Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
cenowa elastyczność podaży | logistyka w przedsiębiorstwie | Bretton Woods | teoria zachowań konsumenta | Narodowe Fundusze Inwestycyjne | optymalizacja decyzji | organizacja ucząca się | metody portfelowe |

Efekt owczego pędu

Efekt owczego pędu (inaczej mówiąc: efekt naśladownictwa) – z punktu widzenia ekonomii jest to zjawisko występujące w momencie, gdy konsumenci koniecznie chcą nabywać określone dobra, zgadzając się nawet na ich wyższą cenę tylko dlatego, że kupują je inni klienci.

Efekt owczego pędu jest to odzwierciedlenie chęci naśladowania osób, z którymi chcieliby się utożsamiać. Zjawisko takie zaobserwować możemy m.in. w reklamach, do których zatrudniane są gwiazdy kina czy muzyki. Widać to również w mediach społecznościowych, gdzie do tzw. "spontanicznego" product placement lub wyrażenia "własnego" zdania na temat produktu lub usługi zatrudniane są influencerzy/influencerki.

Zjawisko owczego pędu pozwala wyjaśnić między innymi wpływ mody na kształtowanie popytu. Krzywa popytu dla tej, ściśle określonej grupy konsumentów leży wyżej od krzywej popytu typowych konsumentów. Ponadto jej opadająca tendencja jest słabsza.

Krótko mówiąc efekt owczego pędu to sytuacja dokonywania wyborów rynkowych pod wpływem oddziaływania innych osób.

Efekt owczego pędu a efekt snobizmu i efekt Veblena

Efekt owczego pędu jest to zjawisko odwrotne do efektu snoba (efektu snobizmu) i efektu Veblena.

Efekt snobizmu (efekt snoba) to zjawisko polegające na tym, że niektóre gospodarstwa domowe niżej cenią dobra, które konsumują inni konsumenci, w związku z tym nabywają ich mniej lub w ogóle rezygnują z ich kupna.

Efekt Veblena (to tzw. efekt prestiżowy), to zjawisko polegające na tym, że część gospodarstw domowych nabywa tym większe ilości danego dobra, im dane dobro jest droższe. Korzyść konsumpcyjną osiągają oni na demonstrowaniu swoich możliwości konsumpcyjnych (finansowych).

FAQ czyli o co najczęściej pytacie

Czym jest efekt owczego pędu?
Efekt owczego pędu to zjawisko społeczne, w którym ludzie podejmują decyzje, naśladując zachowania innych, zamiast kierować się własnymi przemyśleniami.

Dlaczego ludzie ulegają efektowi owczego pędu?
Ludzie często ulegają owczemu pędowi, ponieważ chcą czuć się częścią grupy, uniknąć ryzyka, lub mają poczucie, że inni podejmują lepsze decyzje.

Jak owczy pęd wpływa na decyzje zakupowe?
Pod jego wpływem ludzie mogą kupować produkty tylko dlatego, że inni to robią, nawet jeśli nie są im one potrzebne lub nie są najlepszym wyborem.

Jakie są przykłady efektu owczego pędu w historii?
Przykłady to bańki spekulacyjne, jak bańka internetowa w latach 90., gdy inwestorzy kupowali akcje firm technologicznych bez analizy, bo inni tak robili.

Czy efekt owczego pędu może być pozytywny?
Tak, w niektórych przypadkach może pomóc ludziom podjąć szybsze decyzje, jeśli nie mają pełnej informacji lub jeśli naśladowanie większości prowadzi do bezpiecznych wyborów.

Jak unikać efektu owczego pędu?
Aby uniknąć owczego pędu, warto analizować dostępne dane, zastanowić się nad własnymi potrzebami i nie podejmować decyzji pod wpływem presji grupowej.

Czy owczy pęd wpływa na inwestycje?
Tak, inwestorzy często podejmują decyzje oparte na działaniach innych, co może prowadzić do nielogicznych wzrostów lub spadków wartości aktywów.

Jak owczy pęd działa w mediach społecznościowych?
Na platformach społecznościowych zjawisko to może prowadzić do masowego naśladowania trendów, popularnych wyzwań czy zakupów produktów promowanych przez influencerów.

Jakie są konsekwencje ulegania owczemu pędowi?
Owczy pęd może prowadzić do strat finansowych, niskiej satysfakcji z decyzji oraz poczucia braku kontroli nad własnymi wyborami.

Czy każdy człowiek jest podatny na efekt owczego pędu?
Choć większość ludzi jest podatna na pewien stopień naśladownictwa, różne osoby mogą w różnym stopniu ulegać presji grupowej w zależności od ich charakteru, doświadczeń i poziomu wiedzy.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Definicje z mikroekonomii
12 stron(-y)
Rynek i mechanizm rynkowy - definicje wykresy i testy
29 stron(-y)
Omówienie podstawowych zagadnień z mikroekonomii
20 stron(-y)
Wykłady z mikroekonomii - prezentacja
72 stron(-y)
Mikroekonomia - zadania z rozwiązaniami
11 stron(-y)
Właściwy dobór personelu (rekrutacja i selekcja) - referat ( bibliografia)
17 stron(-y)
Emocje w reklamie społecznej ( bibliografia przypisy)
10 stron(-y)

Podobne tematy w Kompendium

1. Efekt Veblena (0.9 stron)
2. Paradoks owczego pędu (0.9 stron)
3. Determinanty popytu (0.3 stron)
4. Efekt snobizmu (0.4 stron)
5. Paradoks Giffena (2.7 stron)
6. Efekt demonstracji marki (0.2 stron)
7. Zasady racjonalnego działania (0.3 stron)
8. Co wpływa na popyt (0.1 stron)
9. Efekt wypychania (0.2 stron)
10. Efekt substytucyjny (0.9 stron)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Mikroekonomia » Efekt owczego pędu

Efekt owczego pędu
Ocena: 9.4 / 10
Liczba głosów: 188 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii