Geneza marketingu
Możemy wyróżnich cztery podstawowe okresy (orientacje marketingowe) w rozwoju marketingu:
1. Orientacja produkcyjna (druga połowa XIX wieku i początek XX wieku) - Za początek okresu uważana była rewolucja przemysłowa.
Cechy:
- małe manufaktury zyskiwały dzięki maszynom znacznie większe moce produkcyjne
- duża podaż = nadwyżka produkcji
- standaryzacja jakości
- możliwość obniżenia kosztów, a co za tym idzie obniżenie ceny
- produkty stały się ogólnodostępne
2. Orientacja sprzedażowa (lata 1930 - 1950)
Cechy:
- bardzo dynamiczny rozwój sprzedaży (sieci handlowe, domy towarowe)
- rozwija się handel poza sklepowy (np. Amway, Zepter itp.)
- rozwija się promocja oraz działania wspomagające sprzedaż takie jak np. reklama
3. Orientacja marketingowa (lata 1960 - 1980)
Cechy:
- zmiana priorytetów: zaczęto badać i analizować potrzeby klienta
- pod potrzeby dostosowano handel i produkcję
- bardzo silnie rozwinęły się badania marketingowe (ankiety)
4. Marketing strategiczny (czasy obecne)
Cechy:
- koncentruje się na przewidywaniu zmian
- marketing stał się filozofią działania
5. Marketing społeczny (w przyszłości)
Cechy:
- marketing powinien być przede wszystkim przyjazny społecznie
- powinien patrzeć się przez pryzmat jednostki i być przyjazny dla społeczności
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (17 stron A4)
2. (5 stron A4)
3. (11 stron A4)
4. (13 stron A4)
5. (14 stron A4)
6. (10 stron A4)
7. (12 stron A4)
8. (11 stron A4)
9. (6 stron A4)
10. (22 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.4 stron)
2. (0.5 stron)
3. (0.3 stron)
4. (0.3 stron)
5. (0.2 stron)
6. (0.3 stron)
7. (0.4 stron)
8. (0.2 stron)
9. (0.3 stron)
10. (0.4 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Geneza marketingu
Geneza marketingu
Ocena: 9.3 / 10 Liczba głosów: 170 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|