Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
łańcuch wartości | teorie motywacji | prezentacje z zarządzania strategicznego | estymacja przedziałowa | metody portfelowe | transformacja systemowa w Polsce | rodzaje bezrobocia | zarządzanie zapasami |

Koncepcja Karen Horney

Karen Horney dążyła do wyeliminowania błędów zawartych w koncepcjach Freuda. Jednocześnie była przekonana, że jej idee mieszczą się w ramach psychologii freudowskiej. Najważniejszym pojęciem - z punktu widzenia eliminowania czynników powodujących zakłócanie poczucia bezpieczeństwa, względem innych - jakie pojawiło się w jej koncepcji jest pojęcie lęku podstawowego.

Podejmując próby znalezienia rozwiązania problemu zaburzonych stosunków z innymi ludźmi nabywa się pewne potrzeby. Horney wyróżniła dziesięć takich potrzeb, nazywając je neurotycznymi, ponieważ są to irracjonalne rozwiązania tego problemu. Potrzeby te to: neurotyczna potrzeba uznania i uczucia, neurotyczna potrzeba partnera, neurotyczna potrzeba zamykania swego życia w wąskich granicach, neurotyczna potrzeba władzy, neurotyczna potrzeba wykorzystania innych, neurotyczna potrzeba prestiżu, neurotyczna potrzeba podziwu, neurotyczna ambicja, neurotyczna potrzeba samowystarczalności i niezależności oraz neurotyczna potrzeba perfekcji i nienaruszalności. Jednak wszystkie te potrzeby są nierealistyczne i stanowią źródło konfliktów wewnętrznych.

Na podstawie tych potrzeb Horney wyodrębniła następujące typy ludzi:
- osoby wykazujące skłonności do innych ludzi
- osoby występujące przeciwko innym ludziom
- osoby unikające innych ludzi

Ponieważ orientacje te nie wykluczają się nawzajem, osoba nie wykazująca skłonności neurotycznych może rozwiązywać konflikty przez połączenie owych trzech orientacji. Skuteczna motywacja opiera się na znajomości ludzkich zachowań. Koncepcje osobowości zawierają pewne wskazówki, które stają się pomocne przy analizie poszczególnych struktur i sposobów funkcjonowania osobowości poszczególnych pracowników.

Osoby kierujące przedsiębiorstwem natrafiają na wiele problemów, powstałych wskutek starcia się na płaszczyźnie zawodowej różnych typów osobowości.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Marketing mix - koncepcje 4P 7P 4C
3 stron(-y)
Marketing mix w poszczególnych fazach życia produktu
6 stron(-y)
Plan marketingowy dla przewozów pasażerskich i turystycznych
16 stron(-y)
Lean management - referat (⭐bibliografia)
10 stron(-y)
Zarządzanie procesowe - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
11 stron(-y)
Metody analizy marketingowej (⭐bibliografia)
11 stron(-y)
Analiza koniunktury i badanie rynku
10 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Psychologia » Koncepcja Karen Horney

Koncepcja Karen Horney
Ocena: 9.7 / 10
Liczba głosów: 53 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii