Klasyfikacja centrów logistycznych
Wyróżniamy wiele różnych form występowania centrów logistycznych, do najważniejszych należą:
• obszar transportowej działalności towarów - utworzenie obszaru gospodarczej działalności transportowej polega na celowym zlokalizowaniu przedsiębiorstw logistycznych, których główny kierunek działania skupia się na stworzeniu połączenia między transportem bliskim i dalekim. Chociaż w obszarze transportowej działalności gospodarczej nie ma żadnego organu centralnego, który koordynuje lokalizacje i czynności tych przedsiębiorstw, można scharakteryzować taki obszar przez kooperacyjne oferty świadczeń i kooperacyjne wykorzystanie infrastruktury.
• centrum rozdziału towarów - w niektórych wypadkach nazywane także centrum rozdziału wyrobów, służy w pierwszym rzędzie do rozdziału towarów, co oznacza, że na pierwszym planie stoi świadczenie usług dystrybucyjnych. Pod pojęciem centrum rozdziału towarów "rozumie się na ogół obiekt dużego spedytora, którego główną funkcją jest wykonywanie zadań transportowych, magazynowych i przeładunkowych, a funkcją dodatkową są różne rodzaje usług. Również sprzężenia kooperacyjne mogą być określane jako centrum rozdziału towarów. Według tej definicji integracja większej liczby przewoźników transportowych nie stanowi centrum rozdziału towarów. Zgodnie z tym centrum rozdziału towarów jest - tak jak obszar transportowej działalności gospodarczej - ukierunkowane na tworzenie łańcuchów transportowych jednego przewoźnika.
• centrum przewozów - należy rozumieć zakład należący do określonego przedsiębiorstwa, na przykład do kolei lub poczty, który służy do centralnego gromadzenia lub dystrybucji ładunków.
• centrum transportu towarowego - charakteryzuje się w pierwszym rzędzie swoją funkcją miejsca sprzężeń. Służy ono jako punkt zmiany różnych, zgodnych z systemem nośników transportu (kolej, samochód, statek żeglugi śródlądowej) oraz jako punkt przeładunkowy między transportem bliskim i dalekim. W centrum transportu towarowego - z reguły usytuowanym, przy istniejącej infrastrukturze, w regionie o dobrej komunikacji - skoncentrowane są przedsiębiorstwa transportowe i usługowe, które w kooperacji lokalnej i regionalnej oferują możliwie szerokie spektrum usług. Usługi przeładunkowe są uważane za nieodzowne części składowe takiego centrum; podstawową funkcją centrum transportu towarowego jest na ogół transport kombinowany.
• logistyczne centrum usługowe - stanowi centrum transportu towarowego, w którym w odniesieniu do własnych funkcji i zadań główny nacisk kładzie się na rozwój zadań obsługi w zakresie zintegrowanych systemów transportowych wszystkich mających udział w centrum transportu towarowego (gospodarka załadowczo-wysyłkowa). Te zadania to:
- dalszy rozwój centrum poprzez zawiązanie zintegrowanych systemów logistycznych
- skuteczne zespolenie w ramach elektronicznego przetwarzania danych wszystkich kooperujących przedsiębiorstw logistycznych oraz gospodarki załadowczo- wysyłkowej
- wspólne korzystanie z częściowo i w pełni zautomatyzowanego centrum dystrybucji
- korzystanie z kompatybilnych systemów kodujących i handlowych w celu bezproblemowego rozszerzenia funkcji logistycznych poprzez wszystkich członków systemu w celu uniknięcia wielokrotnego ujmowania towarów
• obszar branży transportowej - służy rozmieszczeniu przedsiębiorstw, które zajmują się rozwojem transportu towarowego i integracją działalności transportowej w danym obszarze przez:
1. realizację zadań transportowych
2. przyjęcie funkcji ubocznych, takich jak składowanie czy dystrybucja
Wśród zadań wyróżnia się:
- koncepcyjne pojęcie celów
- wydajny podział pracy w gospodarce narodowej przy równoczesnej integracji gospodarczej słabych rejonów
- uniknięcie równoległego planowania rozbudowy oraz budowy nowych dróg komunikacyjnych
- zmniejszenie obciążenia środowiska naturalnego (hałas, wstrząsy, szkodliwe substancje) oraz zmniejszenie pierwotnego zużycia energii w danym obszarze
- redukcję ogólnej liczby przedsiębiorstw i środków transportu komunikacji drogowej
- tworzenie zintegrowanych połączeń przewozowych i zespolonych systemów komputerowych
• miejskie centra logistyczne - powstają w aglomeracjach miejskich w celu całościowego zintegrowanego ruchu towarowego w miastach i realizacji zadań związanych z zaopatrzeniem, wywozem odpadów, jak również z rozwiązywania problemów powstających wskutek zanieczyszczenia powietrza, hałasu, wypadków i korków komunikacyjnych. Celem działalności miejskich centrów logistycznych jest ograniczenie natężenie ruchu w miastach przy niezmienionej wydajności transportu. W organizowaniu tych centrów uczestniczą z jednej strony, przedsiębiorstwa handlu detalicznego i logistyczne przedsiębiorstwa usługowe, z drugiej zaś, gminy określające warunki ramowe ich powstania i funkcjonowania. Tego rodzaju koncepcje miejskich centrów logistycznych mogą być zrealizowane przez tworzenie centrum rozdziału towarów na obrzeżach miast, z dogodnym dojazdem, przy czym są one zaopatrywane przez różnych producentów, których wyroby są przeznaczone dla różnych odbiorców. Centra rozdziału towarów mogą być eksploatowane przez większą liczbę usługodawców. Przedsiębiorstwa handlowe leżące w centrach miast są dzięki efektowi koncentracji skutecznie zaopatrywane przez mniejszą liczbę pojazdów, dzięki czemu oprócz ekonomicznych korzyści osiąga się odciążenie środowiska.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (13 stron A4)
2. (22 stron A4)
3. (31 stron A4)
4. (22 stron A4)
5. (8 stron A4)
6. (18 stron A4)
7. (10 stron A4)
8. (19 stron A4)
9. (43 stron A4)
10. (6 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.7 stron)
2. (0.7 stron)
3. (0.3 stron)
4. (2.2 stron)
5. (0.2 stron)
6. (0.2 stron)
7. (2.8 stron)
8. (1.2 stron)
9. (0.7 stron)
10. (2.3 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Logistyka » Klasyfikacja centrów logistycznych
Klasyfikacja centrów logistycznych
Ocena: 9.9 / 10 Liczba głosów: 38 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|