Diagram Ishikawy
Kaom Ishikawa to współtwórca kół jakości, w których robotnicy spotkali się po to, aby omawiać propozycje udoskonaleń. Ishikawa akceptował skupianie całego wysiłku na klientach w dążeniu do kompleksowej jakości. Szedł nawet tak daleko, że proponował traktowanie następnego wydziału, do którego przekazuje się produkcję własnego działu, jako klienta. Takie podejście sprzyjało lepszemu komunikowaniu się i słusznej postawie jednego działu wobec drugiego, zamiast biuro krytycznego dążenia do wyważenia własnego działu kosztem innych.
Kaom Ishikawa spopularyzował sposób przedstawienia wpływu różnych wyników na osiągnięcie dobrych lub złych wyników w postaci wykresu rybiej ości, zwanego też wykresem przyczyn i skutków lub po prostu wykresem / diagramem Ishikawy. Diagram Ishikawy jest jednym z częściej stosowanych narzędzi w zarządzaniu jakością. Jego istotą jest graficzna prezentacja analizy wzajemnych powiązań przyczyn wywołujących określony problem.
Jest to skuteczny sposób rozpisywania współpracowników na przykład na jakość i służący do badania złożonych problemów organizacyjnych. Inne zastosowania diagramu to przede wszystkim odkrywanie nieujawnionych dotąd więzów pomiędzy poszczególnymi przyczynami, pomóc w odkryciu źródła problemu, pomoc w dostrzeżeniu złożoności sytuacji, wskazania na wszelkie istotne zachodzące związki, analizy spodziewanych wyników danego kierunku postępowania. Można powiedzieć, że diagram jest 'mapą' poruszonego w nim problemu.
W programach poprawy jakości w takich jak omawianych właśnie diagram Ishikawy podstawową formą działania jest praca zespołowa, ponieważ wypracowanie zespołowo zalecenia mają większą szansę na wdrożenie niż sugestie pojedynczych pracowników. Z stąd też praca zespołowa nad tym wykresem często jest połączona z techniką burzy mózgów.
Do podstawowych cech diagramu Ishikawy możemy zaliczyć:
• uporządkowany przekaz informacji
• trafność analizy
• hierarchia danych
• staranność
• nacisk na lokalizację i eliminację przyczyn problemu
Diagram Ishikawy, zwany jest również jako wykres rybiej ości, dlatego każda jego część służy do innych celów, a mianowicie:
• 'głowa' ryby to skutek, czyli analizy problemu
• 'kręgosłup' skupia promieniście rozłożone przyczyny ości
• 'ości są to grupy przyczyn powodujących daną niedogodność
W procesie budowy diagramu Ishikawy można wykazać następujące czynniki:
• identyfikacja problemu
• inicjacja prac nad diagramem
• uszczegółowienie diagramu
• analiza
Podczas tworzenia schematu należy wcześniej określić, jaka wielkość będzie poddawana analizie. Może to być charakterystyka jakości, problemu wymagający rozwiązania, wynik wyczerpujący poprawny sterowanie lub każdy inny rezultat wynikający z konkretnych przyczyn.
Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania. Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.
Przykładowe tematy do pobrania:
| Ilość stron A4 |
✅ Diagram Ishikawy |
4 stron(-y) |
✅ Analiza FMEA i diagram Ishikawy |
2 stron(-y) |
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (19 stron A4)
2. (21 stron A4)
3. (19 stron A4)
4. (38 stron A4)
5. (13 stron A4)
6. (23 stron A4)
7. (43 stron A4)
8. (18 stron A4)
9. (30 stron A4)
10. (21 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.8 stron)
2. (0.9 stron)
3. (0.3 stron)
4. (1.1 stron)
5. (2.3 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie jakością » Diagram Ishikawy
Diagram Ishikawy
Ocena: 9.3 / 10 Liczba głosów: 189 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|