Istota marketingu
Marketing jest zjawiskiem społeczno-ekonomicznym. Zjawiskiem złożonym i wielowymiarowym. Marketing, jako dyscyplina naukowa i jako dziedzina wiedzy ma charakter interdyscyplinarny. Oznacza to, że korzysta on z dorobku innych dyscyplin naukowych, innych gałęzi wiedzy.
Marketing bazuje m.in. na wiedzy z dziedziny mikro i makroekonomii. Korzysta z dorobku takich nauk jak psychologia, socjologia, oraz statystyka. Nauki psychologiczne i socjologiczne dostarczają bowiem wiedzy o zespołach ludzkich, o zachowaniu się konsumentów na rynku. Dostarczają wiedzy o postępowaniu konsumentów na rynku, a ponadto marketing korzysta z metod badań wypracowanych przez psychologię i socjologię. Takimi przykładowymi metodami badań marketingowych, które zostały zaczerpnięte z psychologii są testy marketingowe.
Marketing korzysta też z dorobku takich nauk jak teoria przedsiębiorstwa, teoria zarządzania, oraz z ekonometrii. Ekonometria i statystyka dostarczają bowiem metod do badań ilościowych w marketingu. Metody badań ilościowych są to metody służące do analizy zjawisk marketingowych (rynkowych) dających się wymierzyć (skwantyfikować). Psychologia i socjologia dostarczają marketingowej nauce metod do badań jakościowych, a metody jakościowe badań, to metody badań behawioralnych.
Definicje marketingu: marketing jest sztuką, ponieważ specjalista do spraw marketingu, podobnie jak artysta rzemieślnik dysponuje wieloma narzędziami (środkami, instrumentami) marketingowymi. Artysta rzemieślnik dysponuje też wieloma środkami wyrazu. Po to, by specjalista do spraw marketingu zbudował strategię marketingową przydatną dla przedsiębiorstwa, musi najpierw zaprojektować tę strategię promocji, musi wybrać odpowiednie narzędzia, najbardziej dostosowane do specyfiki przedsiębiorstwa, zasobów firmy i specyfika klientów. Wówczas strategia ta przyniesie efekty ekonomiczne dla firmy.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (3 stron A4)
2. (58 stron A4)
3. (6 stron A4)
4. (37 stron A4)
5. (24 stron A4)
6. (72 stron A4)
7. (19 stron A4)
8. (11 stron A4)
9. (10 stron A4)
10. (12 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.3 stron)
2. (0.4 stron)
3. (0.6 stron)
4. (0.4 stron)
5. (1.6 stron)
6. (0.7 stron)
7. (0.3 stron)
8. (2.2 stron)
9. (0.5 stron)
10. (0.3 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Istota marketingu
Istota marketingu
Ocena: 9.2 / 10 Liczba głosów: 142 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|