Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
podstawy mikroekonomii | analiza space | zysk netto | historia bankowości | marketing mix | analiza statystyczna | slogany reklamowe | kurs walutowy |

Koncepcja lean management - czyli odchudzone zarządzanie

Lean management – to system upraszczania organizacji zarządzania (odchudzanie firmy zarówno w sferze produkcji jak i procesu zarządzania).

Lean management należy do rodziny nowych koncepcji zarządzania. W wolnym tłumaczeniu koncepcja lean management daje się zinterpretować jako wysmuklanie, wyszczuplanie, odchudzanie przedsiębiorstwa.

Sama koncepcja nosi nazwę amerykańską, jednak rodowód samej idei jest japoński: W pewnym momencie rozwoju, przed koncernem samochodowym Toyota stanął problem braku zasobów. Znaleziono rozwiązanie, które wkrótce zastosowali i inni japońscy producenci aut. Polegało ono najogólniej rzecz biorąc na znacznym ograniczeniu zasobów potrzebnych do produkcji: ludzi, powierzchni, nakładów inwestycyjnych, czasu, itd.

Koncepcja lean management wywodzi się z wcześniejszej koncepcji lean production. Powstała ona w połowie lat '80 na Massachusetts Institute of Technology (MIT) w Bostonie (USA). Mówi ona, co robić, aby zwiększać efektywność produkcji.
Z badań MIT wynika, że w przypadku przedsiębiorstw japońskich działalność produkcyjna jest bardziej efektywna, gdyż przy porównywalnych efektach Japończycy potrzebują połowę stanu zatrudnienia, połowę powierzchni produkcyjnej, mniej niż połowę stanu zapasów, połowę czasu na realizację cyklu montażowego, połowę czasu na badania i rozwój nowej wersji produktu i połowę nakładów inwestycyjnych na maszyny i urządzenia w stosunku do tego, co potrzebują przedsiębiorstwa amerykańskie i europejskie produkując taką samą liczbę samochodów.

Istotą metody jest uzyskanie wysokiej produktywności produkcji i pracy, sprawnej organizacji i zarządzania, wysokiej jakości produkcji usług oraz pozytywnych wyników ekonomicznych. Osiąga się to przez wprowadzenie szeregu przedsięwzięć organizacyjnych, technicznych i ekonomicznych.

Metoda 'odchudzonego' zarządzania zakłada usprawnienie wszystkich mechanizmów projektowych, wytwórczych i usługowych. Przechodzenie do nowych zasad i metod wymaga stałego, długotrwałego procesu uczenia się (reorganizacja np. produkcji nie odbywa się według standardowych wzorców) i nie da się tych zmian przeprowadzić w krótkim okresie czasu.

Zasadniczym przesłaniem koncepcji lean management, obok zdejmowania nadmiernego balastu, jest unikanie wszelkiego marnotrawstwa. Należy się też skupić na odcinkach działalności stanowiących tzw. wąskie gardła. Lean management polega również na wydzieleniu z firmy pewnych funkcji i obszarów oraz przeniesieniu ich do wyspecjalizowanych agend i przedsiębiorstw.

Koncepcja lean management pokazuje, że nie trzeba robić wszystkie samemu. Można stosować szeroko zakrojony outsourcing. Firma musi się skoncentrować na kluczowych, najważniejszych umiejętnościach przedsiębiorstwa.

Koncepcja lean management obejmuje:
1. Segmentację przedsiębiorstwa w zdecentralizowane struktury. Tworzy się małe, łatwo sterowane, zorientowane na klienta jednostki organizacyjne.
2. Koncentracja na umiejętnościach kluczowych. Przedsiębiorstwa japońskie stosują wspólnie z dostawcami i odbiorcami strategie podziału kosztów i ryzyka poprzez zastosowanie różnych modeli partnerstwa i kooperacji, czyli, np. odpowiedzialność za jakość dostaw, włącza się w ten sposób dostawców w planowanie rozwoju firmy. Tworzy się sieci konkurencyjne pomiędzy producentem a dostawcami. Następuje bardzo dobra personalizacja relacji między dostawcami a odbiorcami (osobiste relacje). Produkcję zleca się do krajów o niskich stawkach płac. Firmy koncentrują się na projektowaniu, wzornictwie, marketingu, sieci dystrybucji oraz technologii.
3. Zarządzanie zorientowane na człowieka, czyli włączanie pracowników w procesy rozwiązywania problemów przedsiębiorstwa. Preferuje się ciągłe doskonalenie procesów a przede wszystkim tych związanych z czynnościami pracowników wykonawczych.
4. Zarządzanie zorientowane na proces. Dąży się do tworzenia jednostek organizacyjnych obejmujących dane procesy
5. Regionalizacja umiędzynarodowienie i mobilność sprowadzające się do tworzenia sieci obejmującej producenta, dostawców, odbiorców, kooperantów, firmy finansujące działalność. W tych sieciach skuteczność mierzona jest m. in. szybkością przepływu dóbr i informacji.
6. Orientacja na zarządzanie jakością. Efekty zastosowania lean management w 150 przedsiębiorstwach niemieckich to:
- redukcja zapasów co spowodowało obniżenie zaangażowania kapitału o 45%,
- skrócenie czasu przestawiania urządzeń na nową produkcję o 40%,
- skrócenie cyklu produkcyjnego średnio o 57%,
- zmniejszenie zapotrzebowania na personel o 30% w ciągu 2 lat,
- zmniejszenie absencji z powodu choroby do mniej niż 3%,
- zmniejszenie liczby wyrobów z brakami z 2,5% do 0,4%.

Sieć składa się z:
1. Stowarzyszenia dostawców a właściwie kilku stowarzyszeń regionalnych w ramach których, między nimi odbywa się stała wymiana informacji, wspólne kształcenie pracowników, wspólne spotkania towarzyskie i rekreacyjne.
2. Wewnętrznych zespołów konsultacyjny składających się z przedstawicieli przedsiębiorstwa i dostawców, nastawiony jest na rozwiązywanie bieżących problemów operacyjnych zarówno w przedsiębiorstwie jak i u dostawców.
3. Dobrowolne grupy studyjne, w których rozwiązuje się przede wszystkim problemy związane z jakością.

Powyższe składniki połączone są między innymi przepływem pracowników, przekazywaniem wiedzy z baz danych, wspólną polityką ochrony własności intelektualnych, wymianą rozwiązań (technologicznych, technicznych, organizacyjnych).

Obok zamian związanych z zasadami współpracy z dostawcami zmienia się struktura organizacyjna firmy poprzez:
a) tworzenie małych jednostek organizacyjnych
b) spłaszczanie struktury organizacyjnej
c) samodzielność pracowników
d) orientacja na pracę grupową w zespołach
e) delegowanie uprawnień decyzyjnych
f) wielozawodowość pracowników

Metodą wiodącą w koncepcji lean management jest metoda zarządzania przez efekty (doskonalenie wyników pracy, dążenie do doskonałości). Lean management w przeciwieństwie do Business Process Reengineering nastawia się na ciągłe, stopniowe doskonalenie produktów i usług.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Lean management - referat (⭐bibliografia)
10 stron(-y)
Lean management i Outsourcing - Prezentacja (⭐bibliografia ⭐przypisy)
32 stron(-y)
Efekty zarządzania logistycznego (⭐bibliografia)
13 stron(-y)
CRM - referat (⭐bibliografia)
10 stron(-y)
Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa (⭐bibliografia)
20 stron(-y)
Kompleksowe zarządzanie jakością TQM w przedsiębiorstwie (⭐bibliografia)
8 stron(-y)
Kompleksowe zarządzanie jakością TQM
5 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie strategiczne » Koncepcja lean management - czyli odchudzone zarządzanie

Koncepcja lean management - czyli odchudzone zarządzanie
Ocena: 10 / 10
Liczba głosów: 105 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować