Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
rekrutacja | kanban | karty płatnicze | ECR | ISO | strategia Portera | spółki osobowe | weryfikacja istotności parametrów modelu |

Efekt nadmiernego uzasadnienia

Efekt nadmiernego uzasadnienia (z ang. overjustification effect) to zjawisko psychologiczne polegające na tym, że zewnętrzne motywatory, takie jak nagrody finansowe czy pochwały, mogą zmniejszyć wewnętrzną motywację jednostki do wykonywania danej czynności.

W sytuacji, gdy osoba wykonuje pewną czynność z powodu wewnętrznego zainteresowania lub satysfakcji, a następnie otrzymuje zewnętrzny motywator, taki jak np. nagroda lub pochwała, może się zdarzyć, że zaczyna ona traktować tę czynność jako źródło zewnętrznej motywacji, a nie wewnętrznej satysfakcji. W takim przypadku, gdy zewnętrzny motywator zostanie usunięty osoba może stracić wewnętrzną motywację i zacząć wykonywać daną czynność tylko w celu otrzymania nagrody lub pochwały.

Efekt nadmiernego uzasadnienia został po raz pierwszy opisany przez psychologa Edwarda Deci i Richarda Ryana w 1985 roku. Ich badania wykazały, że nagrody finansowe mogą zmniejszyć wewnętrzną motywację do wykonywania zadania, a to z kolei może prowadzić do obniżenia jakości wykonywanej pracy.

Efekt nadmiernego uzasadnienia może mieć negatywne konsekwencje w wielu dziedzinach życia, w tym w: edukacji, pracy czy sporcie. Dlatego ważne jest, aby zachować równowagę między zewnętrznymi motywatorami, takimi jak nagrody, a wewnętrzną motywacją wynikającą z zainteresowania i satysfakcji z wykonywanej czynności.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Mikroekonomia - zadania z rozwiązaniami
11 stron(-y)
Emocje w reklamie społecznej (⭐bibliografia ⭐przypisy)
10 stron(-y)
Omówienie podstawowych zagadnień z mikroekonomii
20 stron(-y)
Rynek i mechanizm rynkowy - definicje wykresy i testy
29 stron(-y)
Definicje z mikroekonomii
12 stron(-y)
Ściąga z mikroekonomii - definicje wykresy i wzory
4 stron(-y)
Międzynarodowe stosunki gospodarcze - wykłady
32 stron(-y)

Podobne tematy w Kompendium

1. Efekt demonstracji marki (0.2 stron)
2. Efekt snobizmu (0.4 stron)
3. Efekt owczego pędu (1 stron)
4. Determinanty popytu (0.3 stron)
5. Zasady racjonalnego działania (0.3 stron)
6. Co wpływa na popyt (0.1 stron)
7. Efekt wypychania (0.2 stron)
8. Efekt Veblena (0.9 stron)
9. Efekt Veblena (Efekt snoba) (0.2 stron)
10. Efekt substytucyjny (0.9 stron)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Psychologia » Efekt nadmiernego uzasadnienia

Efekt nadmiernego uzasadnienia
Ocena: 9.8 / 10
Liczba głosów: 135 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii