Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
plan marketinfowy | wizja | corporate idenity | obligacje skarbowe | etapy analizy strategicznej | inflacja | integracja europejska | zadania z makroekonomii |

Konflikty wewnątrzgrupowe

Organizacja, jak każdy system społeczny, ma za zadanie realizację określonych celów. Aby mogło do niej dojść, zatrudnieni w niej ludzie muszą z sobą współpracować. Dlatego też organizacja w swoich założeniach jest systemem współpracujących z sobą ludzi, w praktyce jednak bardzo często zastępuje rywalizacja, a nawet wrogość, czego skutkiem są konflikty.

Okazuje się, iż grupy, których pozycja w organizacji jest niezbyt silna, mają tendencję do nawiązywania kontaktów opartych na współpracy i wzajemnej pomocy, jednak chwilą, kiedy wykształcą one własną odrębność i umocnią swą pozycję, zaczynają rywalizować i walczyć.

Wynika to najczęściej z czynników, które mają swoje źródło poza analizowanymi powiązaniami pośrednimi lub te związki wyprzedzają. Dlatego niektórzy badacze konfliktu próbują budować modele czy też formułować hipotezy, w których do przewidywania powiązań pośrednich wykorzystuje się czynniki zewnętrzne. Wychodzą oni z złożenia, że konfliktem można kierować pod warunkiem, że będzie się także mogło oddziaływać na zdarzenia go poprzedzające.

Jeden z modeli zawiera dziewięć typów zdarzeń poprzedzających konflikt:
1. wzajemna zależność przy realizacji zadań
2 .asymetria związana z zadaniem
3. kryteria poziomu wykonania w relacji do nagrody
4. zróżnicowanie w organizacji
5. niezadowolenie z roli
6. niepewność
7. zależność od wspólnych zasobów
8. przeszkody w porozumiewaniu się
9. poziom umiejętności i cechy osobowości

Ad 1. Wzajemna zależność przy realizacji zadań, uznawana jest za ważną zmienną, mającą wpływ na zdarzenia poprzedzające konflikt. Zależność ta dotyczy stopnia, w jakich dwie strony zależą od siebie nawzajem w zakresie informacji, pomocy, usługi lub innych działań koordynacyjnych wykonanie zadań w organizacji.

Ad 2. Asymetria związana z zadaniem, prowadzi do konfliktu, ponieważ wyraża brak pełnej współodpowiedzialności za relacje zadań. Negatywne skutki powiązań asymetrycznych występują w organizacji, w której kadra kierownicza nie potrafi pełnić jednej z przypisanych jej funkcji - koordynacji działań podwładnych.

Ad 3. Kryteria poziomu wykonania w relacji do nagród, mogą stać się przyczyna konfliktu wtedy, kiedy współdziałające z sobą jednostki organizacyjne są odpowiedzialne tylko za jedną stronę realizowanego wspólnie zadania.

Ad 4. Zróżnicowanie w organizacji, jest uzależnione od stopnia, w jakim dana jednostka organizacyjna jest zależna od otoczenia. Tam, gdzie wykonuje ona odmienny rodzaj zadań i ma do czynienia z innym odcinkiem otoczenia, będzie istniało zróżnicowanie wewnętrzne, rzucające na kształtowanie się relacji poszczególnymi jednostkami organizacjami.

Ad 5. Niezadowolenie z roli, to przede wszystkim brak bądź też  prowadzenie złej polityki kadrowej w organizacji w odniesieniu do systemu motywacyjnego pracowników. Organizacja, której uczestnicy odczuwają, że ich aspiracje zawodowe, poziom uznania bądź możliwości awansu są blokowane, jest podatna na sytuacje konfliktowe.

Ad 6. Niepewność, co do tego, jakie środki prowadzą do osiągnięcia celów, zwiększa możliwość konfliktu między jednostkami organizacyjnymi.

Ad 7. Zależność od wspólnych zasobów, takich jak przestrzeń fizyczna, wyposażenie, poziom kadry, środki obrotowe, kapitałowe, siła robocza, do których dostęp poszczególnych jednostek organizacyjnych jest ograniczony, stwarza możliwość konfliktu.

Ad 8. Przeszkody w porozumiewaniu się wynikają z braku wspólnego doświadczenia w wykonywaniu zadań w organizacji. Doświadczenie zmniejsza bariery porozumiewania się i dostarcza współdziałającym z sobą pracowników wspólnych punktów odniesienia.

Ad 9. Poziom umiejętności i cechy osobowości, takie jak wysoki poziom autorytaryzmu, nasilony dogmatyzmem i niska samoocena - prowadzą  do zwiększenia się częstości zachowań konfliktowych. Wykazano także , ze jednostki współdziałające ze sobą wnoszą do wspólnych działań różne motywy, co może stanowić przyczynę nieporozumień.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Rodzaje konfliktów w organizacji
3 stron(-y)
Motywacja jako funkcja zarządzania (⭐bibliografia)
10 stron(-y)
Kierowanie konfliktem w organizacji - referat (⭐bibliografia)
8 stron(-y)
Negocjacje - praca (⭐bibliografia)
16 stron(-y)
Podstawy zarządzania - ściąga
2 stron(-y)
Ściąga z podstaw marketingu
7 stron(-y)
Zagadnienia dziedziny zarządzania i organizacji
31 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » Konflikty wewnątrzgrupowe

Konflikty wewnątrzgrupowe
Ocena: 9.4 / 10
Liczba głosów: 35 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii