Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
podstawy zarządzania zasobami ludzkimi | socjologia | wykłady z finansów publicznych | proces rekturacyjny | konflikt w organizacji | pareto | zasada Pareto | benchmarking |

Kryteria wartościowania płacy

Do grupy kryteriów, które niemal powszechnie stosowane są przy wycenie pracy w praktyce firm, należą:
1. Kwalifikacje zawodowe wymagane na stanowisku,
2. Różnorodność prac, robót realizowanych na stanowisku,
3. Odpowiedzialność za kierowanie i koordynację,
4. Odpowiedzialność za decyzje,
5. Odpowiedzialność za kontakty zewnętrzne,
6. Odpowiedzialność za kontakty wewnętrzne,
7. Odpowiedzialność za skutki pracy,
8. Wysiłek umysłowy oraz pomysłowość i innowacyjność wymagana na stanowisku,
9. Wysiłek fizyczny,
10. Uciążliwość warunków pracy.

W przyjętym do wartościowania pracy kryterium kwalifikacji uwzględnia się:
- przygotowanie teoretyczne niezbędne do wykonywania pracy na stanowisku,
- uprawnienia specjalistyczne wymagane na stanowisku np. specjalizacja zawodowa, uprawnienia zawodowe,
- doświadczenia praktyczne niezbędne do prawidłowego wykonywania pracy na stanowisku, to jest liczba lat pracy, która pozwala na uzupełnienie wiedzy teoretycznej wiedzą praktyczną.
Kolejne kryterium – różnorodność, zmienność prac (robót) realizowanych na stanowisku określa:
- stopień różnorodności prac, robót realizowanych na stanowisku i związanej z tym potrzeby znajomości jednego, dwóch lub więcej zawodów, specjalności bądź też wiedzy z kilku obszarów (dziedzin) merytorycznych,
- stopień zmienności (w czasie) wykonywanych prac (robót). Zmienność ta związana jest na przykład z realizacją produkcji jednostkowej bądź też z dużą zmiennością zasad, przepisów w danym obszarze .

W kryterium odpowiedzialności za kierowanie i koordynację uwzględnia się stopień złożoności pracy wynikający z wykonywania obowiązków kierowniczych. Stopień złożoności tej pracy zależy od:
- szczebla hierarchicznego stanowiska kierowniczego,
- charakteru czynności, robót, zagadnień realizowanych przez zespół,
- rozpiętości i zasięgu kierowania.

Odpowiedzialność za decyzje to kolejne kryterium, w którym uwzględnia się:
- stopień ważności podejmowanej decyzji,
- stopień samodzielności w podejmowaniu decyzji i tym samym odpowiedzialności za podjętą decyzję,
- zakres koncepcyjnego myślenia, analiz niezbędnych dla podjęcia decyzji .

Kryterium odpowiedzialności za kontakty zewnętrzne określa ilość, rodzaj kontaktów oraz konsekwencje z tego wynikające. Przy wycenie tego kryterium uwzględnia się:
- ilość i zasięg kontaktów danego stanowiska z jednostkami zewnętrznymi,
- wagę (ważność) kontaktów i konsekwencje z tego wynikające, np. podpisywanie umów,
- funkcję reprezentacyjną, tj. reprezentowanie firmy w danym obszarze działalności.

Kolejne kryterium odpowiedzialności za kontakty wewnętrzne wartościuje trudności związane z potrzebą utrzymywania kontaktów umożliwiających otrzymywanie i przekazywanie informacji, uzgadnianie, interweniowanie.
Wielkość udziału tego czynnika w wartości pracy zależy od:
- szczebla, na jakim nawiązywane są kontakty,
- rodzaju i złożoności kontaktów,
- częstości ich występowania i czasu trwania.

Z kolei odpowiedzialność za skutki pracy związana jest z odpowiedzialnością za:
- skutki (wyniki) pracy na stanowisku,
- ekonomiczne i finansowe konsekwencje będące wynikiem (skutkiem) pracy na stanowisku.

Kryterium wysiłku umysłowego, pomysłowości i innowacyjność wymagane na stanowisku, określa:
- poziom skupienia (koncentracji) uwagi przy wykonywaniu pracy,
- poziom pomysłowości, innowacyjnego myślenia, wyszukiwania wariantów rozwiązań.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Polityka personalna i jej funkcje - opracowanie
10 stron(-y)
Motywacja w zarządzaniu hipermarketem Carrefour - praca magisterska (⭐bibliografia ⭐przypisy)
107 stron(-y)
Działalność marketingowa w przedsiębiorstwie (⭐bibliografia)
14 stron(-y)
Strategie rozwoju firmy (⭐bibliografia ⭐przypisy)
17 stron(-y)
Polityka asortymentowa (⭐bibliografia)
14 stron(-y)
Ściąga z zarządzania kadrami
8 stron(-y)
Konkurencja rynkowa - referat (⭐bibliografia)
12 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie zasobami ludzkimi » Kryteria wartościowania płacy

Kryteria wartościowania płacy
Ocena: 9.1 / 10
Liczba głosów: 74 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii