Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
traktat z Maastricht | metody selekcji | bankowość elektroniczna | teoria XY | analiza sektora | rentowność kapitału własnego | bankowość internetowa | wariancja |

Definicja logistyki zaopatrzenia

Logistyka zaopatrzenia jest systemem logistycznym związanym z rynkiem. Stanowi ona połączenie miedzy logistyką dystrybucji dostawców i logistyką produkcji w przedsiębiorstwie. Przedmiotem logistyki zaopatrzenia są towary (surowce, materiały pomocnicze i eksploatacyjne, części zakupu i towary nabywane w handlu), które należy udostępnić (przygotować)  przedsiębiorstwu, zgodnie z jego zapotrzebowaniem. Miejscem pokrywania zapotrzebowania jest magazyn zaopatrzeniowy lub – w przypadku bezpośredniej dostawy – pierwszy etap produkcyjny w przedsiębiorstwie.

Przedsiębiorstwo przy realizacji funkcji zaopatrzenia, w nie wytwarzane samodzielnie, używane w produkcji materiały, musi zapewnić – oprócz fizycznej – także ich prawną dyspozycyjność, co oznacza nabycie prawa własności do tych materiałów. Czynności z tym związane nalezą do zakresu zadań zaopatrzenia  (zakupu). Zadania związane z realizacją kompleksowych funkcji zaopatrzenia nazywane są “gospodarką materiałową'. Zadaniem zaopatrzenia jest zapewnienie możliwości zaopatrzenia, jej utrzymywanie i rozwój w przyszłości.

Przy realizacji tego zadania następuje zmiana sposobu myślenia kategoriami marketingu z obszaru zbytu na obszar zaopatrzenia. Są to zagadnienia bliskie sobie, ponieważ kształtowanie wzajemnych zależności między partnerami rynkowymi, w tym przypadku na rynku zaopatrzeniowym, należy traktować jako istotną cechę myślenia kategoriami marketingowymi.

Pojecie “marketingu zaopatrzenia' staje się coraz bardziej powszechne zarówno w teorii, jak i również w praktyce; analogicznie do instrumentarium marketingowego, w obszarze zbytu, istnieje instrumentarium marketingowe w obszarze zaopatrzenia. Marketing zaopatrzeniowy spełnia stawiane mu zadania, gdy za pomocą instrumentów badania rynku rozpoznaje zdolności dostawcze na aktualnych rynkach i za pomocą polityki zaopatrzeniowej (definiowanej poprzez instrumenty polityki marketingowej w obszarze zbytu) tak oddziałuje na dostawców, że dostarczają oni przedsiębiorstwu poszukiwanych wyrobów.

Stworzone w ten sposób możliwości dostawcze należy stale rozwijać przez zastosowanie odpowiednich instrumentów polityki zaopatrzeniowej, aby raz pozyskani dostawcy stali się dostawcami stałymi. Oprócz tego dział zaopatrzenia w przedsiębiorstwie powinien prowadzić analizy, które określałyby jakie produkty na przyszłych rynkach zaopatrzeniowych mogą się przyczynić do rozwiązania problemów w przedsiębiorstwie.

Logistyka zaopatrzenia wykorzystuje istniejące już możliwości zaopatrzenia organizując przepływy towarów i informacji w celu zapewnienia przedsiębiorstwu materiałów używanych do produkcji. Za względu na charakter logistyki zaopatrzenia, który jest związany z rynkiem  i jednocześnie wykraczający swoim zasięgiem poza przedsiębiorstwo, typowe jest, że nie wszystkie sytuacje decyzyjne, wpływające na zewnętrzne przygotowanie potrzebnych materiałów, występują wewnątrz przedsiębiorstwa. To powoduje konieczność istnienia uregulowań umożliwiających rozległą koordynacje przepływu towarów i ściślejsze powiązanie między dostawcami i odbiorcą.

Uregulowania takie, głównie związane są z organizacją dostaw i często zawierają dodatkowe informacje w zakresie momentu przejęcia ryzyka i kosztów. Z tego tez powodu w logistyce zaopatrzenia określa się zakres kontroli logistycznej.

Szeroki zakres kontroli odbiorcy oznacza, że w dużym stopniu on sam odpowiada za zapewnienie zaopatrzenia i musi też podjąć działania zmierzające do jego realizacji. Odpowiada to zasadzie sprowadzania, która obok zasady dostarczania stanowi jeden z dwóch zasadniczych rodzajów zaopatrywania. Jeżeli natomiast zadanie zaopatrzenia materiałowego jest przeniesione na dostawce, wówczas występuje zasada dostarczania przez dostawce, z odpowiednio mniejszym zakresem kontroli odbiorcy.

Dlatego też, ważnym  przykładem tego typu uregulowań, są tzw. Międzynarodowe formuły handlowe (Incoterms), które mają również znaczenie dla logistyki dystrybucji.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Łańcuchy logistyczne w przedsiębiorstwie (⭐bibliografia ⭐przypisy)
14 stron(-y)
Wykłady z logistyki - opracowanie
16 stron(-y)
Podstawy logistyki
22 stron(-y)
Ściąga z logistyki
5 stron(-y)
Logistyka - ściąga z zagadnień
1 stron(-y)
Logistyka w organizacjach non profit - referat (⭐bibliografia)
6 stron(-y)
Efekty zarządzania logistycznego (⭐bibliografia)
13 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Logistyka » Definicja logistyki zaopatrzenia

Definicja logistyki zaopatrzenia
Ocena: 10 / 10
Liczba głosów: 41 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii