Etapy badań marketingowych
Wyróżnić możemy następujące etapy badań marketingowych:
Identyfikacja i określanie problemu będącego przedmiotem badania
Podstawowym celem identyfikacji i określania problemu jest jego dokładne sformułowanie. Problem musi być należycie skonkretyzowany, aby zapewnić poprawność rozstrzygnięć, których należy dokonać w kolejnych etapach. Podstawowe znaczenie dla identyfikacji problemu ma zgromadzenie informacji dotyczących działalności rynkowej przedsiębiorstwa (sprzedaż, koszty, zysk) oraz opinii, sugestii, przypuszczeń bezpośrednio związanych z rozpatrywanym problemem.
Formułowanie hipotez badawczych
Hipotezy badawcze są pewnymi przypuszczeniami, występującymi złożeniami, które z określonym prawdopodobieństwem wyjaśniają analizowany problem. Hipotezy wymagają sprawdzenia, ale ich sformułowanie jest konieczne do wytypowania adekwatnych metod sprawdzania.
Wybór metod i technik gromadzenia informacji
Wybór nieadekwatnych do problemu metod badawczych prowadzi do uzyskania mało wiarygodnych informacji, w konsekwencji zaś – do wycinkowych bądź zupełnie błędnych konkluzji. Wykorzystanie każdej z metod badawczych pociąga za sobą ponoszenie mniejszych lub większych nakładów finansowych. Zgromadzone w toku badań informacje muszą być przetworzone. Przetwarzanie informacji może się odbywać przy wykorzystaniu prostych środków (tablice zbiorcze, kalkulator) lub też za pomocą elektronicznej techniki obliczeniowej. Niezależnie od wyboru techniki, zebrane informacje muszą w sposób jasny zaprezentowane, pogrupowane i zsumowane. W rezultacie przetworzenia otrzymujemy zbiór informacji wynikowych, które podlegają opracowaniu statystycznemu.
Analiza i interpretacja rezultatów badań
Informacje, które zostały opracowane statystycznie, tworzą podstawowy zbiór wyników badania. Aby wyniki stały się użyteczne dla rozwiązania rozpatrywanego problemu, powinny zostać zinterpretowane. Interpretacja wyników badania to wyjaśnienie wyników. W jej toku wykorzystuje się różne metody postępowania: dedukcja, indukcja, analogia, analiza, synteza, eksperyment.
Opracowanie raportu z badań
W raporcie gromadzi się w sposób uporządkowany informacje, analizy i końcowe rezultaty przeprowadzonych badań.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (11 stron A4)
2. (11 stron A4)
3. (10 stron A4)
4. (20 stron A4)
5. (34 stron A4)
6. (10 stron A4)
7. (22 stron A4)
8. (21 stron A4)
9. (28 stron A4)
10. (9 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.3 stron)
2. (0.1 stron)
3. (1.4 stron)
4. (1.2 stron)
5. (0.8 stron)
6. (0.4 stron)
7. (0.1 stron)
8. (1 stron)
9. (0.9 stron)
10. (0.5 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Etapy badań marketingowych
Etapy badań marketingowych
Ocena: 9.1 / 10 Liczba głosów: 207 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|