Image (wizerunek) firmy - pojęcie i istota
Jednym z istotnych celów marketingowych każdej firmy jest obok np. zwiększenia udziału w rynku również zbudowanie pozytywnego wizerunku.
Wizerunek firmy w literaturze międzynarodowej określony jest mianem 'image' (firmy). Termin ten jest trudny do jednoznacznego przetłumaczenia na język polski. Pochodzi z łaciny i oznacza wzór, obraz, wizerunek, odbicie albo marzenie senne, urojenie. W języku angielskim określenie to można interpretować jako przedstawienie, spektakl.
W języku polskim można przyjąć odpowiednik 'wizerunek', lecz nie oddaje on w pełni znaczenia słowa 'image'. Wg Słownika Języka Polskiego 'wizerunek' to podobizna, wyobrażenie, portret, obraz np. przedmiotów, osób, organizacji itd.
Wizerunek firmy można zdefiniować jako obraz, wyobrażenie o niej w otoczeniu w którym działa, stanowiące reakcję tego otoczenia na przekazywane przez firmę bodźce.
Jest on więc odzwierciedleniem w świadomości odbiorców (klientów) tego co określa się mianem tożsamości firmy czyli celów, treści i form działania które chce przekazać i utrwalić w otoczeniu. Wizerunek w takim rozumieniu jest obrazem subiektywnym, niekoniecznie więc musi się pokrywać z rzeczywistością.
Wizerunek pożądany jest wizerunkiem docelowym, do którego przedsiębiorstwo zmierza w horyzoncie długookresowym. Krótkookresowo jest ono w stanie osiągnąć co najwyżej wizerunek optymalny w danym momencie, będący kompromisem realnie możliwym do osiągnięcia.
Image jest zlepkiem sądów, opinii, nastawień i faktów, a każdy tworzący go element może wpłynąć nań pozytywnie lub negatywnie.
Podkreślić należy fakt, że często wizerunek firmy jest trudny do odróżnienia od wizerunku usług przez nią świadczonych, gdyż jest utożsamiany z sumą wyobrażeń właśnie o tych usługach.
Image gospodarstwa jest gwarantem jakości i pewności, zaś usługi w nim świadczone odpowiednią jakością i użytecznością potwierdzają ten image. W przypadku firm usługowych, dąży się do jednoznacznego kojarzenia firmy i jej usług w świadomości nabywców. Image usługodawcy (usługi są niematerialne) jest wyznacznikiem klasy usługi.
Image jest skutkiem oddziaływania trzech czynników, składających się na tożsamość firmy:
1. jej postawy – charakteryzuje ją misja i filozofia działania
2. jej zachowań wobec otoczenia
3. jej systemu identyfikacji audiowizualnej obejmującego elementy graficzne, plastyczne, architektoniczne, wyposażenie wnętrz – wyróżniających dane gospodarstwo agroturystyczne. Są to cechy budynków, ich wyposażenie, nazwa, logo, papier firmowy itp. Niemal każdy z nas zna przecież logo takich firm jak McDonald's, BMW, Audi czy Apple.
Istotą kształtowania wizerunku firmy jest wyrobienie u obecnych i potencjalnych klientów przekonania, że korzystając z jej produktów (usług) mogą liczyć na zaspokojenie w maksymalnym stopniu swoich potrzeb i oczekiwań. Również potrzeb i oczekiwać emocjonalnych, gdyż najczęściej konsument kupuje coś więcej ponad usługi i korzyści. Nabywa on także wyobrażenia, przy czym względy uczuciowe związane z produktem (usługą) często mają przy okazji zakupu o wiele większą siłę oddziaływania niż czynniki rozumowe.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (37 stron A4)
2. (14 stron A4)
3. (19 stron A4)
4. (21 stron A4)
5. (6 stron A4)
6. (8 stron A4)
7. (16 stron A4)
8. (17 stron A4)
9. (40 stron A4)
10. (41 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.6 stron)
2. (0.6 stron)
3. (0.3 stron)
4. (0.6 stron)
5. (0.8 stron)
6. (0.5 stron)
7. (0.3 stron)
8. (1.5 stron)
9. (0.8 stron)
10. (0.2 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Image (wizerunek) firmy - pojęcie i istota
Image (wizerunek) firmy - pojęcie i istota
Ocena: 9.5 / 10 Liczba głosów: 94 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|