Formy umiędzynarodowienia przedsiębiorstw
Wyróżnić możemy cztery formy umiędzynarodowienia przedsiębiorstw:
• przedsiębiorstwa międzynarodowe – mają ograniczony zasięg geograficzny (kilka krajów), w kraju macierzystym skupione są kluczowe decyzje i kluczowa działalność, np. badania i rozwój, zarządzanie strategiczne, marketing; w innych krajach ulokowane są filie realizujące operacje z poszczególnych ogniw łańcucha wartości; zintegrowane są w układzie pionowym;
• przedsiębiorstwa wielonarodowe – działające na obszarze wielu krajów, charakteryzujące się zróżnicowaniem produktu i strategii marketingowych, rozproszoną lokalizacją produkcji i decentralizacją zarządzania. Produkcja zlokalizowana jest w tych krajach, na rynki których są przeznaczone produkty. Przedsiębiorstwo oferuje różne wersje produktów dostosowane do lokalnych potrzeb i gustów odbiorców. Wiele operacji jest dublowanych (głównie produkcyjnych), a tylko niektóre scentralizowane, np. badania i rozwój, główne prace projektowe, opracowanie strategii organizacji;
• przedsiębiorstwa globalne – oferujące jednakowy 'globalny' produkt na wszystkich rynkach, produkt musi być identyczny lub prawie identyczny pod względem cech jakościowych i sprzedawany pod tą samą marką i przy zastosowaniu takiej samej strategii marketingowej na całym świecie; w skrajnym modelu przedsiębiorstwa globalnego lokalizacja poszczególnych działalności przedsiębiorstwa oznacza realizację każdego rodzaju działalności w całości w jednym z krajów, każda działalność w innym, czyli np. badania i rozwój w całości w kraju 'X', projektowania w całości w kraju 'Y' itd.; pozwala to na maksymalizację efektu skali i specjalizacji.
• przedsiębiorstwa transnarodowe – najwyższa i najtrudniejsza forma umiędzynarodowienia, wymagająca wyrafinowanych umiejętności menedżerskich, szczególnie w zakresie koordynacji. Produkty i strategie marketingowe są zróżnicowane na rynkach poszczególnych krajów odpowiednio do lokalnych wymagań. Kluczowe działania skupione są w wybranych krajach, natomiast końcowe fazy procesów produkcyjnych są rozproszone po lokalnych filiach, w krajach lub regionach, na które przeznaczona jest oferta. W tych lokalnych filiach następuje 'dopasowanie' produktu finalnego do potrzeb klientów, tam różnicuje się strategie funkcjonalne, szczególnie marketing. Przedsiębiorstwa transnarodowe realizują hasło': 'myśl globalnie, działaj lokalnie'.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (12 stron A4)
2. (11 stron A4)
3. (12 stron A4)
4. (22 stron A4)
5. (9 stron A4)
6. (14 stron A4)
7. (12 stron A4)
8. (26 stron A4)
9. (18 stron A4)
10. (9 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (1.1 stron)
2. (0.7 stron)
3. (0.5 stron)
4. (0.7 stron)
5. (0.4 stron)
6. (1.5 stron)
7. (0.3 stron)
8. (1.6 stron)
9. (0.4 stron)
10. (0.2 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie strategiczne » Formy umiędzynarodowienia przedsiębiorstw
Formy umiędzynarodowienia przedsiębiorstw
Ocena: 9.5 / 10 Liczba głosów: 35 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|