Geneza i historia rozwoju logistyki
Warunki produkcji i dystrybucji towarów w gospodarce światowej w ostatnich latach bardzo się zmieniły, gdyż wymogi dotyczące ruchu towarów oraz czasu ich przemieszczania uległy przeobrażeniom wraz z automatyzacją i komputeryzacją produkcji. Zwiększający się systematycznie poziom sił wytwórczych spowodował powstanie dysproporcji pomiędzy czasem produkowania towarów, a czasem ich dystrybucji.
Jedną z możliwości łagodzenia dysproporcji między czasem produkcji dóbr i usług, a czasem ich dystrybucji jest logistyka, definiowana jako proces zarządzania całym łańcuchem dostaw – od źródeł wydobywania surowców do ostatecznego konsumenta. W tym rozumieniu logistyka jest interdyscyplinarną dziedziną wiedzy, łączącą w swej istocie zagadnienia produkcji, dystrybucji, transportu i magazynowania w kontekście gospodarki przestrzennej.
Spojrzenie na rozwój międzynarodowego biznesu pozwala stwierdzić, iż przejście od rynku producenta do rynku konsumenta spowodowało zmianę warunków, w jakich przedsiębiorstwa muszą wytwarzać i sprzedawać swoje produkty i usługi.
Zmniejszona żywotność produktów spowodowała ich szybkim moralnym starzeniem się, konieczność skracania cykli produkcyjnych, wzrastający popyt na towary wysokowartościowe o dobrej jakości, wymagają przejścia do rynku rządzonego przez odbiorcę. Zmusza to podmioty rynku nie tylko do zbadania i poznania potrzeb klienta, ale także do przewidywania jego przyszłych potrzeb, tak w odniesieniu do towarów, jak i usług oraz sposobu organizacji łańcucha dostaw.
Termin “logistyka' (łac. Logicus) użyty został najwcześniej przez gen. Antonin-Henty Barona de Jomini w książce pt. “Zarys sztuki wojennej' (1837). Dotyczyła ona zadań logistycznych w wojsku, związanych zarówno z “planowaniem ruchu wojsk', jak i zaopatrzeniem w żywność, odzież, uzbrojenie i medykamenty.
Stosowanie logistycznego podejścia związanego z przemieszczaniem i gromadzeniem żywności, środków produkcji oraz środków obrony lub agresji, ma bardzo długą tradycję. Bez takiego podejścia Rzym nie podbiłby świata, nie wybudowano by piramid egipskich, nie zorganizowano wielkich wypraw odkrywczych i podbojów w XI-XVII w. Nie zmienia to faktu, że do lat 20. XX w.
Logistyka kojarzona była z przede wszystkim z ekonomiczno-organizacyjną problematyką dyslokacji i zaopatrzenia wojsk. Jej rozkwit nastąpił w latach II wojny światowej, zwłaszcza w amerykańskich operacjach dostarczania pomocy materiałowej dla ZSRR, a następnie lądowania wojsk sprzymierzonych we Francji w czerwcu 1944 r. Precyzja tych operacji, uwzględniająca zróżnicowane terminy dostaw towarów, sprzęt i ludzi, środki i drogi transportu, składowania i kompletacji, ryzyko strat oraz konieczność zachowania tajemnicy wojskowej, była – jak na owe czasy – zaskakująco wysoka.
Rozwój logistyki w gospodarce cywilnej nastąpił w latach 60., kiedy to w USA, Japonii, b. RFN, a także we Francji i Włoszech seryjna i masowa produkcja niektórych skomplikowanych technologicznie wyrobów osiągnęła rozmiary wymagające zupełnie innego podejścia do problemów zaopatrzenia materiałowego, gromadzenia zapasów, punktualności i terminowej synchronizacji strumieni dostaw. Wielcy producenci skomplikowanych wyrobów stanęli bowiem przed koniecznością równoczesnego rozwiązania trzech problemów.
Po pierwsze – coraz bardziej odczuwalna stała się potrzeba synchronizacji dostaw materiałów od zewnętrznych dostawców, częściowo także wchodzących w skład danego koncernu, ale terytorialnie oddalonych od zakładów końcowego montażu; przeciętny samochód “składany' jest z ok. 1500 części, z których nie więcej niż 30-40% produkowanych jest w zakładzie montażowym; każda z tych części musi znaleźć się na linii montażu w odpowiedniej ilości i odpowiednim czasie, przy względnie jednolitym i możliwie najniższym poziomie zapasów; utrzymywanie np. miesięcznych zapasów stało się przy tych rozmiarach i tempie produkcji niewykonalne zarówno ekonomicznie (koszty utrzymania i zamrożenie kapitału), jak i technicznie (powierzchnie magazynowe).
Po drugie – równie silnie odczuwana była potrzeba ograniczenia zapasów wyrobów gotowych opuszczających sferę produkcji; przy wielkich seriach wyrób musi być niemal bezpośrednio po ostatniej operacji produkcyjnej i kontroli jakościowej wysłany do nabywców lub własnej sieci sprzedaży, stanowiących następne ogniwa łańcucha logistycznego; gromadzenie zapasów wyrobów gotowych – przy tej skali produkcji staje się niemożliwe jak gromadzenie zapasów materiałów.
Po trzecie – łańcuch logistyczny kończy się dopiero u ostatniego nabywcy – konsumenta lub firmy kupującej środki pracy; zadania logistyki nie kończą się więc na przepływach między podmiotami produkcyjnymi oraz tymi przedsiębiorstwami i handlem, ale sięgają końcowego nabywcy dóbr konsumpcji i środków pracy, obejmując sferę marketingu, transport, tworzenia jednostek ładunkowych i opakowań.
Te podstawowe motywy wprowadzania rozwiązań logistycznych występowały najsilniej w przemyśle, ale miały tez znaczenie w budownictwie i handlu. W jednostkach gospodarczych niemal powszechne było dążenie do minimalizacji zapasów i tym samym zwiększenia częstotliwości dostaw i poprawy ich terminowości. Motywy te skłaniały do poszukiwania zarówno teoretycznych rozwiązań logistycznych, jak i adekwatnych metod jej wykorzystywania w praktyce.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (22 stron A4)
2. (45 stron A4)
3. (8 stron A4)
4. (14 stron A4)
5. (13 stron A4)
6. (14 stron A4)
7. (5 stron A4)
8. (1 stron A4)
9. (11 stron A4)
10. (4 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.3 stron)
2. (0.4 stron)
3. (0.4 stron)
4. (0.5 stron)
5. (0.5 stron)
6. (0.3 stron)
7. (0.7 stron)
8. (1 stron)
9. (1.1 stron)
10. (1.2 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Logistyka » Geneza i historia rozwoju logistyki
Geneza i historia rozwoju logistyki
Ocena: 9.7 / 10 Liczba głosów: 42 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|