Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
GATT | system motywacyjny | wykłady z marketingu | selekcja | kierowanie | użyteczność | emocje | planowanie marketingowe |

Faktoring

Wraz ze zmianą ustroju gospodarczego w Polsce oraz bardzo dynamicznym rozwojem przedsiębiorstw, na rynku pojawiły się nowe instrumenty finansowe zapewniające im pozyskiwanie środków na finansowanie działalności. Obecnie firmy oprócz klasycznego kredytu bankowego mogą wykorzystywać również inne źródła finansowania, wśród których na pierwszym miejscu należy wymienić faktoring.

W najszerszym pojęciu faktoring jest definiowany jako forma zasilania środkami pieniężnymi przedsiębiorstwa, polegająca na finansowaniu przez FAKTORA (firma faktoringowa, bank) kredytu kupieckiego udzielanego przez przedsiębiorstwo (DOSTAWCĘ) jego ODBIORCOM (kontrahentom), a także szeroko pojętym administrowaniu wierzytelnościami (m.in. monitorowaniu przebiegu spłat, inkasowaniu i rozliczaniu). Finansowanie to jest oparte o wykup wierzytelności, jakie  dostawca posiada wobec swych kontrahentów, powstałych w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, przed terminem ich wymagalności.

Innymi słowy faktoring - jest czynną operacją bankową, którą można określić jako umowę między bankiem (lub innym faktorem) a przedsiębiorstwem (dostawcą) o zakup przez bank wierzytelności powstałych w wyniku świadczonych przez przedsiębiorstwo dostaw. Bank Francji definiuje factoring jako przeniesienie wierzytelności handlowych z wierzyciela na factora (bank), który równocześnie zobowiązuje się do ściągnięcia tych wierzytelności nawet w przypadku trudności płatniczych występujących u dłużników; factor może przy tym z wyprzedzeniem uregulować należności wierzyciela. Factoring jest więc równocześnie formą kredytowania należności, gwarancją zabezpieczającą przedsiębiorstwo przed ryzykiem ich ściągnięcia, a także operacją rozliczeniową polegającą na inkasowaniu należności.

Bank będący faktorem spełnia na rzecz klienta (faktoranta) trzy funkcje:
- funkcję finansowania,
- przejęcie ryzyka (del credere),
- funkcję usługową.

Strony zaangażowane w transakcje faktoringowe:
1. Bank
2. Klient - wystawca faktur z odroczonym terminem ważności, prowadzący działalność produkcyjną, handlową lub usługową
3. Dłużnik - odbiorca towarów, zobowiązany do spłaty należności za dostarczony towar Bank świadczy usługi faktoringowe w formie:
- faktoringu pełnego (bez regresu), w wyniku którego, w przypadku braku spłaty wierzytelności w terminie, Bank może dochodzić zapłaty tylko od dłużnika wierzytelności,
- faktoringu niepełnego (z regresem), w wyniku którego, w przypadku braku spłaty wierzytelności w terminie, Bank może dochodzić zapłaty zarówno od dłużnika wierzytelności, jak i od podmiotu gospodarczego (Klienta), który przelał na Bank wierzytelność handlową

Regres to prawo dochodzenia zwrotu sum wyłożonych za inną osobę (z tytułu poręczenia, żyra itd.).

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Wykłady z bankowości - opracowanie
30 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Finanse przedsiębiorstwa » Faktoring

Faktoring
Ocena: 9.1 / 10
Liczba głosów: 132 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii