Elementy strategii przedsiębiorstwa - z przykładami z rynku
Na strategie przedsiębiorstwa składają się cztery podstawowe elementy:
- domena działania
- strategiczna przewaga (silna strona)
- cele do osiągnięcia
- funkcjonalne programy działania
Domena działania określa, gdzie i komu firma zamierza sprzedawać swoje wyroby lub usługi. Firma bez własnego rynku i własnych klientów nie ma tożsamości. Może funkcjonować sprawnie, ale tylko do czasu.
Przykład
Niektórzy polscy producenci odzieży (np. Próchnik- płaszcze, Wólczanka - koszule i bluzki) w latach 1989-1990 zdecydowali się intensywnie rozwinąć produkcję przerobową dla znanych firm zagranicznych. Otrzymują wzory, materiały i dodatki, a ich rola polega na uszyciu zamówionych wzorów i terminowej spedycji. Dla kadry kierowniczej jest to przejściowe rozwiązanie, bowiem nie chcą w przyszłości być tylko dostawcami dla markowych producentów.
Jednak patrząc na sprawę strategicznie, można stworzyć rozsądną długofalową strategię działania i dążyć do stabilnej pozycji na rynku dostawcy najlepszych firm odzieżowych na świecie, zanim spróbuje się wyrobić własną markę na rynku konsumenta.
Strategiczna przewaga polega na tym, aby w ramach wybranej domeny być bardziej atrakcyjnym partnerem niż inne firmy. Najprostszym przykładem takiej strategicznej przewagi jest unikalny patent, technologia, produkt.
Przykład
Wieloletnia dominacja firmy Polaroid na wąskim segmencie rynku aparatów fotograficznych wywołujących natychmiast zdjęcia wynikała ze starannej ochrony praw patentowych Polaroida do tej unikalnej technologii.
Innym przykładem strategicznej przewagi jest wyrobiona marka. Dzięki takiej marce na światowym rynku napojów niealkoholowych dominuje Coca-Cola i Pepsi-Cola, na rynku samochodów luksusowych Roll-Royce, bezpiecznych- Volvo, tanich-Fiat.
Firma Honda wyrobiła sobie na świecie markę jako producent samochodów o wysokiej klasy silników. Dywersyfikując swoje linie produkcyjne wykorzystała tę opinię dla promowania maszyn do cięcia trawy, obiecując równie doskonały silnik i proponując swoim wiernym klientom, aby wstawili "drugą Hondę" do swoich garaży.
Cele strategiczne określają, co konkretnie firma chce osiągnąć w kolejnych okresach, i pozwalają kontrolować, czy firma osiąga sukces. Są niczym kamienie milowe na drodze, którą sobie z grubsza wytoczyliśmy domeną działania oraz decyzją naszej strategicznej przewagi.
Przykład
Amerykańska firma General Electric ma jeden cel strategiczny, który muszą realizować wszystkie przedsiębiorstwa będące jej własnością. Każde musi być na swoim rynku liderem albo zajmować drugie miejsce pod względem udziału w rynku i osiąganych zysków. Jeżeli kierownictwu GE oraz dyrekcji firmy nie udaje się tego celu osiągnąć, to GE uznaje tę firmę za straconą i sprzedaje ją.
Funkcjonalne programy działania są przełożeniem koncepcji strategii na konkretne działania na każdym stanowisku pracy, na codzienne zachowanie każdego pracownika. Skuteczne programy działania mają trzy aspekty.
Po pierwsze, określają, co, kto, kiedy będzie robił i w jaki sposób wiąże się to z globalną strategią firmy.
Po drugie, zakładają stałą konieczność poprawy, usprawnienia. Nie ma stanów doskonałych; nie ma sytuacji zadowalającej ze strategicznego punktu widzenia; zawsze jeszcze można coś poprawić. Drobne, ale systematyczne usprawnienia są bardzo ważne dla sukcesu strategii.
Po trzecie, programy w systemowy sposób obejmują całość funkcjonowania firmy: od finansów, produkcji i technologii, poprzez politykę zakupów i zapasów, marketing, aż do zarządzania ludźmi (sposoby rekrutowania, oceny, wynagrodzenia, awansowania). Dla każdego z tych obszarów trzeba przygotować programy działania ze ściśle określonym okresem ewaluacji, kryteriami oceny oraz budżetem realizacji.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (16 stron A4)
2. (35 stron A4)
3. (10 stron A4)
4. (25 stron A4)
5. (40 stron A4)
6. (26 stron A4)
7. (24 stron A4)
8. (6 stron A4)
9. (5 stron A4)
10. (51 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.8 stron)
2. (0.4 stron)
3. (0.4 stron)
4. (0.2 stron)
5. (1 stron)
6. (0.2 stron)
7. (1 stron)
8. (1.5 stron)
9. (0.3 stron)
10. (0.3 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie strategiczne » Elementy strategii przedsiębiorstwa - z przykładami z rynku
Elementy strategii przedsiębiorstwa - z przykładami z rynku
Ocena: 9.7 / 10 Liczba głosów: 33 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|