![]() |
|||||||||||||||
|
Mapa tagów non profit | zarządzanie relacjami z klientami | wycena przedsiębiorstwa | polityka kadrowa | organizacja | plan strategiczny | MIRR | negocjacje cenowe | |
Koncepcja poznawcza w psychologiiZałożenia ogólneKoncepcja poznawcza stanowi alternatywę dla dwóch tradycyjnych nurtów psychologii: behawiorystycznego i psychodynamicznego. W odróżnieniu od nich zakłada, że człowiek nie jest całkowicie sterowany przez środowisko zewnętrzne (jak twierdzili behawioryści), ani nie podlega wyłącznie działaniu nieświadomych sił popędowych (jak uważała psychoanaliza). Zobacz: Definicje z dziedziny psychologii (Strony A4: 8) Człowiek jest przede wszystkim aktywnym podmiotem - samodzielnie i celowo działa, interpretuje rzeczywistość, nadaje znaczenia informacjom i podejmuje decyzje, zachowując kontrolę nad własnym postępowaniem. Według tej koncepcji człowiek nie tylko odbiera informacje z otoczenia, ale również generuje nowe informacje i wiedzę. To właśnie ta zdolność tworzenia i przetwarzania informacji stanowi podstawę rozwoju kultury. Rola struktur poznawczychUmysł ludzki posiada takie właściwości, jak inteligencja, pamięć i zdolność myślenia abstrakcyjnego. Cechy te mają charakter wrodzony, ale są rozwijane przez środowisko i kulturę. Centralnym elementem osobowości człowieka jest system informacji, określany mianem struktury poznawczej. To właśnie ona kształtuje poczucie własnej tożsamości i wpływa na sposób interpretacji świata. Drugim kluczowym elementem jest środowisko zewnętrzne, które dostarcza informacji do przetwarzania - ten proces określa się metaforycznie jako metabolizm informacyjny. Zobacz: Proces motywowania - referat (Strony A4: 12) 📚 📝 Człowiek dysponuje 2 formami wiedzy: wiedzą deklaratywną – dotyczącą faktów i pojęć ("wiem, że..."), wiedzą proceduralną – dotyczącą umiejętności ("wiem, jak..."). Im więcej człowiek wie o świecie, tym bardziej złożony staje się jego system poznawczy, a tym samym – bardziej rozwinięta jest jego osobowość. Osoby o wysokim poziomie abstrakcyjności struktur poznawczych potrafią lepiej rozwiązywać problemy ogólne i radzić sobie w nowych sytuacjach. Przetwarzanie informacji i percepcjaInformacje docierające z otoczenia są przetwarzane i włączane do istniejących struktur poznawczych. Dzięki temu człowiek nieustannie aktualizuje swój obraz świata. Długotrwała izolacja od bodźców prowadzi do zaburzeń percepcji, a z kolei nadmiar informacji może wywołać przeciążenie poznawcze. ↪ Promocje prosto od dystrybutora: www.ares-eksport.pl na ekskluzywne, efektowne lampy z prawdziwymi kryształami Preciosa - w stylu glamour i stylu nowoczesnym - do każdego wnętrza! Od Elite Bohemia z Czech. Do mieszkania, domu i dla biznesu. Ponad 500 modeli oraz wzory na zamówienie, wg projektu Klienta. ↩ Kluczową rolę odgrywa więc umiejętność selekcji informacji - odrzucanie treści nieistotnych lub bezwartościowych. Twórczość w ujęciu poznawczymZdolność myślenia abstrakcyjnego pozwala człowiekowi tworzyć nowe idee. Psychologia poznawcza wyróżnia dwa rodzaje twórczości:- twórczość psychologiczną (P) - polegającą na tworzeniu nowych pomysłów z punktu widzenia jednostki - twórczość historyczną (H) - prowadzącą do odkryć i dzieł nowych dla całej ludzkości. Zobacz: Metody badań w psychologii (Strony A4: 9) 📚 Powstały także różne modele wyjaśniające naturę procesu twórczego: Model konfliktowy (Sigmund Freud) - źródłem twórczości są wewnętrzne konflikty, frustracje i sprzeczności; działalność twórcza pozwala uniknąć kryzysów egzystencjalnych. Model spełnienia (Abraham Maslow) - twórczość to sposób samorealizacji jednostki; jest formą zaspokajania potrzeby samospełnienia. Dużą rolę odgrywa tu motywacja poznawcza, pobudzająca chęć poznania i eksploracji świata. Proces twórczy ma charakter spontaniczny i nieprzewidywalny. Kluczowe znaczenie ma zjawisko olśnienia (ang. insight) - moment nagłego pojawienia się rozwiązania problemu na poziomie nieświadomym. Ciekawą interpretację twórczości oferuje także teoria zeitgeistu, według której odkrycia i innowacje są zależne od etapu rozwoju społecznego i kulturowego. Wybitne jednostki odzwierciedlają ducha swoich czasów, ale jednocześnie potrafią go przekroczyć, rewolucjonizując naukę i sztukę. Środowisko społeczne może więc pełnić rolę stymulatora twórczości, pod warunkiem że zapewnia jednostce swobodę ekspresji i realizacji pomysłów. Geneza i przedstawiciele nurtu poznawczegoKoncepcje behawiorystyczna i psychodynamiczna, choć dominowały w XX wieku, nie były w stanie w pełni opisać złożonej natury człowieka. Wiele ich założeń spotkało się z krytyką - behawioryzm uznawano za zbyt mechaniczny i redukcjonistyczny, a psychoanalizę za zbyt spekulatywną i mało empiryczną. Zobacz: Osobowość - prezentacja (Strony A4: 38) W reakcji na to psychologowie tacy jak Jerome S. Bruner, Herbert A. Simon i George A. Kelly podjęli próbę stworzenia nowego, bardziej zrównoważonego podejścia - łączącego mechanizmy poznawcze znane z behawioryzmu z czynnikiem klinicznym charakterystycznym dla psychoanalizy. Ich celem było zbudowanie portretu psychologicznego człowieka, który byłby zgodny z faktami empirycznymi, a jednocześnie mniej mechaniczny niż behawioryzm i mniej spekulatywny niż psychoanaliza. Istotne poglądy koncepcji poznawczej- Odrzucenie obrazu człowieka reaktywnego, biernie reagującego na bodźce. - Odrzucenie wizji człowieka niedoskonałego, zdominowanego przez popędy. - Zachowanie człowieka zależy od informacji pochodzących z otoczenia oraz tych, które są zakodowane w pamięci. - Sterowanie zachowaniem ma charakter pozytywny - informacje stanowią materiał do przetwarzania, a nie czynniki wymuszające reakcję. Zobacz: Psychologia ekonomiczna - wykłady (Strony A4: 21) Znaczenie koncepcji poznawczejKoncepcja poznawcza stała się jednym z fundamentów współczesnej psychologii. Dała początek takim dziedzinom, jak psychologia poznawcza, psychologia uczenia się czy neuropsychologia. Jej wpływ widoczny jest także w sztucznej inteligencji, psychoterapii poznawczo-behawioralnej (CBT) oraz w edukacji, gdzie podkreśla się aktywną rolę ucznia w procesie uczenia się.
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Psychologia » Koncepcja poznawcza w psychologii Koncepcja poznawcza w psychologii
Ocena: 9.5 / 10
Liczba głosów: 3 głosów Zaloguj się, aby zagłosować |
||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||