientami należy się stale opiekować, stosując odpowiednie instrumenty marketingowe, aby utrzymać ich jako stałych klientów. Oprócz tego sfera zbytu przedsiębiorstwa powinna zajmować się określeniem, jakie produkty mogą w przyszłości zaspokoić potrzeby lub rozwiązać problemy, które pojawiają się na rynkach zbytu. Powinna ona dbać o zdobywanie przyszłych klientów, współpracując przy tym z działem badań i rozwoju.

Logistyka dystrybucji wywołuje konieczne przepływy towarów, aby fizycznie oddać do dyspozycji klienta kupione przez niego towary. Dotyczy to zarówno gotowych produktów, jak i części zamiennych. Zasadniczo można przy tym rozróżnić dwa rodzaje dostarczania, wynikające z zasady dostarczania przez dostawcę lub sprowadzania samodzielnego. Przy zasadzie dostarczania przez dostawcę logistyczny zakres kontroli dostawcy dociera aż do klienta. Dostawca dostarcza więc towary do klienta za pośrednictwem własnego systemu logistyki dystrybucji. Przy zasadzie sprowadzania samodzielnego, logistyczny zakres kontroli klienta sięga natomiast aż do dostawcy.

Klient zaopatruje się więc u dostawcy w przygotowane dla niego towary za pośrednictwem swojej logistyki zaopatrzenia (odbiór własny). Zadanie dostawcze logistyki dystrybucji jest określone przez wymagany na rynku poziom obsługi dostawczej. Dostawca może wytworzyć u klienta konieczne preferencje dla swoich towarów właśnie przez oferowanie odpowiedniej obsługi dostawczej.

Dlatego logistyka dystrybucji jest określana często jako instrument marketingowy, przy czym w tym kontekście jest raczej używane pojęcie “logistyka marketingowa' wspomniane preferencje mają dla klienta znaczenie w postaci obsługi dostawczej, jako wyjście systemu logistycznego. Klienta interesuje dlatego jedynie wyjście (Output), a nie wejście (Input) do systemu logistycznego i przebiegające w nim procesy.

Miedzy zbytem i logistyką istnieje podobna zależność jak między zbytem a badaniami i rozwojem. Dział zbytu ustala wymagania dla postaci wyrobu, dział badań i rozwoju próbuje stworzyć wyroby odpowiadające tym wymaganiom. Niekiedy analizy kosztów, wykonywane przez dział badań i rozwoju, mogą prowadzić do zrelatywizowania tych wymagań. Podobnie jest w wypadku obsługi dostawczej. Dział zbytu ustala wymagania dla poziomu obsługi dostawczej.

Dział logistyki próbuje stworzyć systemy logistyczne, które spełniają te wymagania. Jednak również tutaj analizy kosztów mogą prowadzić do tego, że wymagania te zostaną zrelatywizowanie w sensie zróżnicowanego poziomu obsługi w zakresie dostaw.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Proces dystrybucji
15 stron(-y)
Łańcuchy logistyczne w przedsiębiorstwie (⭐bibliografia ⭐przypisy)
14 stron(-y)
Rodzaje i funkcje kanałów dystrybucji (⭐bibliografia ⭐przypisy)
5 stron(-y)
Podstawy logistyki
22 stron(-y)
Ściąga z logistyki
5 stron(-y)
Wykłady z logistyki - opracowanie
16 stron(-y)
Logistyka w organizacjach non profit - referat (⭐bibliografia)
6 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Logistyka » Definicja logistyki dystrybucji

Definicja logistyki dystrybucji
Ocena: 9.7 / 10
Liczba głosów: 42 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii