Efekt nadmiernego uzasadnienia
Efekt nadmiernego uzasadnienia (z ang. overjustification effect) to zjawisko psychologiczne polegające na tym, że zewnętrzne motywatory, takie jak nagrody finansowe czy pochwały, mogą zmniejszyć wewnętrzną motywację jednostki do wykonywania danej czynności.
W sytuacji, gdy osoba wykonuje pewną czynność z powodu wewnętrznego zainteresowania lub satysfakcji, a następnie otrzymuje zewnętrzny motywator, taki jak np. nagroda lub pochwała, może się zdarzyć, że zaczyna ona traktować tę czynność jako źródło zewnętrznej motywacji, a nie wewnętrznej satysfakcji. W takim przypadku, gdy zewnętrzny motywator zostanie usunięty osoba może stracić wewnętrzną motywację i zacząć wykonywać daną czynność tylko w celu otrzymania nagrody lub pochwały.
Efekt nadmiernego uzasadnienia został po raz pierwszy opisany przez psychologa Edwarda Deci i Richarda Ryana w 1985 roku. Ich badania wykazały, że nagrody finansowe mogą zmniejszyć wewnętrzną motywację do wykonywania zadania, a to z kolei może prowadzić do obniżenia jakości wykonywanej pracy.
Efekt nadmiernego uzasadnienia może mieć negatywne konsekwencje w wielu dziedzinach życia, w tym w: edukacji, pracy czy sporcie. Dlatego ważne jest, aby zachować równowagę między zewnętrznymi motywatorami, takimi jak nagrody, a wewnętrzną motywacją wynikającą z zainteresowania i satysfakcji z wykonywanej czynności.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (29 stron A4)
2. (12 stron A4)
3. (4 stron A4)
4. (32 stron A4)
5. (12 stron A4)
6. (8 stron A4)
7. (16 stron A4)
8. (22 stron A4)
9. (16 stron A4)
10. (11 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.2 stron)
2. (0.4 stron)
3. (0.3 stron)
4. (0.3 stron)
5. (0.1 stron)
6. (0.2 stron)
7. (0.9 stron)
8. (0.9 stron)
9. (0.4 stron)
10. (0.4 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Psychologia » Efekt nadmiernego uzasadnienia
Efekt nadmiernego uzasadnienia
Ocena: 9.8 / 10 Liczba głosów: 150 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|