Definicja strategii obsługi klienta w logistyce
Strategia (gr. strategia – dowództwo) pierwotnie oznaczała główny dział sztuki wojennej. Obejmowała teorię i praktykę przygotowania i prowadzenia wojny jako całości oraz jej kampanii i poszczególnych operacji. Przez analogię i zgodnie z pierwotnym znaczeniem, strategia jest sztuką dowodzenia rozwojem organizacji oraz dokonywania wyboru metod i środków osiągania celów tej organizacji.
Strategię przedsiębiorstwa lub innej dowolnej organizacji rozumie się obecnie i analizuje na różne sposoby. Wśród wielu definicji najbardziej interesujące i użyteczne dla dalszych rozważań o obsłudze klienta jest podejście H. Mintzberga, upowszechnione w polskiej literaturze przedmiotu miedzy innymi przez K. Obłoja.
Zdaniem H. Mintzberga strategie definiuje 5P (plan, ploy, pattern, position, perspective). Oznacza to, że strategie można rozumieć jako plan, podstęp i wzorzec działania organizacji, a także zajmowanie i obronę swojej pozycji w otoczeniu, dającą możliwość dalszego działania oraz widoki (perspektywy) na przyszłość.
W rozumieniu strategii można ograniczyć się tylko do jednego z wymienionych P, na przykład perspektywy, ale dopiero wszystkie razem oddają w pełni jej istotę. Dogłębne i kompleksowe zrozumienie tego, czym jest strategia, skłania do przyjęcia wszystkich pięciu znaczeń naraz. Współczesna strategia przedsiębiorstwa lub korporacji bywa po trosze: planem, postępem, wzorcem, pozycją i perspektywą. Plan i postęp uwypuklają intencję i rolę świadomego przywództwa, wzorzec – ukrytą wolę działania i ideę wynurzania się strategii (w wyniku podjętej, nie zawsze do końca świadomej aktywności praktycznej).
Pozycja ułatwia działania i plany. Jej istnienie zmusza do refleksji nad współzawodnictwem i współpracą z otoczeniem i jego niezbędnością w trakcie rozwoju – umiejętne bycie i realizowanie się w określonym otoczeniu. Wreszcie strategia jako widoki na przyszłość to twór abstrakcyjny, produkt wyobraźni i myśli, wizualizowana koncepcja, której wprawdzie nie można dotknąć, lecz która odsłania to, co może się zdarzyć, i dlatego jest tak niezbędna w rozwoju. Ten aspekt, jak zaznaczono, najgłębiej dotyka istoty strategii i tego, co w innym miejscu H. Mintzberg nazywa myśleniem strategicznym. Obejmuje ono:
- zdolność do wykreowania i utrzymywania w umyśle reprezentacji czegoś, co aktualnie nie jest obecne;
- intencję przejawiającą się w posiadaniu celu, zamierzenia oraz planu osiągnięcia tego w jakiś sposób;
- elastyczność polegająca na zdolności odkrywania wielorakich dróg osiągnięcia celu wtedy, kiedy nie sprawdza się plan początkowy.
Strategia obsługi klienta to także perspektywa, plan, podstęp i wzorzec działania w celu utrzymania lub zajęcia określonej pozycji na rynku. Formułowana i realizowana na trzech poziomach zarządzania:
- strategicznym – podczas tworzenia planu systemu działania na przyszłość;
- taktycznym – podczas przygotowywania szczegółowego planu i metod kontroli wykorzystania zasobów;
- operacyjnym – wykonywanie i kontrolowanie codziennych czynności związanych z obsługą.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (22 stron A4)
2. (22 stron A4)
3. (7 stron A4)
4. (13 stron A4)
5. (20 stron A4)
6. (17 stron A4)
7. (7 stron A4)
8. (29 stron A4)
9. (8 stron A4)
10. (16 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.5 stron)
2. (1 stron)
3. (0.5 stron)
4. (1.1 stron)
5. (2.3 stron)
6. (1.4 stron)
7. (1.2 stron)
8. (0.3 stron)
9. (1.5 stron)
10. (0.5 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Logistyka » Definicja strategii obsługi klienta w logistyce
Definicja strategii obsługi klienta w logistyce
Ocena: 10 / 10 Liczba głosów: 42 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|