Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
analiza mikrootoczenia | analiza makrootoczenia | wizja | korporacje transnarodowe | zadanie transportowe | cash flow | ocena zdolności kredytowej | funkcja trendu |

Dystrybucja selektywna


Dystrybucja selektywna to rodzaj dystrybucji polegającej na doprowadzeniu towarów do konsumenta przez ograniczoną, specjalnie wyselekcjonowaną liczbę pośredników działających na konkretnym rynku. Mimo, iż dystrybucja selektywna może być wykorzystywana przy sprzedaży niektórych produktów zaliczonych do grupy I i II, stosuje się ją głównie przy sprzedaży produktów zaliczonych do grupy III i IV.

Jeśli produkty te są sprzedawane na terenie całego kraju, nie jest możliwe działanie producenta na szczeblu sprzedaży detalicznej (poza nielicznymi sklepami firmowymi). Może on jednak wykonywać funkcje hurtownika. Oznacza to konieczność rozwiązania problemu magazynowania, transportu a także serwisu itd.

Dystrybucja selektywna występuje przede wszystkim na rynku produktów wybieralnych (np. ubrania, sprzęt RTV, meble, sprzęt gospodarstwa domowego). Ich konsumenci poszukują szczegółowych informacji o produktach, dodatkowych usług, są skłonni poświęcić więcej czasu i wysiłku na rozpoznanie i ocenę dostępnego asortymentu produktów. Dystrybucja selektywna ułatwia producentowi koncentrację na współpracy z wybranymi pośrednikami, zapewnia im pełniejszą kontrolę rynku, sprzyja obniżaniu kosztów dystrybucji.

Przypadkiem dystrybucji selektywnej jest dystrybucja wyłączna, która polega na sprzedaży wybranych produktów wyłącznie przez jeden punkt sprzedaży (lub przedsiębiorstwo) na określonym terenie. Prawo wyłączności sprzedaży może być udzielone przez producenta przedsiębiorstwu detalicznemu lub hurtowemu. Ponieważ dystrybucja wyłączna jest stosowana najczęściej przy sprzedaży produktów zaliczanych do grup IV i V istotną sprawą stają się warunki sprzedaży i zakres usług oferowanych przez potencjalnego pośrednika.

Przy dystrybucji wyłącznej producent może ściślej kontrolować sposób oferowania towarów klientom i efektywniej gospodarować zapasami. Podstawową wadą tej polityki dystrybucji są ograniczone możliwości zwiększenia sprzedaży oraz potencjalne uzależnienie się producenta od pośrednika.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Rodzaje i funkcje kanałów dystrybucji (⭐bibliografia ⭐przypisy)
5 stron(-y)
Przykład procesu dystrybucji - dystrybucja na przykładzie Grupy Żywiec
9 stron(-y)
Dystrybucja towarów w przykładowym przedsiębiorstwie (⭐bibliografia)
20 stron(-y)
Proces dystrybucji
15 stron(-y)
Zagadnienia na egzamin z marketingu
24 stron(-y)
Analiza marketingowa studia fotografii cyfrowej
17 stron(-y)
Marketing mix - prezentacja
58 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Dystrybucja selektywna

Dystrybucja selektywna
Ocena: 10 / 10
Liczba głosów: 199 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować