Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
bancassurance | neurolingwistyka | monetaryzm | operacje bankowe | płynność | gotowy plan marketingowy | rachunek kosztów zmiennych | prywatyzacja |

Image (wizerunek) firmy - pojęcie i istota

Jednym z istotnych celów marketingowych każdej firmy jest obok np. zwiększenia udziału w rynku również zbudowanie pozytywnego wizerunku.

Wizerunek firmy w literaturze międzynarodowej określony jest mianem 'image' (firmy). Termin ten jest trudny do jednoznacznego przetłumaczenia na język polski. Pochodzi z łaciny i oznacza wzór, obraz, wizerunek, odbicie albo marzenie senne, urojenie. W języku angielskim określenie to można interpretować jako przedstawienie, spektakl.

W języku polskim można przyjąć odpowiednik 'wizerunek', lecz nie oddaje on w pełni znaczenia słowa 'image'. Wg Słownika Języka Polskiego 'wizerunek' to podobizna, wyobrażenie, portret, obraz np. przedmiotów, osób, organizacji itd.
Wizerunek firmy można zdefiniować jako obraz, wyobrażenie o niej w otoczeniu w którym działa, stanowiące reakcję tego otoczenia na przekazywane przez firmę bodźce.

Jest on więc odzwierciedleniem w świadomości odbiorców (klientów) tego co określa się mianem tożsamości firmy czyli celów, treści i form działania które chce przekazać i utrwalić w otoczeniu. Wizerunek w takim rozumieniu jest obrazem subiektywnym, niekoniecznie więc musi się pokrywać z rzeczywistością.

Wizerunek pożądany jest wizerunkiem docelowym, do którego przedsiębiorstwo zmierza w horyzoncie długookresowym. Krótkookresowo jest ono w stanie osiągnąć co najwyżej wizerunek optymalny w danym momencie, będący kompromisem realnie możliwym do osiągnięcia.

Image jest zlepkiem sądów, opinii, nastawień i faktów, a każdy tworzący go element może wpłynąć nań pozytywnie lub negatywnie.

Podkreślić należy fakt, że często wizerunek firmy jest trudny do odróżnienia od wizerunku usług przez nią świadczonych, gdyż jest utożsamiany z sumą wyobrażeń właśnie o tych usługach.

Image gospodarstwa jest gwarantem jakości i pewności, zaś usługi w nim świadczone odpowiednią jakością i użytecznością potwierdzają ten image. W przypadku firm usługowych, dąży się do jednoznacznego kojarzenia firmy i jej usług w świadomości nabywców. Image usługodawcy (usługi są niematerialne) jest wyznacznikiem klasy usługi.

Image jest skutkiem oddziaływania trzech czynników, składających się na tożsamość firmy:
1. jej postawy – charakteryzuje ją misja i filozofia działania
2. jej zachowań wobec otoczenia
3. jej systemu identyfikacji audiowizualnej obejmującego elementy graficzne, plastyczne, architektoniczne, wyposażenie wnętrz – wyróżniających dane gospodarstwo agroturystyczne. Są to cechy budynków, ich wyposażenie, nazwa, logo, papier firmowy itp. Niemal każdy z nas zna przecież logo takich firm jak McDonald's, BMW, Audi czy Apple.

Istotą kształtowania wizerunku firmy jest wyrobienie u obecnych i potencjalnych klientów przekonania, że korzystając z jej produktów (usług) mogą liczyć na zaspokojenie w maksymalnym stopniu swoich potrzeb i oczekiwań. Również potrzeb i oczekiwać emocjonalnych, gdyż najczęściej konsument kupuje coś więcej ponad usługi i korzyści. Nabywa on także wyobrażenia, przy czym względy uczuciowe związane z produktem (usługą) często mają przy okazji zakupu o wiele większą siłę oddziaływania niż czynniki rozumowe.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Atrybuty produktu
9 stron(-y)
Bancassurance - prezentacja
16 stron(-y)
Test z marketingu
8 stron(-y)
Public relations - opracowanie
22 stron(-y)
Funkcje i rola marketingu politycznego w wyborach
19 stron(-y)
Marka firmy a promocja produktu i usług opartych na wiedzy - prezentacja
37 stron(-y)
Reklama - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
14 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Image (wizerunek) firmy - pojęcie i istota

Image (wizerunek) firmy - pojęcie i istota
Ocena: 9.5 / 10
Liczba głosów: 94 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować