Jakość i jej definicje
Jakość to suma cech wytworu, działań do niego prowadzących, funkcji czy rozwiązań organizacyjnych.
Pojęcie jakości wiąże się ze stosowaniem ocen w oparciu o porównania z wzorcem istniejącym obiektywnie lub idealnym, normami jakości, odpowiednią skalą. Dokonywanie pomiaru i ocena jakości posiada znaczenie przy stosowaniu czy dążeniu do systemu produkcji tzw. bezusterkowej.
Definicje jakości
Oakland I.
Jakość to stopień zaspokojenia potrzeb i spełnienia wymagań klienta.
Juran J.
Jakość to zgodność wyrobu z wyspecyfikowanymi wymaganiami.
Feigenbaum A.
Jakość to zbiorcza charakterystyka produktu i serwisu, z uwzględnieniem mar-ketingu, projektu, wykonania i utrzymania, które powoduje, że dany produkt i serwis spełniają oczekiwania użytkownika.
Imai M.
Jakość to wszystko to co można poprawić.
Crosby P.
Jakość to zgodność wyrobu z wyspecyfikowanymi wymaganiami.
Deming E.
Jakość to przewidywany stopień jednorodności i niezawodności przy możliwie niskich kosztach i dopasowaniu do wymagań.
Definicji jakości towarzyszą następujące stwierdzenia:
1. Działania zmierzające do osiągnięcia jakości wyrobu określone są w odniesieniu do klienta.
2. Koncepcja jakości rozumiana przez klienta może ulegać modyfikacji np. poprzez wprowadzenie przez konkurenta innowacji.
3. Współczesna definicja jakości przeciwstawia się dawnej koncepcji, która utożsamiała jakość z pojęciem produktu luksusowego. Silna kultura techniczna często nakłaniała do poszukiwania sposobów realizacji najbardziej wymyślnych, wybiegających w XXI w. projektów, aniżeli ulegania rzeczywistym potrzebom klienta, przewidywania potrzeb potencjalnych (przyszłościowych).
4. Wyrób lub usługa o wygórowanej cenie nie mogą zadowolić klienta. Cena, jaką płaci użytkownik za wyrób lub usługę musi być w centrum uwagi producenta. Dotyczy to wydatku, jaki ponosi klient przy zakupie oraz wydatków ciągnących się aż do końca użytkowania wyrobu.
5. Wyrób powinien być towarem, tzn. powinien być sprzedawany i wart jest tyle, ile zapłaci za niego klient (nabywca).
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (14 stron A4)
2. (17 stron A4)
3. (8 stron A4)
4. (72 stron A4)
5. (7 stron A4)
6. (4 stron A4)
7. (8 stron A4)
8. (5 stron A4)
9. (6 stron A4)
10. (11 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.4 stron)
2. (0.4 stron)
3. (1 stron)
4. (0.5 stron)
5. (0.8 stron)
6. (0.5 stron)
7. (0.3 stron)
8. (0.3 stron)
9. (0.3 stron)
10. (0.3 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Jakość i jej definicje
Jakość i jej definicje
Ocena: 9.8 / 10 Liczba głosów: 138 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|