Macierz GE General Electric
Macierz GE nazywana jest też jako macierz atrakcyjności produktu i atrakcyjności sektora. Koncepcja GE powstała w latach 70' w przedsiębiorstwie General Elecric (GE) w kooperacji z firmą doradczą Mc Kinsey’a.
W tej analizie przeprowadza się ocenę przedsiębiorstwa ze względu na jego zasoby oraz czynniki zewnętrzne charakteryzujące otoczenie przedsiębiorstwa. Do czynników wewnętrznych należą m.in.: siła konkurencyjności przedsiębiorstwa w sektorze, a do czynników zewnętrznych – atrakcyjność sektora.
Konstrukcja macierzy General Electric opiera się na dwóch zasadniczych założeniach:
1. przedsiębiorstwo powinno działać w sektorach bardziej atrakcyjnych, likwidować natomiast produkty z sektorów mniej atrakcyjnych.
2. przedsiębiorstwo powinno skoncentrować się na inwestowaniu w produkty o mocnej pozycji konkurencyjnej, z kolei wycofywać się z tych, których pozycja jest słaba.
Macież GE jest macieżą 9-polową. Oś odciętych, tzw. zmienna kontrolowana, nie jest określana jedynym czynnikiem lecz zmienną o kompleksowym charakterze. Jest nią pozycja konkurencyjna firmy. Oś rzędnych wyrażana jest również przez zmienną o złożonym charakterze, a mianowicie atrakcyjnością branży, w której przedsiębiorstwo działa, zamiast jednowymiarowego wskaźnika wzrostu rynku jak jest to w przypadku macierzy Boston Consulting Group (BCG).
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (25 stron A4)
2. (27 stron A4)
3. (14 stron A4)
4. (17 stron A4)
5. (25 stron A4)
6. (77 stron A4)
7. (6 stron A4)
8. (11 stron A4)
9. (25 stron A4)
10. (16 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.2 stron)
2. (0.4 stron)
3. (2 stron)
4. (2.3 stron)
5. (0.2 stron)
6. (0.5 stron)
7. (0.6 stron)
8. (1.7 stron)
9. (0.6 stron)
10. (0.6 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Analiza strategiczna » Macierz GE General Electric
Macierz GE General Electric
Ocena: 8.9 / 10 Liczba głosów: 115 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|