Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
analiza finansowa | cykl życia produktu | prognoza sprzedaży | obliczanie zdolności kredytowej | hierarchia potrzeb Maslowa | techniki negocjacyjne | marketing wyborczy | pięć sił Portera |

Efekt diabelski

Efekt diabelski znany również jako odwrócenie efektu aureoli, odnosi się do zjawiska, w którym ludzie interpretują zachowania i działania innej osoby w sposób negatywny, gdy ta osoba została już zaklasyfikowana jako negatywna lub źle postrzegana.

Jest to rodzaj uprzedzenia lub błędu poznawczego, w którym ludzie mają tendencję do przypisywania negatywnych cech lub intencji innym na podstawie ich wstępnego wrażenia lub kategoryzacji jako "złych". W ten sposób nawet neutralne lub pozytywne działania mogą być interpretowane w sposób negatywny, ponieważ są filtrowane przez pryzmat już istniejącej negatywnej oceny danej osoby.

Psychologiczne wyjaśnienie tego zjawiska opiera się na potrzebie ludzkiej psychiki do uporządkowania i zrozumienia świata poprzez kategoryzowanie ludzi i sytuacji na podstawie prostych schematów myślowych. Gdy ktoś zostanie już zaklasyfikowany jako "zły" lub negatywny, mózg będzie skłonny do selektywnego zbierania informacji i interpretowania ich w sposób zgodny z tą kategoryzacją, ignorując lub minimalizując informacje, które nie pasują do tej wizji.

Efekt diabelski może prowadzić do utrzymywania uprzedzeń, negatywnych stereotypów oraz nieuzasadnionego oskarżania lub krytykowania innych osób na podstawie jednorazowych obserwacji lub zniekształconych interpretacji ich zachowań.

Ważne jest świadome rozpoznawanie tego zjawiska oraz dążenie do otwartej i obiektywnej oceny innych osób, bazującej na rzetelnej analizie ich działań i zachowań, zamiast automatycznego przypisywania im negatywnych cech na podstawie uprzedzeń czy pierwszych wrażeń.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Public relations - opracowanie
22 stron(-y)
Mikroekonomia - zadania z rozwiązaniami
11 stron(-y)
Emocje w reklamie społecznej (⭐bibliografia ⭐przypisy)
10 stron(-y)
Omówienie podstawowych zagadnień z mikroekonomii
20 stron(-y)
Rynek i mechanizm rynkowy - definicje wykresy i testy
29 stron(-y)
Definicje z mikroekonomii
12 stron(-y)
Ściąga z mikroekonomii - definicje wykresy i wzory
4 stron(-y)

Podobne tematy w Kompendium

1. Zjawisko aureoli i efekt diabelski w image firmy (0.5 stron)
2. Efekt demonstracji marki (0.2 stron)
3. Efekt snobizmu (0.4 stron)
4. Efekt owczego pędu (1 stron)
5. Determinanty popytu (0.3 stron)
6. Zasady racjonalnego działania (0.3 stron)
7. Co wpływa na popyt (0.1 stron)
8. Efekt wypychania (0.2 stron)
9. Efekt Veblena (0.9 stron)
10. Efekt Veblena (Efekt snoba) (0.2 stron)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Public relations » Efekt diabelski

Efekt diabelski
Ocena: 9.7 / 10
Liczba głosów: 227 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii