Gospodarka finansowa jednostek samorządu terytorialnego (JST)
Gospodarka finansowa JST to wszelkiego rodzaju dyspozycja środkami pieniężnymi oraz związane z tym operacje formalne, do których zalicza się: obsługę kasową i rozliczenia, statystykę i analizę finansową obejmujące gospodarkę jednostek budżetowych (tzw. gospodarkę budżetową brutto), gospodarkę zakładów budżetowych, środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych (tzw. gospodarka budżetowa netto) oraz wykonywanie planów finansowych dla zadań z zakresu administracji rządowej, organizacji przygotowań i przeprowadzania wyborów powszechnych oraz referendów.
[ Kliknij i zobacz ekskluzywne, czeskie lampy od Elite Bohemia ozdobione prawdziwymi kryształami Preciosa. Aktualne PROMOCJE w sklepie online, prosto od dystrybutora: www.ares-eksport.pl ]
JST samodzielnie prowadzą gospodarkę finansową na podstawie budżetu. Samodzielność JST jest rezultatem posiadania mienia komunalnego, w tym zasobów finansowych. Warunkiem koniecznym do prawidłowego rozporządzania zasobami finansowymi JST jest dostosowanie dochodów JST do wydatków, które JST ponoszą przy wykonywaniu zadań.
Zobacz: Dochody jednostek samorządu terytorialnego (Strony A4: 7) 📚 📝
Przygotowanie projektu uchwały budżetowej, a także inicjatywa w sprawie zmian tej uchwały należą do wyłącznej kompetencji JST. Projekt ten najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy organ wykonawczy przedstawia celem zaopiniowania RIO (Regionalnej Izbie Obrachunkowej), a celem rozpatrzenia organowi stanowiącemu JST.
Zobacz: Budżet jako podstawa zarządzania jednostki samorządu terytorialnego (Strony A4: 14) 📚 📝
Opinię RIO o projekcie uchwały budżetowej organ wykonawczy JST jest obowiązany jeszcze przed rozpoczęciem roku budżetowego przedstawić właściwemu organowi stanowiącemu. Uchwała budżetowa podejmowana jest przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach najpóźniej do 31 marca roku budżetowego.
Zobacz: Procedura budżetowa jednostek samorządu terytorialnego (Strony A4: 23) 📚 📝
Budżet JST to inaczej zestawienie z jednej strony planowanych przychodów i dochodów, a z drugiej strony wydatków i rozchodów. Organ wykonawczy JST sprawuje ogólny nadzór nad realizacją strony wydatkowej i dochodowej budżetu. W toku wykonywania budżetu organ wykonawczy może po uzyskaniu pozytywnej opinii właściwej komisji dokonywać zmian w planie dochodów i wydatków budżetu JST.
Zobacz: Europejska Karta Samorządu Terytorialnego - referat (Strony A4: 17) 📚 📝
W toku wykonywania budżetu JST obowiązują następujące zasady:
1. Zasada terminowości – oznacza, że realizowane zadania powinny być zgodne z przyjętym harmonogramem.
2. Zasada legalności – wykonywanie budżetu być zgodne z obowiązującymi przepisami prawa.
3. Zasada najkorzystniejszej oferty – zlecanie zadań powinno odbywać się na zasadzie wyboru najkorzystniejszej dla JST oferty.
4. Wydatki na obsługę długu JST są dokonywane przed innymi wydatkami budżetu.
Zobacz: Pozyskiwanie środków pozabudżetowych dla gmin (Strony A4: 37) 📚 📝
Różnica między dochodami a wydatkami budżetu JST stanowi nadwyżkę bądź deficyt.
Deficyt może być pokryty przychodami z kredytów, pożyczek, z prywatyzacji majątku, z nadwyżki budżetu z lat poprzednich.
Budżet uchwalany jest na rok budżetowy zgodny z rokiem kalendarzowym. Zawiera oprócz struktury dochodów i wydatków budżetowych gminy źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenie nadwyżki budżetowej, wydatki związane z długoletnimi inwestycjami, plany przychodów i wydatków funduszy celowych, upoważnienia zarządu do zaciągania długu oraz spłat zobowiązań.
Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk pliki z obszernymi i szczegółowymi opracowaniami przygotowanymi przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, notatki, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania. Pliki po pobraniu na dysk możesz czytać, edytować i drukować.
Przykładowe tematy do pobrania:
| Ilość stron A4 |
| ✅ Dochody jednostek samorządu terytorialnego (✓ bibliografia ✓ przypisy) |
7 stron(-y) |
| ✅ Budżet jako podstawa zarządzania jednostki samorządu terytorialnego (✓ bibliografia ✓ przypisy) |
14 stron(-y) |
| ✅ Procedura budżetowa jednostek samorządu terytorialnego (✓ bibliografia ✓ przypisy) |
23 stron(-y) |
| ✅ Europejska Karta Samorządu Terytorialnego - referat (✓ bibliografia ✓ przypisy) |
17 stron(-y) |
| ✅ Pozyskiwanie środków pozabudżetowych dla gmin (✓ bibliografia ✓ przypisy) |
37 stron(-y) |
| ✅ Zasady konstruowania budżetu gminy (✓ przypisy) |
14 stron(-y) |
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Finanse publiczne » Gospodarka finansowa jednostek samorządu terytorialnego (JST)
Gospodarka finansowa jednostek samorządu terytorialnego (JST)
Ocena: 9.8 / 10 Liczba głosów: 58 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|