Macdonaldyzacja społeczeństwa (George Ritzer)
McDonald’s to jeden z najważniejszych wynalazków Ameryki XX w myśl zasady: dużo, szybko i tanio.
Mcdonaldyzacja to proces stopniowego upowszechniania się zasad działania restauracji szybkich dań we wszystkich dziedzinach życia społecznego w Stanach Zjednoczonych oraz na całym świecie.
Oddziałuje ona na sposób, w jaki zdobywa się wykształcenie, pracuje, podróżuje, spędza czas wolny, odżywia, uprawia politykę, traktuje rodzinę - praktycznie na całą dziedzinę życia społecznego.
Cztery cechy Mcdonaldyzacji:
- Efektywność – McDonald’s zapewnia optymalny sposób zaspakajania głodu. Klient oraz pracownik staje się jedynie trybem dobrze funkcjonującego mechanizmu.
- Kalkulacyjność – McDonald’s akcentuje kwantytatywne cechy sprzedawanych potraw (wielkość potraw, cena) i świadczonych usług (ile czasu potrzeba, aby potrawę przygotować i otrzymać). Innymi słowy kłodzie nacisk na obliczalność.
- Przewidywalność – McDonald’s zapewnia przewidywalność i gwarantuje tym samym, że jego potrawy i usługi będą zawsze i wszędzie takie same (niezależnie od czasu, pory dnia miejsca w świecie). Klienci wiedzą, że następny posiłek będzie taki sam jak wszystkie, które dotychczas zjedli. Sukces McDonald's każe przypuszczać, że ludzie na ogół wolą świat bez niespodzianek. Ponadto można przewidzieć jak zachowają się pracownicy i co powiedzą. Panuje tu skrajna standaryzacja.
- Manipulacja klientami - kolejki, ograniczone menu, mały wybór i niewygodne krzesła służą temu, aby klienci zachowywali się zgodnie z życzeniem kierownictwa, mianowicie jedli szybko i opuszczali lokal.
- Manipulacja pracownikami - ścisłe procedury, kontrola oraz groźba zastąpienia przez technologie nie wymagające udziału człowieka (np. aparaty do nalewania napojów wyłączające się samoczynnie po napełniania kubka).
Zalety macdonaldyzacji:
- Dostępność o każdej porze i w każdym miejscu
- Dostępność dla szerokich kręgów społeczeństwa
- Natychmiastowe zaspakajanie potrzeb
- Ujednolicona jakość (zapewniony standard)
- Kwantytatywność umożliwia klientom porównywanie cen towarów w konkurencyjnych firmach
- Wszystkich traktuje się podobnie bez względu na rasę, płeć i przynależność do klas społecznej
- Wytwory jednej kultury łatwiej przenikają do drugiej
Wady macdonaldyzacji:
- Dehumanizacja społeczeństwa - człowiek staje się zdyscyplinowanym i zaprogramowanym robotem, trybem w maszynie. Jednostka się nie liczy; liczy się 'klient masowy'.
- Ujednolicenie otoczenia - nie tylko ludzi traktuje się jak 'masę', ale także środowisko naturalne przekształca się w standardowy sposób. Nie liczy się to, czym coś jest, lecz czy spełnia standardy, normy itp. Liczy się ilość przy akceptowalnym poziomie jakości, w danej kategorii cenowej.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (38 stron A4)
2. (20 stron A4)
3. (11 stron A4)
4. (12 stron A4)
5. (33 stron A4)
6. (15 stron A4)
7. (18 stron A4)
8. (16 stron A4)
9. (11 stron A4)
10. (13 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.2 stron)
2. (0.4 stron)
3. (0.5 stron)
4. (0.1 stron)
5. (0.6 stron)
6. (0.8 stron)
7. (5.1 stron)
8. (1 stron)
9. (0.2 stron)
10. (0.2 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Macdonaldyzacja społeczeństwa (George Ritzer)
Macdonaldyzacja społeczeństwa (George Ritzer)
Ocena: 8.6 / 10 Liczba głosów: 9 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|