Marka własna
Terminem marka własna (marka handlowa, ang. private label, franc. marque de distributeur) określa się produkty wytwarzane na zlecenie określonej sieci handlowej, opatrzone etykietą z nazwą tej sieci i dostępne wyłącznie w sklepach do niej należących.
Pierwsze rodzaje marek własnych:
- marki sztandarowe (flagowe) – w swojej nazwie mają najczęściej logo detalisty wraz z submarką odwołującą się do racjonalnych motywów zakupu, np. Value, Korzystny Zakup, Essentials.
- marki pierwszej dostępnej ceny – zostały stworzone pod wpływem rosnącej oferty najtańszych produktów na rynku oferowanych przez dyskonty spożywcze
Marki własne pod koniec lat 90tych:
- marki sieciowe (store brands, korporacyjne, corporate brands), na których widnieje logo detalisty, a kolory opakowań są tożsame z kolorami firmowymi
- marki prywatne (własne, private brands, own brands), którymi oznaczany jest bardzo wąski asortyment produktów adresowany do specjalistycznego grona klientów
- marki podwójne, które składają się z marki sieci handlowej oraz submarki wskazującej na bardzo wysoką jakość produktów, np. Tesco Finest, Albert Q-Line
Obecnie hipermarkety stosują strategie łączenia marek sztandarowych lub marek pierwszej dostępnej ceny z tradycyjnymi markami prywatnymi, pod którymi sprzedaje się tanie artykuły, często nie najlepszej jakości oraz wyselekcjonowane marki prywatne lub marki podwójne, pod którymi detaliści oferują towary wysokiej jakości, jednak nieco tańsze od produktów renomowanych marek.
Producenci marek własnych sieci handlowych:
- przedsiębiorstwa, które specjalizują się w produkcji produktów na zamówienie, w tym marek prywatnych
- małe, lokalne przedsiębiorstwa, słabe kapitałowo i merytorycznie nieprzygotowane, by wprowadzać na rynek produkty pod swoimi markami
- duże przedsiębiorstwa, które produkują i sprzedają produkty z własnym logo, ale mają wystarczająco duże moce produkcyjne, aby równolegle produkować marki dla sieci handlowych
Zasoby tworzące potencjał konkurencyjności producentów marek własnych:
- duże możliwości (moce) produkcyjne
- niska cena produktu
- osobowość produktu (która wpływa na jego postrzeganie)
- stabilność jakości
- własne zaplecze laboratoryjno - badawcze
- wykwalifikowana i doświadczona kadra
- właściwe zarządzanie
- specyficzne usługi jak: projektowanie produktu zgodnie z wymaganiami sieci i najnowszymi światowymi trendami, dobór odpowiednich surowców i opakowań, produkcję i konfekcjonowanie produktów, dostawy oraz wsparcie logistyczne
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (37 stron A4)
2. (9 stron A4)
3. (7 stron A4)
4. (82 stron A4)
5. (6 stron A4)
6. (19 stron A4)
7. (14 stron A4)
8. (14 stron A4)
9. (20 stron A4)
10. (36 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.2 stron)
2. (0.3 stron)
3. (0.3 stron)
4. (0.3 stron)
5. (0.6 stron)
6. (0.4 stron)
7. (0.3 stron)
8. (0.2 stron)
9. (0.3 stron)
10. (0.2 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Marka własna
Marka własna
Ocena: 10 / 10 Liczba głosów: 40 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|