Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
miary klasyczne | mierniki wzrostu gospodarczego | symulacje | list zastawny | niewidzialna ręka rynku | organizowanie | atrybuty produktu | przyczyny bezrobocia |

Etapy prognozowania

Etapy prognozowania to:

1. sformułowanie zadania prognostycznego – w tym etapie należy określić: obiekt, zjawisko, zmienne które mają podlegać w prognozowaniu, cel wyznaczania prognozy, wymagania co do dopuszczalności i horyzontu prognozy. Główną rolę odgrywa odbiorca, prognosta jest konsultantem pomagającym sprecyzowaniu ustaleń i ewentualnie negocjującym wymagania co do dopuszczalności prognozy i horyzontu. Precyzja w określaniu zadania prognostycznego jest niezwykle ważna, ponieważ na tym etapie ustala się zakres działań prognosty, a więc praktycznie decyduje się o postaci wyniku, jaki ma być uzyskany.

2. zebranie danych statystycznych i ich analiza – gromadzi się tu dane statystyczne dotyczące zmiennej która jest przedmiotem prognozowania jak i zmiennych przyjętych do opisu tej zmiennej.

Podanie przesłanek prognostycznych - sformułowanie przesłanek wymaga współpracy obu partnerów procesu prognozowania, przy czym prognosta odgrywa rolę podstawową, gdyż zadaje pytania odbiorcy o realia zjawiska prognozowanego i konfrontuje z nim swoje opinie, uzyskane w wyniku studiów literaturowych dotyczących teorii i dotychczasowych badań zjawiska, a także z innych źródeł. Efektem tych prac są hipotezy o czynnikach kształtujących zjawisko, deklaracja prognosty co do postawy wobec przyszłości zjawiska, oraz określenie zbioru danych potrzebnych do sporządzenia prognozy i zebranie tych danych.

3. wybór metody prognozowania – znajdują tu zastosowanie różne metody prognostyczne ze względu na rodzaj sporządzanej prognozy, jej cel oraz charakter przewidywanego zjawiska. Wybór metody prognozowania jest konsekwencją zaakceptowanych przesłanek prognostycznych. Opowiedzenie się za postawą pasywną oznacza sięgnięcie po którąś z metod analizy i prognozowania szeregów czasowych lub modelowania ekonometrycznego ze stałymi parametrami. Przyjęcie postawy aktywnej oznacza potraktowanie wymienionych metod jako co najwyżej pomocnicze, a więc sięgnięcie do modeli symulacyjnych, ekonometrycznych ze zmiennymi w czasie parametrami, metod analogowych, heurystycznych itd.

4. wyznaczenie prognozy - następuje przetwarzanie danych. Zwykle ostateczna prognoza powstaje jako wypadkowa kilku metod prognozowania. Czynność ta powinna przebiegać zgodnie z ogólnym schematem wybranych metod, a gdy to nie jest możliwe należy w opisie postępowania ująć wszelkie podjęte decyzje. Samo sformułowanie prognozy powinno odpowiadać określeniu zadania prognostycznego.

5. ocena dopuszczalności prognozy – ocena dopuszczalności musi być podana w sposób zgodny z żądaniem odbiorcy w 1-szym etapie. Jeśli prognoście nie udało się spełnić jakościowych wymagań odbiorcy w żądanym horyzoncie, to może nastąpić renegocjacja warunków umowy prowadząca do obniżenia wymagań jakościowych, lub skrócenia żądanego horyzontu, lub odstąpienie od realizacji zadania.

6. ocena trafności prognozy – przeprowadza się szczegółową analizę i ocenę otrzymanych wartości liczbowych. Weryfikacja polega na określeniu trafności prognozy za pomocą któregoś błędu prognozy ex post, gdy prognoza dotyczyła zmiennej ilościowej, lub na porównaniu prognozowanego stanu zmiennej jakościowej ze stanem zrealizowanym. Prognosta rozlicza się w ten sposób z odbiorcą. Gdy prognoza okazała się trafna, prognosta analizuje słuszność swego postępowania. Jeśli nie to prognosta dąży do określenia przyczyn swego błędu.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Prognozowanie i symulacje - teoria i zadania
17 stron(-y)
Badania marketingowe - pytania egzaminacyjne (test)
11 stron(-y)
Marketingowy system informacji - referat (⭐bibliografia)
12 stron(-y)
Etapy metody simplex omówione na przykładowym zadaniu
9 stron(-y)
Kapitał intelektualny w przedsiębiorstwie
5 stron(-y)
Sprzedaż osobista
13 stron(-y)
Wprowadzanie na rynek nowego produktu (etapy) (⭐bibliografia)
7 stron(-y)

Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps)

1. Kapitał intelektualny w przedsiębiorstwie (5 stron A4)
2. Sprzedaż osobista (13 stron A4)
3. Wprowadzanie na rynek nowego produktu (etapy) (7 stron A4)
4. Etapy analizy strategicznej (9 stron A4)
5. Benchmarking - prezentacja (33 stron A4)
6. Atrybuty produktu (9 stron A4)
7. Analiza SWOT - TOWS - referat (6 stron A4)
8. Analiza SWOT - referat (10 stron A4)
9. Analiza FMEA - praca (14 stron A4)
10. Podstawy marketingu (22 stron A4)

Podobne tematy w Kompendium

1. Procedura ustalania cen - etapy (0.1 stron)
2. Etapy budowy modelu ekonometrycznego (1.4 stron)
3. Predykcja ekonometryczna (1.3 stron)
4. Etapy produkcji (0.9 stron)
5. Etapy procesu organizowania (1.1 stron)
6. Model ekonometryczny - definicja przykłady i etapy budowy (3.2 stron)
7. Etapy badania rynku (0.1 stron)
8. Metody scenariuszowe (0.4 stron)
9. Etapy reengineeringu (0.1 stron)
10. Cykl życia organizacji (0.1 stron)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Statystyka » Etapy prognozowania

Etapy prognozowania
Ocena: 8.9 / 10
Liczba głosów: 3 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii