Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
ocena kondycji finansowej | konflikt w organizacji | etapy badań marketingowych | monetaryzm | analiza konkurencji | zysk netto | manipulacja | strategia marki |

Macierz ADL - A. D. Little

Macierz ADL jest jedną z metod portfelowych, w skład których wchodzą: macierz BCG, McKinsey’a, ADL, portfel technologiczny, macierz Ansofa, metoda Hoffela.

Macierz ADL pozwala na określenie trajektorii strategicznych czyli  przebiegu rozwoju przedsiębiorstwa w poszczególnych sektorach wg scenariusza sukcesu i porażki.

Macierz ADL służy do oceny pozycji produktów na rynku, biorąc pod uwagę czterofazowy cykl życia produktu, który składa się z faz:
- wprowadzenia na rynek
- wzrostu
- dojrzałości
- spadku

W macierzy ADL łączy się dwie zmienne:
- poziom udziału w rynku (względny udział rynkowy - WUR)
- tempo wzrostu rynku

Na podstawie tych dwóch zmiennych przedsiębiorstwo może określić strategię rozwoju produktów.

Pozycja produktu w macierzy ADL określana jest na podstawie dwóch wskaźników:
- udziału w rynku (względny udział rynkowy, WUR) - to stosunek sprzedaży danego produktu do całkowitej sprzedaży w danej branży
- tempa wzrostu rynku - określa się je na podstawie zmiany sprzedaży w danej branży w ciągu określonego czasu

Na podstawie tych wskaźników przedsiębiorstwo może określić, w której z pięciu pozycji konkurencyjnych znajduje się dany produkt. Następnie, dla każdej z pięciu pozycji konkurencyjnych, określa się odpowiednią strategię rozwoju, na przykład:
- pozycja marginalna: pozycja, na której przedsiębiorstwo ma bardzo mały udział w rynku i niewielkie szanse na rozwój; strategia może polegać na unikaniu działań na danym rynku, a jednocześnie na obserwowaniu jego rozwoju, przedsiębiorstwo może postawić na inne rynki lub na inne produkty, które mają większy potencjał zysku.
- pozycja przeciętna: strategia utrzymania pozycji na rynku, kosztem zmniejszenia kosztów lub zwiększenia wydatków na marketing
- pozycja słaba: strategia reorganizacji, poprawy jakości lub wycofania produktu z rynku
- pozycja silna: strategia ekspansji, inwestycji w rozwój produktu lub poszukiwania nowych rynków
- pozycja dominująca: strategia utrzymania pozycji lidera, inwestycji w badania i rozwój, ekspansji na inne rynki

Kilka ciekawostek na temat macierzy ADL:
- Macierz ADL została opracowana przez konsultanta strategicznego Lewisa Frydmana i byłego dyrektora zarządzającego DuPont Company Richarda Dyruda w latach 60. XX wieku.
- Macierz ADL jest uważana za jedną z pierwszych metod analizy strategicznej, która pomogła przedsiębiorstwom lepiej zrozumieć ich pozycję konkurencyjną.
- Zastosowanie macierzy ADL może pomóc przedsiębiorstwom zidentyfikować swoje słabe strony i określić, jakie działania należy podjąć, aby zwiększyć swoją konkurencyjność.
- Macierz ADL jest często stosowana w dzisiejszych czasach, choć została opracowana ponad 50 lat temu. Jest to dowód na to, że dobre narzędzia analizy strategicznej są wciąż aktualne i użyteczne.
- Niektóre firmy wykorzystują macierz ADL jako narzędzie do podejmowania decyzji dotyczących inwestycji w swoje produkty i usługi.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Plan marketingowy spółdzielni handlowej
25 stron(-y)
Analiza strategiczna przedsiębiortwa - prezentacja
27 stron(-y)
Metody analizy marketingowej (⭐bibliografia)
11 stron(-y)
Analiza potencjału strategicznego przedsiębiorstwa
14 stron(-y)
Plan marketingowy firmy produkcyjno-dekoratorskiej
17 stron(-y)
Analiza strategiczna salonu fryzjerskiego (⭐bibliografia)
25 stron(-y)
Analiza portfelowa produktów dla celów określenia pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa (⭐bibliografia ⭐przypisy)
77 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie strategiczne » Macierz ADL - A. D. Little

Macierz ADL - A. D. Little
Ocena: 9.3 / 10
Liczba głosów: 179 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii