Koncepcja logistyki dystrybucji
Opinie na temat zakresu zadań i koncepcji logistyki zaopatrzenia dotyczą także logistyki dystrybucji. Zależnie od rodzaju podziału pracy dokonanego w sferze logistycznej, a więc podziału zakresu kontroli logistycznej między dostawcą i klientem – zadania mogą powstawać w obszarze logistyki zaopatrzenia, w obszarze logistyki dystrybucji.
Zgodnie z koncepcją marketingu, w logistyce dystrybucji trzeba posiadać informacje o problemach logistyczno - zaopatrzeniowych klienta oraz mieć możliwość udzielenia pomocy w ich rozwiązaniu. W związku z tym stwierdzić można, iż rozważania na temat logistyki dystrybucji stanowią 'lustrzane' odbicie wypowiedzi odnoszących się do logistyki zaopatrzenia.
Punktem wyjścia dla scharakteryzowania koncepcji logistyki jest myślenie kategoriami wartości i korzyści. Orientacja na klienta ma więc znaczenie dla wszystkich podsystemów logistyki. Szczególną wartość ma ona jednak w tym obszarze przedsiębiorstwa, który na rynku zbytu nawiązuje bezpośredni kontakt z klientem, a więc także w logistyce dystrybucji.
W związku z orientacją na klienta, dla logistyki dystrybucji duże znaczenie ma myślenie kategoriami obsługi. Oznacza to, że wciąż należy szukać nowatorskich możliwości, które stanowią dla klienta lepszy sposób rozwiązania problemów w marketingu. Po pierwsze, klasyczna zasada “marketingu “produkować zgodnie z zapotrzebowaniem rynku' jest coraz częściej zastępowana przyszłościową zasadą marketingu: “najpierw sprzedać, potem produkować'.
Po drugie, coraz częściej świadczenia oferuje się klientom w bardzo zróżnicowany sposób według zasad “J4U' (just for you). Obie tendencje wymagają dużej szybkości i elastyczności w obsłudze.
Orientacja na klientów oprócz podkreślenia myślenia kategoriami obsługi ma dla logistycznego myślenia kategoriami systemowymi, dwie dalsze konsekwencje:
- założenie, że wytworzone przez logistykę korzyści nigdy samodzielnie nie zaspokoją potrzeb klienta, tylko razem z innymi korzyściami, wytworzonymi w innych obszarach przedsiębiorstwa. Klient ceni “kompletnie wykonane zamówienie' (“perfect order'), co obejmuje nie tylko perfekcyjną obsługę dostawczą, ale także np. perfekcyjna jakość wyrobu.
- konieczność kooperacji miedzy przedsiębiorstwami (w łańcuchu tworzenia wartości) w celu zaspokojenia klienta. Tylko wtedy, gdy producent, handel i usługodawca logistyczny będą działali w uzgodnieniu ze sobą i z wzajemnym podziałem zadań zgodnie ze swoimi kompetencjami, można osiągnąć maksymalną korzyść klienta przy minimalnych kosztach.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (5 stron A4)
2. (22 stron A4)
3. (6 stron A4)
4. (1 stron A4)
5. (9 stron A4)
6. (13 stron A4)
7. (14 stron A4)
8. (19 stron A4)
9. (7 stron A4)
10. (16 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.5 stron)
2. (0.1 stron)
3. (0.7 stron)
4. (1 stron)
5. (0.3 stron)
6. (0.4 stron)
7. (0.7 stron)
8. (0.2 stron)
9. (1 stron)
10. (2 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Logistyka » Koncepcja logistyki dystrybucji
Koncepcja logistyki dystrybucji
Ocena: 10 / 10 Liczba głosów: 43 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|