Efekt Veblena
To tzw. konsumpcja na pokaz.
Wzrost popytu na dobro następuje dlatego, że jest ono drogie, a nie tanie. Podłożem takiej postawy jest chęć zaimponowania innym, zademonstrowania swojego bogactwa materialnego.
Inaczej efekt snoba - dotyczy produktów luksusowych.
Wzrost ceny tych dóbr powoduje wzrost popytu - są chętniej nabywane przez określoną grupę osób, chcącą się w ten sposób wyróżnić spośród innych.
Innymi słowy:
Efekt Veblena — dotyczy dóbr prestiżowych - ich konsumpcja świadczy o statusie konsumenta, konsumpcja ostentacyjna, popyt będzie wzrastał wraz ze wzrostem cen spekulacyjny wiąże się z oczekiwaniami co do kształtowania się cen w przyszłości, (zwany konsumpcją na pokaz).
Wzrost popytu na dane dobro następuje dlatego, że jest ono drogie. Przykładem takiej postawy jest chęć zaimponowania innym lub zademonstrowania swojego bogactwa.
Efekt owczego pędu i snobizmu są funkcją konsumpcyjną, efekt Veblena jest funkcją ceny.
Podział popytu ze względu na możliwości nabywców:
• efektywny - ilość dóbr jaką chcą i mogą kupić za daną cenę w danym czasie
• potencjalny - chęć nabycia dobra ni poparta możliwościami dochodowymi
Podział popytu w zależności od motywacji:
- funkcjonalny - wynika z cech jakościowych dobra, jego wartości użytkowej
- niefunkcjonalny - wynika z oddziaływania efektów zewnętrznych na użyteczność
1. efekt owczego pędu
2. efekt snobizmu
3. efekt veblenowski
- spekulacyjny wiąże się z oczekiwaniami co do kształtowania się cen w przyszłości.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (16 stron)
2. (4 stron)
3. (11 stron)
4. (32 stron)
5. (10 stron)
6. (12 stron)
7. (8 stron)
8. (22 stron)
9. (22 stron)
10. (8 stron)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Mikroekonomia » Efekt Veblena
Efekt Veblena
Ocena: 10 / 10 Liczba głosów: 119 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|