Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
ilościowa teoria pieniądza | podstawy marketingu | transformacja gospodarcza w Polsce | marka firmy | traktat z Maastricht | wykłady z marketingu międzynarodowego | opakowania | etapy analizy strategicznej |

Kilka definicji przedsiębiorcy oraz przedsiębiorstwa

Definicji przedsiębiorcy i przedsiębiorstwa jest wiele. Poniżej znajdziesz te, które najtrafniej i najbardziej szczegółowo zobrazują nam cechy przedsiębiorstwa oraz przedsiębiorcy.

Pierwsza definicja przedsiębiorstwa: przedsiębiorstwo to podmiot gospodarczy, wyodrębniony prawnie i ekonomicznie, prowadzący działalność w co najmniej jednej z siedmiu stref:
• badania i rozwój
marketing i zakup materiałów oraz przygotowania półwyrobu do wytwarzania
• przetwarzanie czynników produkcji w wyroby gotowej usługi nazywane produktami
dystrybucja, sprzedaż i obsługa serwisowa klientów
• utylizacja i recycling produktów wytwarzanych przez siebie lub przez innych wytwórców
• szkolenia i przygotowanie personelu do zarządzania zmianami
zarządzanie kapitałem dla osiągania jego najwyższej produktywności

Przedsiębiorstwo to celowo zorganizowany, wyodrębniony pod względem ekonomicznym, prawnym, przestrzennym oraz techniczno – usługowym zespół ludzi i środków rzeczowych i finansowych, prowadzących działalność gospodarczą na własne ryzyko, rachunek i odpowiedzialność w celach zarobkowych.

Przedsiębiorstwo to zespół osobowych, rzeczowych oraz finansowych zasobów gospodarczych, zorganizowanych i skoordynowanych w formie wyodrębnionego przedsięwzięcia gospodarczego w celu prowadzenia działalności gospodarczej (wytwarzanie dóbr i świadczenie usług).

Przedsiębiorca – za przedsiębiorcę należy uznać tego, kto:
- tworzy przedsiębiorstwo, tworzy i organizuje działalność gospodarczą
- wprowadza postęp techniczny
- wprowadza nowe wyroby, tworzy nowe produkty i znajduje dla nich nowe rynki zbytu
- podejmuje decyzje organizacyjne dotyczące połączeń produktów
- jest skłonny do działania w warunkach niepewności i do podejmowania umiarkowanego ryzyka
- ponosi odpowiedzialność i ryzyko związane z prowadzoną działalnością gospodarczą
- otrzymuje korzyści z działalności

Główna cecha przedsiębiorcy – dokonywanie nowatorskiej kombinacji czynników produkcji w odniesieniu do współczesnego przedsiębiorstwa. Cechy opisujące przedsiębiorcę również odnoszą się do przedsiębiorczości.

Przedsiębiorca to osoba, która posiadając zasób, jakim jest przedsiębiorczość, jest w stanie odkrywać intratne obszary gospodarowania oraz łączyć różne czynniki wytwórcze w efektywne kombinacje.

Rodzaje przedsiębiorców:
1. Przedsiębiorca – menedżer – osoba posiadająca wysokie kwalifikacje, kompetencje, posiadająca strategię działań
2. Przedsiębiorca- rzemieślnik – osoba, która działa mniej racjonalnie, mniej świadomie, posiada intuicyjne techniki zarządzania (np. krawiec, szewc, piekarz)
3. Intraprzedsiębiorca – specjalista, osoba ciesząca się dużym zaufaniem, może to być menedżer, który wprowadza swoje koncepcje

Przedsiębiorczość to jedna z cech przedsiębiorstwa, należąca do cech niezależnych od gospodarki, w której funkcjonuje (obok takich cech, jak gospodarność, równowaga finansowa, innowacyjność). Pojęcie to odnosi się do przedsiębiorstwa, a więc dotyczy nie tylko instytucji, ale również ludzi, będących jednym z elementów przedsiębiorstwa.

Przedsiębiorczość można zatem określić jako:
- dążenie do osiągania celów
- dążenie do zmian
- podejmowanie ryzyka
- dążenie do wykorzystania szans
- poszukiwanie okazji
- dążenie do zwiększania wartości przedsiębiorstwa
- zdolność do wynajdowania coraz bardziej skutecznych sposobów prowadzenia działalności gospodarczej
- zdolność do tworzenia takiej kombinacji czynników wytwórczych, która przynosi największy efekt

Przedsiębiorczość nie gwarantuje przedsiębiorstwu przetrwania, jeśli nie zostanie zdyskontowana przez rozwagę, wyobraźnię, przewidywanie oraz wariantowość w rozwiązywaniu problemów, a więc przez zespół cech, które są niezbędne do minimalizowania skutków działań niepewnych.

Najszersze ujęcie przedsiębiorczości określa ją jako całokształt indywidualnych i zbiorowych działań, które przełamują istniejące wzorce gospodarowania. Przedsiębiorczość polega więc na krytyce istniejącego stanu rzeczy i poszukiwaniu, obarczonych ryzykiem, nieszablonowych sposobów jego zmiany.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Idea przedsiębiorczości - referat ( bibliografia)
7 stron(-y)
Modele optymalizacyjne w zastosowaniach ekonomicznych
9 stron(-y)
Funkcje zarządzania - referat ( bibliografia)
14 stron(-y)
Zarządzanie kapitałem intelektualnym i sposoby jego pomiaru - prezentacja ( bibliografia)
38 stron(-y)
Koncepcja grona w zarządzaniu strategicznym - prezentacja
43 stron(-y)
Analiza potencjału strategicznego przedsiębiorstwa
14 stron(-y)
Test na egzamin z podstaw zarządzania - 44 pytania testowe
4 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » Kilka definicji przedsiębiorcy oraz przedsiębiorstwa

Kilka definicji przedsiębiorcy oraz przedsiębiorstwa
Ocena: 10 / 10
Liczba głosów: 64 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii