Efekt owczego pędu
Efekt owczego pędu (inaczej mówiąc: efekt naśladownictwa) – z punktu widzenia ekonomii jest to zjawisko występujące w momencie, gdy konsumenci koniecznie chcą nabywać określone dobra, zgadzając się nawet na ich wyższą cenę tylko dlatego, że kupują je inni klienci.
Efekt owczego pędu jest to odzwierciedlenie chęci naśladowania osób, z którymi chcieliby się utożsamiać. Zjawisko takie zaobserwować możemy m.in. w reklamach, do których zatrudniane są gwiazdy kina czy muzyki. Widać to również w mediach społecznościowych, gdzie do tzw. "spontanicznego" product placement lub wyrażenia "własnego" zdania na temat produktu lub usługi zatrudniane są influencerzy/influencerki.
Zjawisko owczego pędu pozwala wyjaśnić między innymi wpływ mody na kształtowanie popytu. Krzywa popytu dla tej, ściśle określonej grupy konsumentów leży wyżej od krzywej popytu typowych konsumentów. Ponadto jej opadająca tendencja jest słabsza.
Krótko mówiąc efekt owczego pędu to sytuacja dokonywania wyborów rynkowych pod wpływem oddziaływania innych osób.
Efekt owczego pędu a efekt snobizmu i efekt Veblena
Efekt owczego pędu jest to zjawisko odwrotne do efektu snoba (efektu snobizmu) i efektu Veblena.
Efekt snobizmu (efekt snoba) to zjawisko polegające na tym, że niektóre gospodarstwa domowe niżej cenią dobra, które konsumują inni konsumenci, w związku z tym nabywają ich mniej lub w ogóle rezygnują z ich kupna.
Efekt Veblena (to tzw. efekt prestiżowy), to zjawisko polegające na tym, że część gospodarstw domowych nabywa tym większe ilości danego dobra, im dane dobro jest droższe. Korzyść konsumpcyjną osiągają oni na demonstrowaniu swoich możliwości konsumpcyjnych (finansowych).
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (10 stron A4)
2. (4 stron A4)
3. (32 stron A4)
4. (12 stron A4)
5. (8 stron A4)
6. (16 stron A4)
7. (22 stron A4)
8. (16 stron A4)
9. (11 stron A4)
10. (22 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.9 stron)
2. (0.9 stron)
3. (0.3 stron)
4. (0.4 stron)
5. (0.8 stron)
6. (0.2 stron)
7. (0.3 stron)
8. (0.1 stron)
9. (0.2 stron)
10. (0.2 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Mikroekonomia » Efekt owczego pędu
Efekt owczego pędu
Ocena: 9.8 / 10 Liczba głosów: 157 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|