Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
analiza czynnikowa | prawo podaży | wzory z matematyki finansowej | wykłady z marketingu | hierarchia potrzeb Maslowa | cenowa elastyczność podaży | dochody budżetu państwa | strategie marki |

Handel elektroniczny

To koncepcja biznesu, do której zaliczyć możemy takie elementy jak:

- nowoczesna koncepcja procesu kupna - sprzedaży oraz dostawy towarów, usług, informacji przez partnerów handlowych (indywidualnych i/lub grupowych), dokonywana przy użyciu infrastruktury techniczno-organizacyjnej, a przede wszystkim dzięki sieci komputerowej z Internetem włącznie, dla osiągnięcia określonych zysków

- biznes (ebiznes, biznes internetowy) prowadzony w sieci Internet, z jednoczesnym uwzględnieniem pokrewnej infrastruktury

- produkcja, dystrybucja, marketing oraz sprzedaż i dostarczanie dóbr, a także  usług z wykorzystaniem mediów elektronicznych

Handel elektroniczny dzieli się na trzy podstawowe sektory:
• Sektor I – business-to-business B2B (firma-firma) – wymiana handlowa między firmami dotycząca nie tylko zawierania transakcji, ale również poszukiwania partnerów, budowania sieci dostawców dostawców i odbiorców, pozyskiwania informacji handlowych itp. Do prowadzenia działalności  w tym sektorze drogą online służy wydzielony z publicznej sieci Internet system tzw. Intranetu Gospodarczego (najszybciej rozwijająca się gałąź handlu elektronicznego).
• Sektor II – business-to-consumer B2C (firma-klient) – są to wszelkie formy sprzedaży towarów towarów i usług pojedynczym klientom, czyli sprzedaż detaliczna w sieci (tu właśnie zawierają się, na przykład, wszelkiego rodzaju sklepy wirtualne czy aukcje drobnotowarowe);
• Sektor III – business-to-public B2P (firma-media-klient) – są to, ogólnie rzecz biorąc, marketing online, nie związany bezpośrednio ze sprzedażą towarów i usług.

Sklep internetowy jest platformą e-commerce działającą jako platforma B2C, B2B, lub mieszana. O ile sklepem internetowym można nazwać również platformę e-commerce posiadającą w ofercie jeden produkt, o tyle generalnie przyjmuje się, że w sklepie takim sprzedajemy większa liczbę produktów, rzadziej usług.

Typowy sklep internetowy to witryna WWW posiadająca koszyk oraz katalog produktów. Koszyk jest aplikacją internetową pozwalającą zamówić i zapłacić za wiele różnych produktów przy składaniu jednego zamówienia. Katalog produktów jest to umieszczony na stronie WWW zbiór produktów oferowanych do sprzedaży poprzez tę stronę. Stworzenie sklepu internetowego jest aktualnie najwyższą i najbardziej zaawansowaną technicznie formą zaistnienia w Sieci oraz najbardziej kosztowną. Wymaga najwięcej pracy, największego doświadczenia twórców i osób opiekujących się aplikacją.

Osoby zarządzające przedsiębiorstwami obecnymi w Internecie ciągle spotykają się z wyzwaniem jakie stawia przesyt pomysłów, propozycji, możliwości współpracy, możliwości inwestycyjnych i beczułek gotówki. Nawigacja na tak zdradliwych wodach wymaga zaangażowania bardzo skoncentrowanego prezesa i zespołu menedżerów.

Zakupy w Internecie nie są już czymś egzotycznym. Przy obecnej ekspansji Internetu oraz przy jego coraz większej powszechności, sklepy internetowe nie są niczym niezwykłym. Z Internetu korzystają miliony osób na całym świecie. Żyjemy w czasach, w których Internet staje się głównym środkiem komunikacji pomiędzy ludźmi. Nie tylko między zwykłymi znajomymi, bo to właśnie Internet pozwala na stworzenie łatwego kontaktu na wielu płaszczyznach, do których z całą pewnością możemy zaliczyć kontakt sprzedawca-klient.

Niemal każdy użytkownik Internetu zauważa fakt, iż niemal na każdym kroku zalewają nas dziesiątki reklam: pasaży internetowych, kwiaciarni online i wielu innych serwisów, w których dostaniemy praktycznie wszystko. Stwierdzenie, że jeśli kogoś nie ma w Internecie, to nie ma go wcale, zdaje się być coraz częściej prawdziwe. Dlatego też coraz więcej branż przenosi się do Internetu - dzięki temu dana firma może zwiększyć ilość potencjalnych nabywców, dotrzeć ze swoją ofertą do klientów z najdalszych krańców świata.

Dzięki prowadzeniu handlu elektronicznego przedsiębiorstwo może odnieść liczne korzyści, trudne czy wręcz niemożliwe do uzyskania przy stosowaniu tradycyjnych metod sprzedaży.

Do korzyści tych należą: szybka aktualizacja oferty handlowej i bieżąca informacja o dostępności towarów, szybkie a zarazem szerokie rozpowszechnianie informacji o produktach i ich cenach, skrócenie czasu realizacji zamówień, łatwiejsze pozyskiwanie informacji o preferencjach klientów, pozwalające na zacieśnienie kontaktów z nimi i lepszą ich obsługę i wreszcie – wprowadzenie nowych sposobów reklamy i promocji, takich jak reklama internetowa czy programy lojalnościowe.

Dostosowywanie do indywidualnych potrzeb klienta pozwala organizacji na przekazywanie każdemu ze swoich klientów innej wizji przedsiębiorstwa. W gospodarce internetowej każde przedsiębiorstwo powinno postrzegać tę koncepcję jako zaproszenie, choć właściwie nie: wymóg stworzenia zindywidualizowanej, personalizowanej wersji oferowanego produktu.

Sklepy internetowe zachęcają głównie swoja ofertą. Jednak czynnikiem przyciągającym internautę, poza atrakcyjnym asortymentem, jest także jakość sklepu WWW: szybkość ładowania jego stron, sprawnie działający mechanizm wyszukiwarki i składania zamówienia, zapewnienie bezpieczeństwa danych, logiczna i intuicyjna nawigacja oraz estetyka wizualna. Klienci maja możliwość oglądania produktów bez względu na porę dnia. Zwracają uwagę na szczegółowy opis towarów, zamieszczone ilustracje. Bardzo ważne są dla nich informacje o właściwościach produktu, warunkach gwarancji.

Wielką zaleta sklepów w Internecie jest to, iż dają one klientom możliwość umieszczania przy każdym produkcie własnych uwag i recenzji na temat kupionego towaru. Dzięki nim można sprawdzić, co myślą o nim inni klienci, a także sprawdzić, czy towar cieszy się powodzeniem.

Nabywcy chętniej kupują towar, który ktoś już sprawdził, jest z niego zadowolony i poleca go innym. Klienci wybierają zakupy w sieci z różnych przyczyn. Większość dokonujących zakupy w ten sposób to osoby aktywne zawodowo, czyli niemające zbyt wiele wolnego czasu by chodzić po sklepach i kupować w tradycyjny sposób. Osoby te cenią sobie przede wszystkim szybkość i wygodę.

Sklepy internetowe umożliwiają zakupy 24 godziny na dobę bez jakichkolwiek ograniczeń, niezależnie od miejsca, w który się znajdujemy - wystarczy komputer z dostępem do Internetu. Nie trzeba mieć samochodu pokonywać połowy miasta czy też jechać 30 km do najbliższego markowego sklepu, jeśli mieszkamy w małej miejscowości by kupić wymarzony produkt. Nie trzeba stać w kolejkach, denerwować się natrętną ekspedientką, która mimo naszych zapewnień, po raz dziesiąty pyta, czy aby na pewno nam nie pomóc. Można uniknąć ciekawości innych osób, która czasami bywa tak drażniąca, że zakupy stają się prawdziwą męczarnią a my staramy się jak najszybciej opuścić sklep. Często odbywa się to kosztem kupna produktu, który nie do końca spełnia nasze oczekiwania. A tymczasem można wygodnie usiąść w fotelu założyć ciepłe kapcie, bowiem wystarczy kabel, komputer, kilka minut, i mamy wszystko w zasięgu ręki, co tylko chcemy, bez zbędnego tracenia czasu.
Chcąc zakupić konkretny produkt wpisujemy jego nazwę w przeglądarce sklepu lub wykorzystujemy do jego odnalezienia wyszukiwarkę.

Produkty mogą być wyszukiwane po numerze, nazwie produktu, producencie. Oprócz danych podstawowych możemy wprowadzić dowolna liczbę własnych atrybutów produktu np. rodzaj oprawy, które później mogą być wykorzystane przy prezentacji oferty. Wybrane produkty wkładamy do wirtualnego koszyka. Chcąc złożyć zamówienie wypełniamy specjalny formularz, w którym podajemy nasze dane osobowe. Całość potwierdzamy jednym kliknięciem myszki i zakupy skończone. Dalszym etapem jest dostawa towaru do naszego domu - w ciągu doby, gdy korzystamy z usług firmy kurierskiej, lub w ciągu kilku dni - jeżeli skorzystamy z tradycyjnej przesyłki pocztowej. Warto także odnotować, że do momentu zatwierdzenia zakupów poprzez kliknięcie odpowiedniej, ikonki możemy się wycofać, co gwarantuje nam pewność, że nasza decyzja o zakupie nie jest pochopna, czy nietrafna.

Patrząc na opinie o sklepach prowadzących handel w Internecie rysuje się bardzo pozytywny obraz, ale oczywiście nadużyciem byłoby stwierdzenie, że jest idealnie. Klienci skarżą się na zbyt długi czas realizacji zamówienia. Na pewno część z tych opóźnień wynika z błędów firm kurierskich, ale większość raczej z braku w magazynach towaru prezentowanego na stronie WWW sklepu. To często zniechęca do kolejnych zakupów w sieci, gdyż zniecierpliwieni nabywcy mają już dość wyczekiwania na zamówione towary i decydują się na zakupy w tradycyjnym sklepie.

Elementem, który również źle świadczy o e-sklepie są braki w zgodności dostarczonego towaru ze specyfikacją podaną na stronach sklepu. Najgorsze jest to, że kupujący przekonują się o tym już po odbiorze i wyjęciu towaru z opakowania. Gdy sklep załatwia sprawę bez problemu, jedyną niedogodnością jest długi czas mijający od zapłaty za towar do jego odebrania, gorzej, gdy pojawiają się sygnały o braku poczucia obowiązku sklepu do poprawy błędu. Obsługa próbuje wtedy zrzucić odpowiedzialność na kupującego mówiąc, że otworzył opakowanie, albo, że informacje o produkcie były napisane na stronie WWW, a zdjęcie w Internecie nie musi się zgadzać z rzeczywistością.

Niekorzystny wpływ na wizerunek sklepów internetowych mają również kiepskie możliwości kontaktu klientów ze sklepem, wzrost cen pomiędzy chwilą zamówienia i zakupem, brak promocji oraz upustów, zła jakość opakowania/zabezpieczenia towaru do transportu, a także brak możliwości dokładnego obejrzenia i sprawdzenia towaru przy odbiorze, mimo iż większość e-sklepów daje możliwość zwrotu towaru, jeśli ten nie spełni oczekiwań nabywcy.

Sklepy internetowe nie wyprą tradycyjnych zakupów, bo mimo wszystko dobrze jest się czasem "powłóczyć" po sklepach i móc dotknąć kupowany towar, jednakże ich udział w rynku będzie systematycznie wzrastał. Obalony został stereotyp, zgodnie, z którym w zakupach przez Internet cenimy przede wszystkim dostępność produktów po niższych cenach. Dziś kupujący, oprócz okazyjnych cen, szuka bezpieczeństwa, szybkości i wygody transakcji wysokiej jakości obsługi, a także trudno dostępnych towarów oraz informacji pomagających wybrać konkretny artykuł.

Wydaje się, że największym problemem jest brak dostępności towaru oferowanego przez e-sklep. To ważna informacja dla sklepów, które czasem pokazują w Internecie więcej produktów niż mają w aktualnej ofercie. Klienci są coraz bardziej dociekliwi, oprócz tego, przychodząc do wirtualnej witryny, są przeważnie zdecydowani na konkretny zakup i tego rodzaju błędy szybko wyłapują. Aby móc terminowo realizować zamówienia w tej branży, trzeba posiadać własny magazyn z towarem i przyjmować zamówienia tylko na produkty, które są na magazynie. Stosowanie innej strategii może zakończyć się klęską. Przykładem może być tutaj Hopla, którego strategia polegała na kupowaniu znaczącej części towarów dopiero po złożeniu zamówienia przez klienta i wysyłaniu ich bezpośrednio z magazynów dystrybutorów. Takie działanie mimo niewątpliwej zalety w postaci niższych kosztów logistyki powoduje znaczący spadek jakości realizacji zamówień.

Bardzo często okazuje się, że towar zamówiony przez klienta jest nigdzie niedostępny, bo dystrybutor chwilę wcześniej sprzedał go do innego odbiorcy. Sklep internetowy, działający w ten sposób nie ma żadnego wpływu na jakość i terminowość realizowanych przesyłek. Taki model biznesowy uniemożliwia bezpośrednią współpracę z producentami. Nie daje, więc możliwości dalszego rozwoju i zajęcia znaczącej pozycji rynkowej.


Zobacz koniecznie: Baza danych odpadowych - Aku-Tech
Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Bilans płatniczy - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
27 stron(-y)
Marketing w Internecie (⭐przypisy)
17 stron(-y)
Skutki restrukturyzacji przedsiębiorstw (⭐bibliografia ⭐przypisy)
22 stron(-y)
Biznes plan - nadruki sublimacyjne (prezentacja)
22 stron(-y)
Rewolucja przemysłowa na ziemiach polskich w XIX wieku (⭐przypisy)
19 stron(-y)
Biznes plan księgarni
11 stron(-y)
Organizacja ucząca się inteligentna sieciowa i wirtualna - prezentacja (⭐bibliografia)
37 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Gospodarka » Handel elektroniczny

Handel elektroniczny
Ocena: 8.7 / 10
Liczba głosów: 158 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii