Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
teorie potrzeb | obliczanie zdolności kredytowej | wahania koniunkturalne | marketing wyborczy | udział w rynku | ocena ryzyka | wydatki gminy | prezentacje z makroekonomii |

Diagram Ishikawy

Kaom Ishikawa to współtwórca kół jakości, w których robotnicy spotkali się po to, aby omawiać propozycje udoskonaleń. Ishikawa akceptował skupianie całego wysiłku na klientach w dążeniu do kompleksowej jakości. Szedł nawet tak daleko, że proponował traktowanie następnego wydziału, do którego przekazuje się produkcję własnego działu, jako klienta. Takie podejście sprzyjało lepszemu komunikowaniu się i słusznej postawie jednego działu wobec drugiego, zamiast biuro krytycznego dążenia do wyważenia własnego działu kosztem innych.

Kaom Ishikawa spopularyzował sposób przedstawienia wpływu różnych wyników na osiągnięcie dobrych lub złych wyników w postaci wykresu rybiej ości, zwanego też wykresem przyczyn i skutków lub po prostu wykresem / diagramem Ishikawy. Diagram Ishikawy jest jednym z częściej stosowanych narzędzi w zarządzaniu jakością. Jego istotą jest graficzna prezentacja analizy wzajemnych powiązań przyczyn wywołujących określony problem.

Jest to skuteczny sposób rozpisywania współpracowników na przykład na jakość i służący do badania złożonych problemów organizacyjnych. Inne zastosowania diagramu to przede wszystkim odkrywanie nieujawnionych dotąd więzów pomiędzy poszczególnymi przyczynami, pomóc w odkryciu źródła problemu, pomoc w dostrzeżeniu złożoności sytuacji, wskazania na wszelkie istotne zachodzące związki, analizy spodziewanych wyników danego kierunku postępowania. Można powiedzieć, że diagram jest 'mapą' poruszonego w nim problemu.

W programach poprawy jakości w takich jak omawianych właśnie diagram Ishikawy podstawową formą działania jest praca zespołowa, ponieważ wypracowanie zespołowo zalecenia mają większą szansę na wdrożenie niż sugestie pojedynczych pracowników. Z stąd też praca zespołowa nad tym wykresem często jest połączona z techniką burzy mózgów.

Do podstawowych cech diagramu Ishikawy możemy zaliczyć:
• uporządkowany przekaz informacji
• trafność analizy
• hierarchia danych
• staranność
• nacisk na lokalizację i eliminację przyczyn problemu

Diagram Ishikawy, zwany jest również jako wykres rybiej ości, dlatego każda jego część służy do innych celów, a mianowicie:
• 'głowa' ryby to skutek, czyli analizy problemu
• 'kręgosłup' skupia promieniście rozłożone przyczyny ości
• 'ości są to grupy przyczyn powodujących daną niedogodność

W procesie budowy diagramu Ishikawy można wykazać następujące czynniki:
• identyfikacja problemu
• inicjacja prac nad diagramem
• uszczegółowienie diagramu
• analiza

Podczas tworzenia schematu należy wcześniej określić, jaka wielkość będzie poddawana analizie. Może to być charakterystyka jakości, problemu wymagający rozwiązania, wynik wyczerpujący poprawny sterowanie lub każdy inny rezultat wynikający z konkretnych przyczyn.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Diagram Ishikawy
4 stron(-y)
Analiza FMEA i diagram Ishikawy
2 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie jakością » Diagram Ishikawy

Diagram Ishikawy
Ocena: 9.3 / 10
Liczba głosów: 189 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii