Hierarchia potrzeb turystycznych
Potrzeby turystyczne są potrzebami osobistymi związanymi z realizacją funkcji czasu wolnego (wypoczynkiem poza miejscem stałego zamieszkania) materialnymi i duchowymi oraz dotyczącymi dóbr rzeczowych i usług, wyższego rzędu i luksusowymi, masowymi i powszechnymi, choć charakteryzującymi się dużym zindywidualizowaniem w zaspokajaniu, a także okresowymi, w rozumieniu zarówno periodyczności w życiu człowieka, jak i sezonowości w rozkładzie rocznym.
Jeśli traktujemy turystykę jako jedną z dziedzin konsumpcji, to turystyka pojawia się jako odrębny zespół potrzeb człowieka (gospodarstwa domowego). Wyjazdy turystyczne stwarzają dla ludzi na tyle odmienną jakościowo sytuację, że nie ma dla niej zastępstwa w postaci wypoczynku w miejscu stałego zamieszkania. To właśnie stanowi generalnie podstawę odrębności potrzeb turystycznych.
Według definicji Międzynarodowej Akademii Turystyki w Monte Carlo, przez turystykę rozumie się podróże odbywane dla przyjemności, wypoczynku lub leczenia - pieszo lub jakimkolwiek środkiem komunikacji. Definicja turystyki sformułowana swego czasu przez Biuro Turystyki Ministerstwa Komunikacji w Polsce mówiła, że Uprawianie turystyki jest to wydalanie się poza miejsce stałego zamieszkania na krótszy lub dłuższy pobyt lub poruszanie się w miejscach obcych mające na celu wypoczynek, zetknięcie się z naturą, wzmocnienie zdrowia, zwiedzenie kraju, poznawanie narodu, jego pracy i dorobku gospodarczego, społecznego, kulturalnego, artystycznego, rozrywkę itp.
Z definicji turysty dla potrzeb statystyki i ekonomiki turystyki wynika, że jest to odwiedzający przynajmniej z jednym noclegiem w zakładach zakwaterowania zbiorowego albo w obiektach zakwaterowania indywidualnego. Na pierwszym piętrze piramidy potrzeb turystycznych znajdzie się zakwaterowanie. Mogą być hotele o różnym standardzie, motele, schroniska, pensjonaty, sanatoria, domy wczasowe, zakwaterowanie u znajomych i przyjaciół, na kempingach, u rolników itp. że na drugim piętrze piramidy znajdzie się wyżywienie. Mamy tu zatem restauracje tradycyjne, bary samoobsługowe, gospody, tawerny, kuchnię międzynarodową i lokalną, piwiarnie, winiarnie, a także przyrządzanie posiłków we własnym zakresie.
Parter piramidy potrzeb człowieka stanowią podstawowe potrzeby fizjologiczne. Właściwym ich odpowiednikiem w turystyce będą podróże w celu zapewnienia potrzeb podstawowych, a zatem z całą pewnością będzie to turystyka handlowa, zaopatrzeniowa.
Typowym przykładem mogą być masowe wyjazdy Polaków w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych na zakupy do Turcji, Austrii czy innych krajów, a także wyjazdy Anglików do Francji na zakupy po wprowadzeniu zasad Jednolitego Rynku Europejskiego, czy też przyjazdy Niemców do Polski na zakupy w strefie przygranicznej.
Na pierwszym piętrze piramidy potrzeb znajdują się potrzeby bezpieczeństwa (troska o przyszłość). Tym potrzebom będą odpowiadać wyjazdy w celu regeneracji sil fizycznych - wyjazdy lecznicze, ale także wyjazdy handlowe. Jeżeli uznamy, że potrzeby bezpieczeństwa, tj. troski o przyszłość, dotyczą także życia na tamtym świecie, na pierwszym piętrze piramidy potrzeb znajdą się również wyjazdy pielgrzymkowe.
Na drugim piętrze piramidy potrzeb znajdują się potrzeby miłości, przynależności i solidarności. Tym potrzebom odpowiadają podróże w odwiedziny do krewnych, przyjaciół i znajomych.
Na trzecim piętrze piramidy potrzeb znajdują się potrzeby szacunku, uznania i wolności. Tym potrzebom odpowiadają podróże jako dowód uznania społecznego, odbywane dla prestiżu.
Wreszcie na najwyższym piętrze możemy połączyć potrzeby wiedzy, zrozumienia, szczęścia, samorealizacji i przeżyć duchowych. Tym potrzebom będą odpowiadać podróże podejmowane dla samej przyjemności podróżowania, dla radości życia, rozkoszy słońca czy deszczu - w zależności od regionu geograficznego stałego zamieszkania turystów - oraz szeroko rozumiane wyjazdy poznawcze.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (8 stron A4)
2. (6 stron A4)
3. (7 stron A4)
4. (10 stron A4)
5. (11 stron A4)
6. (26 stron A4)
7. (4 stron A4)
8. (12 stron A4)
9. (15 stron A4)
10. (11 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.6 stron)
2. (0.1 stron)
3. (0.5 stron)
4. (0.3 stron)
5. (0.1 stron)
6. (0.2 stron)
7. (1 stron)
8. (0.2 stron)
9. (0.9 stron)
10. (0.1 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Hotelarstwo i turystyka » Hierarchia potrzeb turystycznych
Hierarchia potrzeb turystycznych
Ocena: 9.1 / 10 Liczba głosów: 107 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|