Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
sterowanie zapasami | rachunkowość zarządcza | system motywacyjny | wykłady z marketingu międzynarodowego | strategia promocji | traktat z Maastricht | marka firmy | strategia |

Funkcje konfliktu w organizacji

Jeżeli w skutkach konfliktu przeważają korzyści, to konflikt można nazwać twórczym, jeśli zaś przeważają straty, to jest konflikt destrukcyjny. Do najważniejszych korzyści wynikających z konfliktu można zaliczyć następujące efekty:
- Sygnalizacja słabych punktów. Konflikt obnaża niedomagania życia społecznego. Wskazuje, co należy ulepszać, modyfikować. Nierzadko dzięki konfliktowi ludzie dowiadują się o patologii życia społecznego np. o istnieniu klik w zakładzie pracy. Konflikt sprzyja przepływowi informacji w organizacji.
- Integracja zespołów roboczych. Konflikt zmusza do opowiedzenia się jednostki po którejś ze stron, co powoduje wzrost identyfikacji. Integracja wywołana konfliktem wyraża się we wzmocnieniu solidarności w obrębie grupy czyli tzw. "zwieranie szeregów".
- Rozładowanie napięć emocjonalnych i frustracji. 'oczyszczenie atmosfery' w stosunkach międzyludzkich,
- Udoskonalenie organizacji np. zasad wynagradzania, awansowania itp.
- Wzbudzenie silnych emocji i motywacji do działania. Konflikt aktywizuje ludzi, jest silnym motywatorem, pobudza do działania w kierunku bądź to zmiany danej sytuacji, bądź przystosowania się do niej, bądź uniezależnienia się od danej sytuacji.

Konflikt pobudza do lepszych pomysłów, zmusza do poszukiwania nowych rozwiązań, zmusza do wyjaśniania swoich opinii, daje ludziom okazję do wykazania ich zdolności. Konflikt pełni zatem funkcje aktywizujące, dzięki czemu przyczynia się do postępu.

Z drugiej strony z punktu widzenia zakładu pracy konflikty powodują liczne straty jak np.:
- Utrata energii, którą można by wykorzystać do realizacji celów organizacji,
- Dezorganizacja pracy, obniżenie wydajności pracy. Wiele osób porzuca swoje normalne obowiązki dla pełnienia funkcji doradców, mediatorów, arbitrów lub gapiów.
- Dezintegracja zespołów roboczych.
- Wzrost zachowań irracjonalnych kosztem rozsądku.
- Obniżenie morale, wzrost postaw destrukcyjnych, brak zaufania, podejrzliwość.

Konflikty destrukcyjne powodują straty zarówno dla pracowników jak i zakładu pracy. Z punktu widzenia jednostki konflikt powoduje stan frustracji. Efektem zaangażowania się w konflikt jest zachwianie równowagi, utrata opanowania, pogorszenie jakości pracy, skłonność do ulegania wypadkom. Wszystko to prowadzi do dalszych konfliktów, a także negatywnie wpływa na stan zdrowia pracownika. W wyniku konfliktu niektórzy ludzie czują się pokonani i poniżani, zwiększa się dystans między ludźmi, wytwarza się klimat podejrzeń i braku zaufania. Konflikt sprawia, że komórki i ludzie, zamiast współpracować dla osiągnięcia celów organizacji, dbają o własne interesy, nasilają się zachowania egocentryczne a zanikają pro społeczne.

Zgodnie z dialektyką konflikt spełnia zarówno funkcje pozytywne jak i negatywne i dlatego kierownictwo zakładu pracy nie może pozostawać obojętne lecz musi rozwiązywać konflikty i nimi kierować.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Kierowanie konfliktem w organizacji - referat (⭐bibliografia)
8 stron(-y)
Kultura organizacji w USA
8 stron(-y)
Konflikt w organizacji - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
9 stron(-y)
Kultura organizacji - referat (⭐bibliografia)
17 stron(-y)
Podstawy socjologii
26 stron(-y)
Etyka prawnicza - referat (⭐bibliografia)
12 stron(-y)
Kultura organizacyjna - referat (⭐bibliografia)
13 stron(-y)

Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps)

1. Podstawy socjologii (26 stron A4)
2. Etyka prawnicza - referat (12 stron A4)
3. Kultura organizacyjna - referat (13 stron A4)
4. Psychologia zarządzania - referat (24 stron A4)
5. Funkcje zarządzania - referat (14 stron A4)
6. Zarządzanie zmianami organizacyjnymi (15 stron A4)
7. Podstawy zarządzania - ściąga (2 stron A4)
8. Zarządzanie procesowe - referat (11 stron A4)
9. Rodzaje konfliktów w organizacji (3 stron A4)
10. Organizacja wirtualna i fraktalna - referat (12 stron A4)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » Funkcje konfliktu w organizacji

Funkcje konfliktu w organizacji
Ocena: 9.7 / 10
Liczba głosów: 201 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii