Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
biznes plan | psychologia | funkcja produkcji CES | analiza rynku | socjologia pracy | ilościowa teoria pieniądza | struktura organizacyjna firmy | algorytm transportowy |

Leasing operacyjny

Klasyczna umowa leasingu operacyjnego polega na czasowym przekazaniu w użytkowanie dobra inwestycyjnego, przy czym czas ten jest krótszy niż okres gospodarczej używalności rzeczy leasingowanej. Czas trwania leasingu operacyjnego jest krótszy od okresu amortyzacji przedmiotu leasingu, a zatem w czasie trwania okresu leasingu nie następuje pełna spłata ceny nabycia, czy wyprodukowania rzeczy.

W związku z tym, przedmiotem leasingu operacyjnego są zazwyczaj dobra, które mogą być używane przez wielu kolejnych użytkowników i których wartość początkowa jest wysoka. Umowy tego typu są więc zawierana z reguły na okres  3 lat, z ewentualną możliwością wcześniejszego rozwiązania. Ponadto po wygaśnięciu umowy przedmiot leasingu zwracany jest właścicielowi czyli finansującemu. Nie może być zapisu w umowie o wykupie przedmiotu leasingu przez korzystającego po jej zakończeniu.

Odmianą leasingu operacyjnego jest leasing mokry (wet lease),w ramach którego finansujący świadczy dodatkowe usługi. Przedmiotem leasingu 'mokrego" są z reguły statki morskie lub powietrzne. Udostępniający (finansujący) zapewnia wówczas personel, paliwo i inne składniki zaopatrzenia, niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania statku.

Drugą odmianą leasingu operacyjnego może być leasing suchy (dry lease). Jeżeli przedmiotem leasingu jest statek powietrzny lub morski, finansujący udostępnia go wówczas do korzystania bez świadczenia dodatkowych usług.

Ten rodzaj leasingu często ma charakter bezpośredni (direct lease}, ponieważ przebiega bez udziału firmy leasingowej nie będącej jednocześnie producentem. Udostępniającym i zarazem dostawcą rzeczy jest w takim przypadku przedsiębiorstwo produkcyjne lub handlowe.

Szczególnym rodzajem leasingu operacyjnego jest leasing procentowy (percentage lease), w którym wysokość uiszczanej opłaty za korzystanie z rzeczy ustala się w stosunku procentowym do sumy uzyskanej przez korzystającego ze sprzedaży towarów lub świadczonych usług. Dotyczy on z reguły atrakcyjnie położonych z handlowego punktu widzenia budynków o różnym przeznaczeniu lub ich części w postaci odrębnych lokali, które są wykorzystywane na sklepy, zakłady usługo we, biura itp.

Należy jednak podkreślić iż w praktyce polskiej transakcji leasingowej, właśnie leasing operacyjny jest dominujący, chociaż zgodnie z różnymi definicjami, nie daje on korzystającemu prawa nabycia przedmiotu leasingu po zakończeniu umowy. Równocześnie zgodnie z treścią stosowanych umów, znacznie łatwiej niż w przypadku leasingu finansowego, można rozwiązać umowę leasingu operacyjnego, co wynika z faktu, iż w leasingu operacyjnym z reguły nie następuje całkowita lecz jedynie częściowa spłata nakładów poniesionych przez finansujący na nabycie lub wytworzenie dobra inwestycyjnego, bowiem całe nakłady mają zwrócić się w kilku cyklach a nie w ramach jednej (pierwszej) transakcji.

Popularność leasingu operacyjnego wynika zatem w głównej mierze z obecnych przepisów prawa podatkowego, w ramach których z leasingiem operacyjnym wiążą się znaczne korzyści podatkowe dla stron transakcji leasingu, znacznie większe niż w przypadku leasingu finansowego.

W konsekwencji przedmiot leasingu operacyjnego zaliczany jest do majątku finansującego, który ma prawo do odpisów amortyzacyjnych z tytułu posiadania rzeczy oraz do zwrotu podatku VAT, którym obłożona była cena zakupu środka trwałego. Raty leasingowe, łącznie z wpłatą początkową w całości stanowi dla finansującego przychód a podatek VAT doliczany do nich (22%) jest w całości podatkiem należnym. Płatności zatem z tytułu rat leasingowych są w 100 % zaliczane do przychodów finansującego, zaś dla korzystającego stanowią w 100 % koszty uzyskania przychodu.

Leasing operacyjny będzie korzystny w sytuacji, gdy korzystającemu zależy na jak najmniejszym zaangażowaniu posiadanych wolnych środków finansowych oraz na uniknięciu czasochłonnej i skomplikowanej procedury, z jaką z reguły ma do czynienia w przypadku starań o kredyt bankowy. Zaletą tego typu leasingu jest również i to, że przedsiębiorca może korzystać z określonego dobra przez czas dla niego najdogodniejszy, nie potrzebuje natomiast dokonywać zakupu tego dobra, aby "mieć" go na stałe.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Finansowanie przedsiębiorstw (⭐bibliografia)
23 stron(-y)
Nowe produkty bankowe - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
0 stron(-y)
Controlling - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
13 stron(-y)
Controlling w zarządzaniu - prezentacja (⭐przypisy)
35 stron(-y)
Rekrutacja (⭐bibliografia)
8 stron(-y)
Wykłady z bankowości - opracowanie
30 stron(-y)
CRM - Customer Relationship Management (⭐przypisy)
4 stron(-y)

Podobne tematy w Kompendium

1. Leasing lombardowy (0.5 stron)
2. Leasing norweski (0.7 stron)
3. ROIC - wzór (0.2 stron)
4. Leasing pośredni (0.5 stron)
5. Rodzaje leasingu (1 stron)
6. Leasing zwrotny (0.5 stron)
7. Leasing pracowników (0.4 stron)
8. Leasing odnawialny (0.4 stron)
9. Efekt dźwigni operacyjnej (0.3 stron)
10. EVA - wzór (0.1 stron)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Finanse przedsiębiorstwa » Leasing operacyjny

Leasing operacyjny
Ocena: 9.9 / 10
Liczba głosów: 35 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii