Klasyfikacja produktów w ujęciu marketingowym
Produkty oferowane nabywcom na rynku można klasyfikować według różnych kryteriów.
Podstawowym kryterium klasyfikacji produktów jest sposób wykorzystania produktu przez ostatecznego nabywcę. Na podstawie tego kryterium wyróżnia się:
- produkty konsumpcyjne - są wykorzystywane przez ostatecznego nabywcę do ostatecznego użytku
- produkty przemysłowe (zaopatrzeniowe) — są wykorzystywane przez ostatecznego nabywcę do produkcji innych produktów
W zależności od tego, kto dokonuje zakupu produktu, ten sam produkt noże być zaliczony albo do produktów konsumpcyjnych, albo do produktów przemysłowych.
Kolejnym kryterium klasyfikacji produktów jest sposób ujawniania się korzyści związanych z ich użytkowaniem. Na podstawie tego kryterium wyróżnia się następujące produkty:
- produkty trwale - są to takie dobra materialne, których używa się przez dłuższy czas (np.: lodówki, telewizory, samochody);
- produkty nietrwałe - są to takie dobra materialne, które są używane do bieżącej konsumpcji (np.: chleb, mydło, woda mineralna);
- usługi - są to czynności wykonywane przez osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje w celu zaspokojenia potrzeb innych ludzi (np.: usług fryzjerskie, lekarskie, kosmetyczne, remontowe, edukacyjne).
Jeżeli jako kryterium podziału produktów konsumpcyjnych występujących na rynku przyjęta będzie częstotliwość dokonywania zakupów i oczekiwania konsumentów dotyczące warunków zakupów, to można wyróżnić następując rodzaje produktów:
- produkty powszechnego i wygodnego zakupu,
- produkty wybieralne,
- produkty epizodycznego zakupu.
Produkty powszechnego i wygodnego zakupu obejmują produkty kupowane często i rutynowo, bez większego zastanowienia. W ramach produktów powszechnego i wygodnego zakupu wyróżnia się:
- produkty podstawowe, do których należą często kupowane środki spożywcze (pieczywo, nabiał, owoce warzywa, herbata, kawa) czy bilety komunikacji miejskiej
- produkty nabywane pod wpływem impulsu, do których należą cukierki, gumy do żucia, batony, gazety
- produkty nagłej potrzeby - kupowane w przypadku wystąpienia rzadkich sytuacji, np. środki opatrunkowe
Produkty wybieralne (produkty okresowego zakupu) są to produkt które nabywca kupuje po zastanowieniu. W związku z ich zakupem nabywca gotów jest poświęcić większą ilość czasu, aby dokonać satysfakcjonującego go wyboru. Do produktów wybieralnych należą np.: meble, komputery.
Produkty epizodycznego zakupu są to produkty rzadko nabywane przez klientów (np. suknie ślubne). Produkty te powinny posiadać pewne niepowtarzalne cechy, które są ważniejszym kryterium przy dokonywaniu zakupu niż cena czy czas poświęcony na dokonanie zakupów.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (20 stron A4)
2. (17 stron A4)
3. (36 stron A4)
4. (26 stron A4)
5. (26 stron A4)
6. (58 stron A4)
7. (7 stron A4)
8. (34 stron A4)
9. (11 stron A4)
10. (14 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.3 stron)
2. (0.2 stron)
3. (0.2 stron)
4. (0.6 stron)
5. (0.3 stron)
6. (0.5 stron)
7. (0.1 stron)
8. (0.9 stron)
9. (0.5 stron)
10. (0.3 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Klasyfikacja produktów w ujęciu marketingowym
Klasyfikacja produktów w ujęciu marketingowym
Ocena: 9.4 / 10 Liczba głosów: 75 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|