Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
plan finansowy | elastyczność krzyżowa | analiza rynku | wykłady z zarządzania strategicznego | mechanizm rynkowy | wydatki gminy | wykłady ze statystykia | PKB |

Etapy analizy strukturalnej wewnątrz sektora


1. Określenie strategii wszystkich liczących się konkurentów według przedstawionych wymiarów a następnie na tej podstawie identyfikacja grup strategicznych wewnątrz sektora i wykreślenie ich mapy.

Zobacz: Analiza SWOT - referat (Strony A4: 10) 📚

Grupa strategiczna to zbiór firm mających podobne aktywa i dlatego realizujących podobne strategie. Grupy tworzą się i zmieniają w danym sektorze  z wielu przyczyn:
- Firmy zaczynają działalność mając różne umiejętności lub zasoby zatem wybierają różne strategie,
- W miarę rozwoju sektora  firmy będące w dobrej sytuacji wyprzedzają inne w wyścigu do grup strategicznych, chronionych wysokimi barierami mobilności,
- Firmy mają różną skłonność do ryzyka, zatem do ponoszenia ryzykowanych nakładów na tworzenie barier mobilności co prowadzi również do różnych strategii,
- Historia  rozwoju sektora stanowi kolejną różnicę w strategiach poszczególnych firm. W niektórych sektorach wczesne wejście umożliwia początkową dostępność strategii, która staje się kosztowniejsza dla wchodzących później ( i odwrotnie, gdy np. nieodwracalność pewnych decyzji inwestycyjnych uniemożliwia wcześniej wchodzącym przyjęcie strategii później przybyłych, którzy mogą korzystać z cudzych doświadczeń.
- Zmiany w strukturze sektora mogą ułatwiać tworzenie nowych grup strategicznych lub wpływać na ujednolicanie się tych grup. Np. w mirę wzrostu sektora, agresywna firma może zyskać coraz większe możliwości stosowania strategii polegających na integracji pionowej, wiązaniu  kanałów dystrybucji i tworzeniu własnego serwisu, co sprzyja tworzeniu nowych grup strategicznych.

Zobacz: Analiza SWOT - TOWS - referat (Strony A4: 6)

2. Określenie wysokości i składników barier wejścia, które chronią poszczególne grupy.
- Bariery mobilności  to czynniki przeszkadzające w przechodzeniu firm z jednej pozycji strategicznej do innej. Charakter takich barier jest różny dla istniejących w sektorze grup, a poszczególne przedsiębiorstwa tworzące grupę strategiczną, mogą nawiązywać do nich w zróżnicowanym stopniu. Barierami mobilności mogą być np. korzyści skali, posiadanie koncesji rządowych, kontrola nad systemem dystrybucji itp. Niskie bariery mobilności wewnątrzsektorowej pozwalają łatwo przemieszczać się w grupach sektora, natomiast wysokie chronią stabilność struktury konkurencji i bezpieczeństwo działań w obrębie grupy, co z kolei gwarantuje dobre warunki rozwoju.
- Są pierwszą przyczyną różnego poziomu rentowności firm w jednym sektorze.  Różne grupy strategiczne mają różne bariery mobilności (np. kanały dystrybucji, ekonomię skali,  jakość, markę itp.), co zapewnia niektórym firmom trwałą przewagę nad innymi.
- Bariery mobilność chronią poza tym przed szybki naśladowaniem skutecznych strategii konkurencji oraz sprawiają, że w niektórych grupach udział w rynku poszczególnych firm jest bardziej stabilny a w innych grupach wejścia i wyjścia mogą postępować gwałtowanie.
- Bariery mobilności mogą ulegać zmianom, co skutkuje przesuwaniem się firm z jednej grupy do innej, zmieniając układ grup strategicznych w sektorze.

Zobacz: Analiza 5 sił Portera jako przykład analizy strategicznej - referat (Strony A4: 11) 📚 📝

3. Ocena siły przetargowej każdej z grup w stosunku do dostawców i nabywców:
- Grupy w wyniku stosowanych strategii mogą być w różnym stopniu wrażliwe na działania wspólnych dostawców lub nabywców; strategie grup wiążą się z transakcjami z różnymi dostawcami lub nabywcami co prowadzi do odpowiednio innych poziomów siły przetargowej;
- Stopień zróżnicowania względnej siły zależy od sektora - w niektórych wszystkie grupy strategiczne w zasadzie mogą znajdować się w takiej samej sytuacji względem dostawców i odbiorców.

Zobacz: Analiza sektora producentów soków owocowych (Strony A4: 18)

3. Ocena zagrożeń każdej z grup ze strony substytutów;
Analiza konkurencji pomiędzy poszczególnymi grupami. Należy jednak brać pod uwagę to, że walka konkurencyjna między grupami strategicznymi zależy od:
- liczebności grup strategicznych i ich rozmiarów – im więcej grup o podobnych rozmiarach tym ostrzejsza walka konkurencyjna między nimi,
- stopnia rynkowej zależności grup – jeżeli obsługują np. tę samą klientelę, walka jest silniejsza,
- polityki strategicznej prowadzonej przez grupy – im bardziej rozbieżne są od siebie strategie grup, pod względem kluczowych zmiennych tj. - identyfikacja marki, pozycja kosztowa, przywództwo techniczne, tym intensywniej ze sobą rywalizują.
- zróżnicowanie wyrobów osiągnięte przez poszczególne grupy. Czym mniejsze zróżnicowanie wyrobów tym ostrzejsza rywalizacja.

Sprawdź też nasze pozostałe opracowania (referaty, projekty, analizy i inne):
Zobacz: Analiza strategiczna TP S.A. (Strony A4: 43)


Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie strategiczne » Etapy analizy strukturalnej wewnątrz sektora

Etapy analizy strukturalnej wewnątrz sektora
Ocena: 9.5 / 10
Liczba głosów: 2 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

ABC Ekonomii © 2001-2025