Kontrola jakości (Quality Control - QC)
Kontrola jakości (z ang. Quality control) to kluczowy proces w zarządzaniu jakością, mający na celu zapewnienie, że produkty lub usługi spełniają określone standardy i wymagania. Proces ten obejmuje szereg czynności mających na celu ocenę i zapewnienie zgodności produktów lub usług z ustalonymi normami jakościowymi.
Kontrola jakości odgrywa kluczową rolę we wszystkich dziedzinach przemysłu i usług, umożliwiając firmom zapewnienie wysokiej jakości swoich produktów lub usług, zwiększenie satysfakcji klientów oraz budowanie reputacji na rynku.
Główne czynności związane z kontrolą jakości
- Mierzenie: Polega na używaniu różnych narzędzi i technik pomiarowych do określenia konkretnych parametrów produktów lub usług. Mierzenie może obejmować takie czynniki jak wymiary, właściwości fizyczne, wydajność, trwałość, czy jakość surowców lub składników.
- Oględziny: To wizualna ocena produktów lub usług w celu identyfikacji ewidentnych defektów, wad w wyglądzie, czy uszkodzeń. Oględziny mogą być wykonywane zarówno na etapie produkcji, jak i po jej zakończeniu.
- Stosowanie sprawdzianów: Polega na używaniu standardowych procedur i narzędzi do przeprowadzania testów lub analiz w celu oceny różnych cech produktów lub usług. Sprawdziany mogą być fizyczne, chemiczne, mechaniczne, czy też oparte na testach użytkowników.
- Porównywanie wyników: Po przeprowadzeniu pomiarów, oględzin i testów, uzyskane wyniki są porównywane z ustalonymi wartościami referencyjnymi lub normami jakościowymi. Celem jest ustalenie, czy produkt lub usługa spełnia określone wymagania jakościowe.
- Ocena zgodności: Na podstawie porównania wyników z założonymi wartościami, dokonywana jest ocena zgodności produktu lub usługi z wymaganiami jakościowymi. Jeśli produkt spełnia te wymagania, jest uznawany za zgodny; w przeciwnym razie, mogą być podejmowane działania korygujące lub zapobiegawcze.
- Dokumentacja: Wszystkie czynności związane z kontrolą jakości powinny być odpowiednio udokumentowane, aby umożliwić śledzenie procesów, identyfikację ewentualnych problemów oraz zapewnienie spójności i transparentności działań.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (10 stron A4)
2. (8 stron A4)
3. (8 stron A4)
4. (22 stron A4)
5. (14 stron A4)
6. (14 stron A4)
7. (10 stron A4)
8. (4 stron A4)
9. (6 stron A4)
10. (26 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.3 stron)
2. (1.3 stron)
3. (0.5 stron)
4. (0.3 stron)
5. (0.6 stron)
6. (0.5 stron)
7. (0.4 stron)
8. (0.3 stron)
9. (0.9 stron)
10. (1.3 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie jakością » Kontrola jakości (Quality Control - QC)
Kontrola jakości (Quality Control - QC)
Ocena: 9.4 / 10 Liczba głosów: 227 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|