Etapy analizy strukturalnej wewnątrz sektora
1. Określenie strategii wszystkich liczących się konkurentów według przedstawionych wymiarów a następnie na tej podstawie identyfikacja grup strategicznych wewnątrz sektora i wykreślenie ich mapy.
↪ Zobacz: Analiza SWOT - referat (Strony A4: 10) 📚 ↩
Grupa strategiczna to zbiór firm mających podobne aktywa i dlatego realizujących podobne strategie. Grupy tworzą się i zmieniają w danym sektorze z wielu przyczyn:
- Firmy zaczynają działalność mając różne umiejętności lub zasoby zatem wybierają różne strategie,
- W miarę rozwoju sektora firmy będące w dobrej sytuacji wyprzedzają inne w wyścigu do grup strategicznych, chronionych wysokimi barierami mobilności,
- Firmy mają różną skłonność do ryzyka, zatem do ponoszenia ryzykowanych nakładów na tworzenie barier mobilności co prowadzi również do różnych strategii,
- Historia rozwoju sektora stanowi kolejną różnicę w strategiach poszczególnych firm. W niektórych sektorach wczesne wejście umożliwia początkową dostępność strategii, która staje się kosztowniejsza dla wchodzących później ( i odwrotnie, gdy np. nieodwracalność pewnych decyzji inwestycyjnych uniemożliwia wcześniej wchodzącym przyjęcie strategii później przybyłych, którzy mogą korzystać z cudzych doświadczeń.
- Zmiany w strukturze sektora mogą ułatwiać tworzenie nowych grup strategicznych lub wpływać na ujednolicanie się tych grup. Np. w mirę wzrostu sektora, agresywna firma może zyskać coraz większe możliwości stosowania strategii polegających na integracji pionowej, wiązaniu kanałów dystrybucji i tworzeniu własnego serwisu, co sprzyja tworzeniu nowych grup strategicznych.
↪ Zobacz: Analiza SWOT - TOWS - referat (Strony A4: 6) ↩
2. Określenie wysokości i składników barier wejścia, które chronią poszczególne grupy.
- Bariery mobilności to czynniki przeszkadzające w przechodzeniu firm z jednej pozycji strategicznej do innej. Charakter takich barier jest różny dla istniejących w sektorze grup, a poszczególne przedsiębiorstwa tworzące grupę strategiczną, mogą nawiązywać do nich w zróżnicowanym stopniu. Barierami mobilności mogą być np. korzyści skali, posiadanie koncesji rządowych, kontrola nad systemem dystrybucji itp. Niskie bariery mobilności wewnątrzsektorowej pozwalają łatwo przemieszczać się w grupach sektora, natomiast wysokie chronią stabilność struktury konkurencji i bezpieczeństwo działań w obrębie grupy, co z kolei gwarantuje dobre warunki rozwoju.
- Są pierwszą przyczyną różnego poziomu rentowności firm w jednym sektorze. Różne grupy strategiczne mają różne bariery mobilności (np. kanały dystrybucji, ekonomię skali, jakość, markę itp.), co zapewnia niektórym firmom trwałą przewagę nad innymi.
- Bariery mobilność chronią poza tym przed szybki naśladowaniem skutecznych strategii konkurencji oraz sprawiają, że w niektórych grupach udział w rynku poszczególnych firm jest bardziej stabilny a w innych grupach wejścia i wyjścia mogą postępować gwałtowanie.
- Bariery mobilności mogą ulegać zmianom, co skutkuje przesuwaniem się firm z jednej grupy do innej, zmieniając układ grup strategicznych w sektorze.
↪ Zobacz: Analiza 5 sił Portera jako przykład analizy strategicznej - referat (Strony A4: 11) 📚 📝 ↩
3. Ocena siły przetargowej każdej z grup w stosunku do dostawców i nabywców:
- Grupy w wyniku stosowanych strategii mogą być w różnym stopniu wrażliwe na działania wspólnych dostawców lub nabywców; strategie grup wiążą się z transakcjami z różnymi dostawcami lub nabywcami co prowadzi do odpowiednio innych poziomów siły przetargowej;
- Stopień zróżnicowania względnej siły zależy od sektora - w niektórych wszystkie grupy strategiczne w zasadzie mogą znajdować się w takiej samej sytuacji względem dostawców i odbiorców.
↪ Zobacz: Analiza sektora producentów soków owocowych (Strony A4: 18) ↩
3. Ocena zagrożeń każdej z grup ze strony substytutów;
Analiza konkurencji pomiędzy poszczególnymi grupami. Należy jednak brać pod uwagę to, że walka konkurencyjna między grupami strategicznymi zależy od:
- liczebności grup strategicznych i ich rozmiarów – im więcej grup o podobnych rozmiarach tym ostrzejsza walka konkurencyjna między nimi,
- stopnia rynkowej zależności grup – jeżeli obsługują np. tę samą klientelę, walka jest silniejsza,
- polityki strategicznej prowadzonej przez grupy – im bardziej rozbieżne są od siebie strategie grup, pod względem kluczowych zmiennych tj. - identyfikacja marki, pozycja kosztowa, przywództwo techniczne, tym intensywniej ze sobą rywalizują.
- zróżnicowanie wyrobów osiągnięte przez poszczególne grupy. Czym mniejsze zróżnicowanie wyrobów tym ostrzejsza rywalizacja.
Sprawdź też nasze pozostałe opracowania (referaty, projekty, analizy i inne): ↪ Zobacz: Analiza strategiczna TP S.A. (Strony A4: 43) ↩
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (43 stron A4)
2. (6 stron A4)
3. (28 stron A4)
4. (29 stron A4)
5. (19 stron A4)
6. (19 stron A4)
7. (9 stron A4)
8. (32 stron A4)
9. (14 stron A4)
10. (63 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.4 stron)
2. (0.4 stron)
3. (0.4 stron)
4. (0.1 stron)
5. (0.6 stron)
6. (0.3 stron)
7. (0.3 stron)
8. (0.2 stron)
9. (0.8 stron)
10. (0.1 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie strategiczne » Etapy analizy strukturalnej wewnątrz sektora
Etapy analizy strukturalnej wewnątrz sektora
Ocena: 9.5 / 10 Liczba głosów: 2 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|