Kryteria osobowościowe w ocenie pracowników
Mogą mieć zupełnie podrzędny charakter w przypadku wielu prac wykonawczych. Kryteria te pozwalają wyeliminować ludzi z zaburzeniami osobowości, ludzi zbyt rzeczowych i konfliktowych. W tym celu wykorzystuje się ankiety, testy, wywiady a nawet analizy grafologiczne pisma wykonane zwykle bez wiedzy i rozgłosu zainteresowanego. W niektórych krajach takie praktyki są zabronione.
Do pracy na niektórych stanowiskach dyskwalifikuje osobowość asocjalna (socjopatia).
Są to ludzie o normalnym poziomie inteligencji, jednak nie są zdolni do podejmowania i efektywnego realizowania wielu ról zawodowych (w czasie wzburzenia). Bywają niezdolni do długotrwałego systematycznego działania. Kryteria osobowościowe pozwalają wskazać na ludzi z tzw. osobowością histeryczną objawiającą się m.in. szczególną potrzebą akceptacji własnej osoby i osiągnięć. Osoby te nie mogą zajmować stanowisk pracy związanych z silnymi stresami.
Przyczyną kłopotliwych i interpersonalnych relacji może być osobowość bierno – agresywna, którą charakteryzuje wysoki poziom uzależnienia od przełożonego (efekt nadmiernego uzależnienia od rodziców w dzieciństwie). Osobowość niedojrzała, zbyt wczesne powierzanie funkcji młodemu człowiekowi.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (107 stron A4)
2. (9 stron A4)
3. (13 stron A4)
4. (17 stron A4)
5. (37 stron A4)
6. (6 stron A4)
7. (12 stron A4)
8. (8 stron A4)
9. (8 stron A4)
10. (7 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.2 stron)
2. (0.3 stron)
3. (0.2 stron)
4. (3.6 stron)
5. (0.4 stron)
6. (0.2 stron)
7. (0.8 stron)
8. (0.2 stron)
9. (0.6 stron)
10. (0.4 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie zasobami ludzkimi » Kryteria osobowościowe w ocenie pracowników
Kryteria osobowościowe w ocenie pracowników
Ocena: 9.4 / 10 Liczba głosów: 135 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|