Efekt byczego bicza
Efekt byczego bicza to efekt wzmocnionego przenoszenia zmian popytu w łańcuchu dystrybucyjnym.
Dobrym przykładem efektu byczego bicza jest sprzedaż pampersów. Ich sprzedaż w detalicznych sklepach wahała się, ale w sposób umiarkowany. Zamówienia składane przez dystrybutorów cechowało znacznie większe zróżnicowanie. Natomiast, jak się okazało największe wahania dotyczyły zamówień na materiały do produkcji. Na pierwszy rzut oka wahania te pozbawione były sensu, bo przecież dzieci zużywają pieluchy w stałych ilościach.
Do głównych przyczyn występowania efektu byczego bicza należą:
- niezerowy czas reakcji w łańcuchu
- polityka zamówień i utrzymywania zapasów w ogniwach łańcucha prowadzona wg. różnych zasad
- brak przepływu informacji i koordynacji działań
Efekt byczego bicza prowokują następujące zjawiska:
- zmiany popytu na rynku detalicznym
- grupowanie zamówień, dyktowanie klientom dużych jednostek ładunkowych oraz ustalanie minimalnej wielkości zamówienia
- manipulowanie cenami
- racjonowanie i braki produktów
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (29 stron A4)
2. (12 stron A4)
3. (4 stron A4)
4. (32 stron A4)
5. (12 stron A4)
6. (8 stron A4)
7. (16 stron A4)
8. (22 stron A4)
9. (16 stron A4)
10. (11 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.2 stron)
2. (0.4 stron)
3. (0.3 stron)
4. (0.3 stron)
5. (0.1 stron)
6. (0.2 stron)
7. (0.9 stron)
8. (0.9 stron)
9. (0.4 stron)
10. (0.4 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Logistyka » Efekt byczego bicza
Efekt byczego bicza
Ocena: 9.3 / 10 Liczba głosów: 36 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|