Klasyczna szkoła organizacji i zarządzania
Założenia szkoły klasycznej:
• względna stabilność uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych funkcjonowania firm oraz duża przewidywalność zdarzeń gospodarczych sprzyja formalizowaniu rozwiązań organizacyjnych
• bezpośredni i ścisły związek nauki z praktyką ( wszyscy przedstawiciele tej szkoły wywodzą się z praktyki gospodarczej, to w praktyce powstają problemy wymagające rozwiązania)
• preferowanie naukowych metod badawczych w poszukiwaniu rozwiązań. Klasycy stosowali metodę analityczną opartą na ścisłej diagnozie, pomiarze, optymalizacji i wypracowaniu tzw. wzorcowego sposobu wykonania
• pracownika postrzega się jako homo economicus, a więc istotę silnie zorientowaną na bodźce ekonomiczne. W przekonaniu klasyków pracownikom wystarczy zapewnić odpowiednie warunki rzeczowe i uruchomić odczuwalne bodźce materialne, by zwiększyć wydajność i skłonić pracowników do przestrzegania wzorcowych sposobów postępowania
• pracownicy postępują racjonalnie i zachowują się logicznie, jeśli tylko stworzy się odpowiednie warunki rzeczowe i płacowe
Przedstawiciele i ich dorobek:
• Taylor - wdrażanie i rozpowszechniane naukowych metod badania pracy (eksperyment w Bethlehem), zainicjowane akordowego systemu płac, wprowadzenie funkcjonalnego systemu kierowania opartego na specjalizacji funkcji kierowniczych (słynny system 8 mistrzów funkcjonalnych).
• Gilbreth (małżeństwo) - naukowe studium mikroruchów (po raz pierwszy opracowano klasyfikację mikroruchów (tzw. therbligów - od anagramu nazwiska); zainicjowali technikę cyklografii (przestrzenne badanie mikroruchów) i chronocyklografii (służących do analizy czasowej mikroruchów).
• Gantt - (bliski współpracownik Taylora): inicjuje akordowo-premiowy system płac w reakcji na negatywne skutki nadmiernego preferowania akordu (premia za przekroczenie norm obowiązuje tylko do pewnych rozsądnych granic) - w historii system ten znany jest pod nazwą tzw. 'bonusowego systemu płac'; wypracował i upowszechnił stosowanie graficznej techniki planowania i kontroli procesów pracy w formie tzw. wykresów Gantta, których charakterystyczną cechą jest jednoczesne nakładanie na siebie i prezentowanie wymiarów czasowych i ilościowych realizowanych zadań.
• Ford - wdraża system produkcji taśmowej na wielką skalę z bardzo daleko posuniętym podziałem pracy wykonawczej.
• Fayol (przedstawiciel Francji) - po raz pierwszy starał się usystematyzować podstawowe 'zasady zarządzania' (wśród nich na uwagę zasługuje 'zasada jednoosobowego kierownictwa' i 'zasada jednolitości kierowania'); po raz pierwszy sklasyfikował i opisał funkcje przedsiębiorstwa tj. funkcje: 'techniczne', 'handlowe', 'finansowe', 'ubezpieczeniowe', 'rachunkowości' i 'administracyjne' (te ostatnie utożsamiał z funkcjami zarządzania i wyróżnił tutaj następujące funkcje: 'przewidywanie', 'organizowanie', 'koordynowanie', 'rozkazywanie' i 'kontrolowanie'); przedstawił słynną tablicę pożądanych uzdolnień kierowniczych w zależności od zajmowanego szczebla hierarchii organizacyjnej (im wyższy szczebel tym większe znaczenie uzdolnień koncepcyjnych, im niższy szczebel tym większe znaczenie umiejętności i uzdolnień technicznych, uzdolnienia interpersonalne zachowują podobne znaczenie na wszystkich szczeblach zarządzania).
• Le Chatelier (przedstawiciel Francji) - opisał cykl działania zorganizowanego, zwracając uwagę na kolejność logiczną jego etapów; sformułował tzw. 'regułę przekory' (naruszenie stanu równowagi każdego układu wywołuje reakcje zmierzające do przywrócenia stanu pierwotnego).
• Adamiecki - inicjował stosowanie naukowego podejścia do badania praktycznych problemów organizacyjnych nawet nieco wcześniej od Taylora; wypracował graficzną technikę planowania i koordynacji procesów produkcyjnych - 'harmonogram' (technika ta pozwala na identyfikację i eliminację tzw. wąskich gardeł), sformułował tzw. 'prawa harmonii w organizacji'.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (13 stron A4)
2. (11 stron A4)
3. (20 stron A4)
4. (15 stron A4)
5. (31 stron A4)
6. (42 stron A4)
7. (17 stron A4)
8. (31 stron A4)
9. (3 stron A4)
10. (9 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.7 stron)
2. (0.3 stron)
3. (1.2 stron)
4. (0.2 stron)
5. (0.1 stron)
6. (1.7 stron)
7. (0.7 stron)
8. (1.1 stron)
9. (0.2 stron)
10. (0.6 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » Klasyczna szkoła organizacji i zarządzania
Klasyczna szkoła organizacji i zarządzania
Ocena: 8.8 / 10 Liczba głosów: 43 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|