Gospodarka finansowa jednostek samorządu terytorialnego (JST)
Gospodarka finansowa JST to wszelkiego rodzaju dyspozycja środkami pieniężnymi oraz związane z tym operacje formalne, do których zalicza się: obsługę kasową i rozliczenia, statystykę i analizę finansową obejmujące gospodarkę jednostek budżetowych (tzw. gospodarkę budżetową brutto), gospodarkę zakładów budżetowych, środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych (tzw. gospodarka budżetowa netto) oraz wykonywanie planów finansowych dla zadań z zakresu administracji rządowej, organizacji przygotowań i przeprowadzania wyborów powszechnych oraz referendów.
JST samodzielnie prowadzą gospodarkę finansową na podstawie budżetu. Samodzielność JST jest rezultatem posiadania mienia komunalnego, w tym zasobów finansowych. Warunkiem koniecznym do prawidłowego rozporządzania zasobami finansowymi JST jest dostosowanie dochodów JST do wydatków, które JST ponoszą przy wykonywaniu zadań.
Przygotowanie projektu uchwały budżetowej, a także inicjatywa w sprawie zmian tej uchwały należą do wyłącznej kompetencji JST. Projekt ten najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy organ wykonawczy przedstawia celem zaopiniowania RIO (Regionalnej Izbie Obrachunkowej), a celem rozpatrzenia organowi stanowiącemu JST.
Opinię RIO o projekcie uchwały budżetowej organ wykonawczy JST jest obowiązany jeszcze przed rozpoczęciem roku budżetowego przedstawić właściwemu organowi stanowiącemu. Uchwała budżetowa podejmowana jest przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach najpóźniej do 31 marca roku budżetowego.
Budżet JST to inaczej zestawienie z jednej strony planowanych przychodów i dochodów, a z drugiej strony wydatków i rozchodów. Organ wykonawczy JST sprawuje ogólny nadzór nad realizacją strony wydatkowej i dochodowej budżetu. W toku wykonywania budżetu organ wykonawczy może po uzyskaniu pozytywnej opinii właściwej komisji dokonywać zmian w planie dochodów i wydatków budżetu JST.
W toku wykonywania budżetu JST obowiązują następujące zasady:
1. Zasada terminowości – oznacza, że realizowane zadania powinny być zgodne z przyjętym harmonogramem.
2. Zasada legalności – wykonywanie budżetu być zgodne z obowiązującymi przepisami prawa.
3. Zasada najkorzystniejszej oferty – zlecanie zadań powinno odbywać się na zasadzie wyboru najkorzystniejszej dla JST oferty.
4. Wydatki na obsługę długu JST są dokonywane przed innymi wydatkami budżetu.
Różnica między dochodami a wydatkami budżetu JST stanowi nadwyżkę bądź deficyt.
Deficyt może być pokryty przychodami z kredytów, pożyczek, z prywatyzacji majątku, z nadwyżki budżetu z lat poprzednich.
Budżet uchwalany jest na rok budżetowy zgodny z rokiem kalendarzowym. Zawiera oprócz struktury dochodów i wydatków budżetowych gminy źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenie nadwyżki budżetowej, wydatki związane z długoletnimi inwestycjami, plany przychodów i wydatków funduszy celowych, upoważnienia zarządu do zaciągania długu oraz spłat zobowiązań.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (37 stron A4)
2. (14 stron A4)
3. (5 stron A4)
4. (15 stron A4)
5. (26 stron A4)
6. (10 stron A4)
7. (17 stron A4)
8. (11 stron A4)
9. (28 stron A4)
10. (23 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.4 stron)
2. (0.2 stron)
3. (0.6 stron)
4. (0.6 stron)
5. (0.4 stron)
6. (1.2 stron)
7. (0.2 stron)
8. (0.5 stron)
9. (0.3 stron)
10. (0.4 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Finanse publiczne » Gospodarka finansowa jednostek samorządu terytorialnego (JST)
Gospodarka finansowa jednostek samorządu terytorialnego (JST)
Ocena: 9.8 / 10 Liczba głosów: 34 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|