Kultura organizacyjna
Kultura organizacyjna jest kategorią bardzo wieloznaczną, wieloaspektową i trudno wymierną. W piśmiennictwie i w praktyce występuje ogromna różnorodność interpretowania kultury organizacyjnej.
Większość propozycji w tym zakresie zawiera jednak następujące elementy wspólne:
• wymienia się składniki kultury organizacyjnej
• akcentuje się wpływ składników kultury na zachowania pracowników
• podkreśla się fundamentalny i utrwalony charakter składników kultury organizacyjnej
• kulturę organizacyjna odnosi się do konkretnej firmy
Najbardziej rozpowszechnioną koncepcją kultury organizacyjnej jest koncepcja Scheina. Zgodnie z modelem Scheina podstawowe składniki kultury organizacyjnej zlokalizowane są na 3 poziomach zróżnicowanych pod względem trwałości oraz widoczności i świadomości. Na poziomach tych znajdują się (1) artefakty, (2) normy i wartości oraz (3) założenia.
Artefakty – to sztuczne twory kulturowe, najbardziej widoczne, najbardziej uświadomione oraz najłatwiejsze do identyfikacji. Jednocześnie jednak są to elementy najmniej trwałe.
Artefakty dzielą się na:
• fizyczne (kolorystyka i wystrój wnętrz, sposób ubierania się personelu, sposób zorganizowania miejsca pracy, logo firmy, flagi itp.)
• behawioralne (ceremonie, rytuały, schematy zachowań, sposób podejmowania gości, świętowanie rocznic itp.)
• językowe (opowieści o dawnych właścicielach i postaciach zasłużonych dla organizacji, specyficzne kategorie językowe stosowane w komunikacji, i w korespondencji, sposób prowadzenia rozmów telefonicznych itp.)
Wartości – odwzorowują to, co jest najlepsze dla organizacji i co powinno się wydarzyć dla jej dobra. Typowymi obszarami, do których mogą odnosić się wartości są: opcja na wyniki, kompetencje formalne, kompetencje osobowościowe, innowacje, jakość, obsługa klienta, motywacje, praca zespołowa itp.
Normy – zasady postępowania w organizacji, wskazówki, wytyczne zalecenia. Normy wywierają zwykle duży wpływ na zachowanie pracowników.
Założenia – całkiem niewidoczne i słabo uświadomione składniki kultury organizacyjnej, odnoszą się do natury człowieka, stosunków międzyludzkich oraz powiązań organizacji z otoczeniem. O założeniach leżące u podstaw kultury można częściowo wnioskować na podstawie uznawanych w firmie wartości i norm, zazwyczaj jednak można ich się jedynie domyślać (np. koncepcja człowieka X i człowieka Y Mc Gregora)
Rozpoznanie i charakterystyka kultury organizacyjnej konkretnej firmy wymaga wcześniejszej identyfikacji tzw. symptomów (tj. oznak) kultury organizacyjnej w odniesieniu do wszystkich wyodrębnionych jej składników.
Możliwości świadomego kształtowania kultury organizacyjnej są ograniczone. Celowe kształtowanie pożądanego modelu kultury organizacyjnej ze strony właścicieli i menedżerów konkretnej firmy dotyczy głównie artefaktów oraz wybranych (bardziej uświadomionych) norm i wartości.
Pozostałe składniki kultury kształtowane w długim okresie przez pracowników firmy, a także przez osoby i instytucje znajdujące się w otoczeniu bliższym i dalszym. Kształtowanie kultury organizacyjnej ma więc charakter odgórny i oddolny. Trzeba również pamiętać, że tworzenie bardzo silnej kultury organizacyjnej pociąga za sobą niebezpieczeństwo trudności związanych z konieczną zmianą niektórych jej składników.
Kultura organizacyjna ma do spełnienia funkcje zbliżone do tych, które powinna spełniać struktura organizacyjna firmy (porządkowanie i ujednolicanie, integrowanie – w szczególności opcja na utożsamianie się pracowników z firmą, stabilizowanie – wzrost przewidywalności zachowań i zapewnienie ciągłości funkcjonowanie firmy).
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (31 stron A4)
2. (9 stron A4)
3. (12 stron A4)
4. (24 stron A4)
5. (8 stron A4)
6. (17 stron A4)
7. (1 stron A4)
8. (12 stron A4)
9. (35 stron A4)
10. (20 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.6 stron)
2. (0.3 stron)
3. (0.5 stron)
4. (0.8 stron)
5. (0.5 stron)
6. (1 stron)
7. (1.1 stron)
8. (0.6 stron)
9. (0.7 stron)
10. (0.1 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » Kultura organizacyjna
Kultura organizacyjna
Ocena: 9.8 / 10 Liczba głosów: 193 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|