Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
źródła finansowania przedsiębiorstwa | prezentacje z ubezpieczeń | prywatyzacja pośrednia | analiza tows | zadanie transportowe | zarządzanie przez cele | szkolenia | korporacje transnarodowe |

Efekt owczego pędu


Efekt owczego pędu (inaczej mówiąc: efekt naśladownictwa) – z punktu widzenia ekonomii jest to zjawisko występujące w momencie, gdy konsumenci koniecznie chcą nabywać określone dobra, zgadzając się nawet na ich wyższą cenę tylko dlatego, że kupują je inni klienci.

Efekt owczego pędu jest to odzwierciedlenie chęci naśladowania osób, z którymi chcieliby się utożsamiać. Zjawisko takie zaobserwować możemy m.in. w reklamach, do których zatrudniane są gwiazdy kina czy muzyki. Widać to również w mediach społecznościowych, gdzie do tzw. "spontanicznego" product placement lub wyrażenia "własnego" zdania na temat produktu lub usługi zatrudniane są influencerzy/influencerki.

Zjawisko owczego pędu pozwala wyjaśnić między innymi wpływ mody na kształtowanie popytu. Krzywa popytu dla tej, ściśle określonej grupy konsumentów leży wyżej od krzywej popytu typowych konsumentów. Ponadto jej opadająca tendencja jest słabsza.

Krótko mówiąc efekt owczego pędu to sytuacja dokonywania wyborów rynkowych pod wpływem oddziaływania innych osób.

Efekt owczego pędu a efekt snobizmu i efekt Veblena

Efekt owczego pędu jest to zjawisko odwrotne do efektu snoba (efektu snobizmu) i efektu Veblena.

Efekt snobizmu (efekt snoba) to zjawisko polegające na tym, że niektóre gospodarstwa domowe niżej cenią dobra, które konsumują inni konsumenci, w związku z tym nabywają ich mniej lub w ogóle rezygnują z ich kupna.

Efekt Veblena (to tzw. efekt prestiżowy), to zjawisko polegające na tym, że część gospodarstw domowych nabywa tym większe ilości danego dobra, im dane dobro jest droższe. Korzyść konsumpcyjną osiągają oni na demonstrowaniu swoich możliwości konsumpcyjnych (finansowych).

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Definicje z mikroekonomii
12 stron(-y)
Rynek i mechanizm rynkowy - definicje wykresy i testy
29 stron(-y)
Omówienie podstawowych zagadnień z mikroekonomii
20 stron(-y)
Mikroekonomia - zadania z rozwiązaniami
11 stron(-y)
Emocje w reklamie społecznej (⭐bibliografia ⭐przypisy)
10 stron(-y)
Ściąga z mikroekonomii - definicje wykresy i wzory
4 stron(-y)
Międzynarodowe stosunki gospodarcze - wykłady
32 stron(-y)

Podobne tematy w Kompendium

1. Efekt Veblena (0.9 stron)
2. Paradoks owczego pędu (0.9 stron)
3. Determinanty popytu (0.3 stron)
4. Efekt snobizmu (0.4 stron)
5. Paradoks Giffena (0.8 stron)
6. Efekt demonstracji marki (0.2 stron)
7. Zasady racjonalnego działania (0.3 stron)
8. Co wpływa na popyt (0.1 stron)
9. Efekt wypychania (0.2 stron)
10. Efekt Veblena (Efekt snoba) (0.2 stron)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Mikroekonomia » Efekt owczego pędu

Efekt owczego pędu
Ocena: 9.8 / 10
Liczba głosów: 157 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować