ekonometria | finansowanie przedsiębiorstwa | popyt | non profit | łączenie przedsiębiorstw | podstawy zarządzania | zarządzanie kapitałem obrotowym | obsługa klienta | |
Mapa tagów
Macierz AnsoffaH. I. Ansoff to jeden z pionierów zarządzania strategicznego, który opracował w latach 50-tych koncepcję rozwoju przedsiębiorstwa opartą na relacjach zachodzących pomiędzy produktem a rynkiem. Koncepcja ta do dziś jest powszechnie cytowana w literaturze zarządzania i stanowi klasyczne ujęcie tej problematyki. Macierz Ansoffa wraz z modelem LCAG - zwanym powszechnie jako model Andrewsa, stworzonym przez profesorów Harvardu (Learned, Christensen, Andrews i Guth - LCAG) stanowi podstawy analizy SWOT stanowiącej kluczową bazę do formułowania strategii. Scharakteryzujmy więc co to jest macierz Ansoffa i jak można zrobić macierz Ansoffa. Co to jest macierz Ansoffa?
Macierz Ansoffa (zwana też matrycą Ansoffa) ukazuje cztery potencjalne kierunki działania, wynikające z możliwości realizacji złożonych celów w obrębie dotychczasowych lub nowych rynków zbytu oraz z uwzględnieniem dotychczasowych lub nowych produktów. Strategia penetracji rynku
Strategia ta zmierza do zwiększenia rozmiarów sprzedaży na dotychczasowym rynku, z uwzględnieniem tych klientów, którzy zgłaszają popyt na produkty spełniające dotychczasowa funkcje. Przy zastosowaniu tej strategii osiąga się wzrost produkcji wykorzystując istniejący aparat wytwórczy. Szanse wzrostu daje czynny stosunek do istniejących potrzeb poprzez udział w targach i wystawach, reklamę, operowanie cenami i warunkami dostaw, stosowanie upustów, bonifikat itd. Strategia rozwoju rynku
Oznacza, że rozwój przedsiębiorstwa następuje w rezultacie oferowania tego samego produktu, ale na nowym rynku. Strategia ta jest bardziej ryzykowna niż penetracja rynku ze względu na to, że wymagania i zwyczaje zakupowe mogą się różnić od wymagań rynku, na którym przedsiębiorstwo dotychczas działało, oraz ze względu na brak doświadczenia w działaniach na nowym rynku. Strategia rozwoju produktu
Oznacza, że rozwój przedsiębiorstwa dokonuje się przez oferowanie na dotychczasowym rynku produktów nowych lub zmodernizowanych. Polega ona na poszerzaniu lub pogłębianiu dotychczasowego programu asortymentowego przeznaczonego na dotychczasowy rynek bądź na zastępowaniu nowymi produktami tych wyrobów, które zdążyły się już 'zestarzeć' i nie gwarantują firmie utrzymania swojej pozycji rynkowej. 'Nowy produkt' oznacza wyrób, którego przedsiębiorstwo dotychczas nie produkowało. Taka strategie powoduje wprowadzenie nowych rozwiązań w dziedzinie organizacji procesu produkcyjnego, zainstalowanie bardziej nowoczesnych i wydajnych urządzeń. Strategia dywersyfikacji
Jest strategią najbardziej złożoną, stymulującą w największym stopniu rozwój organizacji i jednocześnie najtrudniejszą. Wymaga ona rozszerzenia dotychczasowego zakresu działania przedsiębiorstwa przez wejście na nowe rynki z produktami niewytwarzanymi dotąd w przedsiębiorstwie. Z tą strategią wiąże się duże ryzyko, ale w razie powodzenia efekty są również duże. Strategię realizuje się przez: Strategie ograniczania
Stosuje się wówczas, gdy posiadane zasoby oraz zmiany w otoczeniu rynkowym nie pozwalają na podejmowanie działań umożliwiających rozwój firmy. W takim przypadku kierownictwo przedsiębiorstwa może podjąć decyzje o ograniczaniu intensywności działań i wydatków marketingowych (redukcja lub utrzymanie) w związku z przegrupowaniem zasobów firmy w celu poprawy efektywności. Poniższa macierz przedstawia graficzny obraz strategii ograniczania. Macierz Ansoffa na przykładzie firmy Coca Cola
Macierz Ansoffa stanowi jedną z pierwszych w pełni rozwiniętych receptur strategicznych, zawierającą opcje strategiczne, elementy analizy strategicznej i stanowi podwaliny analizy SWOT. Nie jest jednak jedyną koncepcją z zakresu corporate strategy. To narzędzie służące do analizy strategii wzrostu firmy, prezentując różne możliwości rozwoju poprzez kombinację produktów (istniejące i nowe) oraz rynków (istniejące i nowe).
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Analiza strategiczna » Macierz Ansoffa Macierz Ansoffa
Ocena: 8.8 / 10
Liczba głosów: 171 głosów Zaloguj się, aby zagłosować |
||||||||||||||||||||
|