Kapitał relacyjny
Odnosi się do relacji sieci współpracowników, ich zadowolenia z firmy oraz lojalności wobec niej. Ten rodzaj kapitału obejmuje wiedzę o kanałach rynkowych, relacjach z klientami i dostawcami, powiązaniach przemysłowych i rozsądne zrozumienie wpływu wywieranego przez politykę rządową.
Do niedawna firma była postrzegana jako budynki, maszyny ,transport, zaopatrzenie. Wówczas stawiano przede wszystkim na kapitał rzeczowy. Dziś jest odwrotnie, to kapitał intelektualny tworzony przez pracowników odgrywa coraz większą rolę w biznesie stając się dominującym zasobem organizacji.
Kapitał intelektualny to inaczej materiał intelektualny, który został sformalizowany, ujęty i zmuszony do działania w celu stworzenia majątku o wyższej wartości. Inaczej mówiąc jest to różnica pomiędzy wartością rynkową firmy a koszem wymiany jej aktywów. Kapitału intelektualnego w odróżnieniu od kapitału finansowego czy rzeczowego nie ujmuje się w sprawozdaniach finansowo-księgowych. Ten rodzaj kapitału ma związek z intelektem pracowników, regulacjami pomiędzy nimi i ich otoczeniem oraz strukturą w jakiej funkcjonują. Dlatego też należy wyróżnić trzy składowe kapitału intelektualnego (kapitał ludzki, strukturalny i relacyjny).
Kapitał intelektualny jest postrzegany jako czynnik napędzający globalną gospodarkę i klucz do sukcesu w XXI wieku. Dziś byt organizacji zależy od informacji, od tego w jaki sposób je gromadzi, tworzy, przetwarza i wykorzystuje, przy czym podstawowe znaczenie ma to, jak dobrze i szybko wykorzystuje informacje dotyczące tych zasobów, które są niematerialne.
W coraz większej liczbie firm rozumie się już teraz, że wiedza pracowników oraz zależność pomiędzy nimi i organizacją jest o wiele ważniejszym majątkiem, mającym większy wpływ na ostateczny wynik niż klasyczne materialne aktywa ujęte w zwykłych bilansach.
Dokonania człowieka, jego zaangażowanie, wiedza i talent przesądzają dziś o osiągnięciach organizacji. Dlatego m.in. konieczne stało się zauważenie, że pracownicy, szczególnie ci lojalni, posiadający wiedzę i zdolności, utożsamiający się z organizacją, to nie zasób, z którym przede wszystkim wiążą się koszty. Nakłady ponoszone na podniesienie ich wiedzy i umiejętności to inwestycje, które w przyszłości przyniosą organizacji wymierne korzyści.
Takie niematerialne elementy jak nazwa firmy, posiadane przez nią prawa, nakłady na badania i rozwój, pozycja na rynku, relacje z dostawcami oraz odbiorcami i wreszcie ludzie dla niej pracujący, mimo że przyczyniają się w ogromnym stopniu do powstawania w organizacji zysku i wpływają na wartość organizacji, nie są wystarczająco uwzględniane w sprawozdaniu. Elementy te przez wiele lat były albo zupełnie pomijane w sprawozdaniach finansowych, albo wykazywane tylko jako koszty w rachunku zysków i strat.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (16 stron A4)
2. (23 stron A4)
3. (17 stron A4)
4. (14 stron A4)
5. (14 stron A4)
6. (14 stron A4)
7. (30 stron A4)
8. (13 stron A4)
9. (7 stron A4)
10. (27 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.3 stron)
2. (0.1 stron)
3. (0.3 stron)
4. (0.2 stron)
5. (0.1 stron)
6. (0.7 stron)
7. (0.2 stron)
8. (0.1 stron)
9. (0.4 stron)
10. (0.3 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » Kapitał relacyjny
Kapitał relacyjny
Ocena: 9.9 / 10 Liczba głosów: 149 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|