Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
strategie marki | handel zagraniczny | strategia firmy | diagram ishikawy | style negocjacji | teoria Herzberga | elasyczność | DAGMAR |

Dobro podrzędne

Dobro podrzędne znane również jako dobro inferiorne to kategoria towarów lub usług, których popyt maleje wraz ze wzrostem dochodu i rośnie wraz ze spadkiem dochodu. Innymi słowy, ilość nabywana dobra podrzędnego reaguje w sposób odwrotny do zmian dochodu.

Dobra podrzędne to produkty, których popyt maleje wraz ze wzrostem dochodu i rośnie wraz ze spadkiem dochodu. Są one często kojarzone z niższym standardem życia i są wybierane przez konsumentów głównie ze względu na ich niższą cenę. Wraz ze wzrostem dochodu konsumenci przestawiają się na produkty o wyższej jakości lub bardziej pożądane.

Kluczowym wskaźnikiem dla dobra podrzędnego jest tzw. dochodowa elastyczność popytu (IED), która jest mniejsza niż zero (IED < 0).

Cechy dobra podrzędnego

- Malejący popyt wraz ze wzrostem dochodu - Dobra podrzędne charakteryzują się tym, że konsumenci są mniej skłonni do kupowania ich w miarę wzrostu swoich dochodów. Gdy ich dochód wzrasta, konsumenci przestawiają się na inne, bardziej pożądane lub luksusowe produkty, rezygnując z tych, które uważają za mniej wartościowe lub niższej jakości.

- Związane z niższym standardem życia - Dobra podrzędne są często kojarzone z niższym standardem życia lub niższą jakością. Mogą to być tanie produkty spożywcze, tańsze marki odzieżowe, środki transportu publicznego zamiast samochodów osobowych, itp. Konsumenci wybierają te produkty ze względu na ich niższą cenę, ale zwykle nie są one ich pierwszym wyborem.

- Wzrost popytu wraz ze spadkiem dochodu - Wraz ze spadkiem dochodu lub trudniejszymi warunkami ekonomicznymi, konsumenci mogą zwrócić się ku tańszym alternatywom, w tym produktom podrzędnym. W takich sytuacjach konsumenci mogą być zmuszeni do zmniejszenia swoich wydatków na bardziej kosztowne produkty i szukać tańszych opcji.

- Popyt odwrotnie proporcjonalny do dochodu - Dobra podrzędne mają popyt odwrotnie proporcjonalny do dochodu, co oznacza, że wraz ze wzrostem dochodu ludzie przestają kupować je w większych ilościach, a zamiast tego wybierają produkty o wyższej jakości lub bardziej pożądane.

Przykłady dóbr podrzędnych

Przykładami dóbr podrzędnych mogą być tanie produkty spożywcze, używane towary, produkty tańszych marek odzieżowych lub obuwia, środki transportu publicznego, tanie alkohole, itp. Konsumenci mogą kupować te produkty, gdy ich budżet jest ograniczony, ale zazwyczaj wybiorą bardziej luksusowe lub wysokiej jakości produkty, jeśli ich sytuacja finansowa się poprawi.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Zagadnienia na egzamin z ekonomii matematycznej
14 stron(-y)
Ściąga z mikroekonomii - definicje wykresy i wzory
4 stron(-y)
Wykłady z mikroekonomii
25 stron(-y)
Pytania testowe z mikroekonomii
16 stron(-y)
Zestaw zagadnień na egzamin z mikroekonomii
10 stron(-y)
Rynek i mechanizm rynkowy - definicje wykresy i testy
29 stron(-y)
Definicje z mikroekonomii
12 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Mikroekonomia » Dobro podrzędne

Dobro podrzędne
Ocena: 9.6 / 10
Liczba głosów: 121 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii