Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
obligacje | marka firmy | model Gordona | pięć sił Portera | wykłady z zarządzania strategicznego | prezentacje z marketingu | przykładowy biznes plan | komunikacja w przedsiębiorstwie |

Marka własna

Terminem marka własna (marka handlowa, ang. private label, franc. marque de distributeur) określa się produkty wytwarzane na zlecenie określonej sieci handlowej, opatrzone etykietą z nazwą tej sieci i dostępne wyłącznie w sklepach do niej należących.

Pierwsze rodzaje marek własnych:
- marki sztandarowe (flagowe) – w swojej nazwie mają najczęściej logo detalisty wraz z submarką odwołującą się do racjonalnych motywów zakupu, np. Value, Korzystny Zakup, Essentials.
- marki pierwszej dostępnej ceny – zostały stworzone pod wpływem rosnącej oferty najtańszych produktów na rynku oferowanych przez dyskonty spożywcze

Marki własne pod koniec lat 90tych:
- marki sieciowe (store brands, korporacyjne, corporate brands), na których widnieje logo detalisty, a kolory opakowań są tożsame z kolorami firmowymi
- marki prywatne (własne, private brands, own brands), którymi oznaczany jest bardzo wąski asortyment produktów adresowany do specjalistycznego grona klientów
- marki podwójne, które składają się z marki sieci handlowej oraz submarki wskazującej na bardzo wysoką jakość produktów, np. Tesco Finest, Albert Q-Line

Obecnie hipermarkety stosują strategie łączenia marek sztandarowych lub marek pierwszej dostępnej ceny z tradycyjnymi markami prywatnymi, pod którymi sprzedaje się tanie artykuły, często nie najlepszej jakości oraz wyselekcjonowane marki prywatne lub marki podwójne, pod którymi detaliści oferują towary wysokiej jakości, jednak nieco tańsze od produktów renomowanych marek.

Producenci marek własnych sieci handlowych:
- przedsiębiorstwa, które specjalizują się w produkcji produktów na zamówienie, w tym marek prywatnych
- małe, lokalne przedsiębiorstwa, słabe kapitałowo i merytorycznie nieprzygotowane, by wprowadzać na rynek produkty pod swoimi markami
- duże przedsiębiorstwa, które produkują i sprzedają produkty z własnym logo, ale mają wystarczająco duże moce produkcyjne, aby równolegle produkować marki dla sieci handlowych

Zasoby tworzące potencjał konkurencyjności producentów marek własnych:
- duże możliwości (moce) produkcyjne
- niska cena produktu
- osobowość produktu (która wpływa na jego postrzeganie)
- stabilność jakości
- własne zaplecze laboratoryjno - badawcze
- wykwalifikowana i doświadczona kadra
- właściwe zarządzanie
- specyficzne usługi jak: projektowanie produktu zgodnie z wymaganiami sieci i najnowszymi światowymi trendami, dobór odpowiednich surowców i opakowań, produkcję i konfekcjonowanie produktów, dostawy oraz wsparcie logistyczne

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Istota marki - prezentacja
72 stron(-y)
Marka produktu turystycznego - prezentacja
17 stron(-y)
Budowanie marki produktu
21 stron(-y)
Marka - jej wpływ na zachowanie konsumenta (⭐bibliografia ⭐przypisy)
6 stron(-y)
Marka firmy a promocja produktu i usług opartych na wiedzy - prezentacja
37 stron(-y)
Atrybuty produktu
9 stron(-y)
Lojalność wobec marki
7 stron(-y)

Podobne tematy w Kompendium

1. Marka imitacja (0.2 stron)
2. Marka handlowca (0.3 stron)
3. Marka rozciągnięta (0.3 stron)
4. Czym jest marka (0.3 stron)
5. Marka wg definicji American Marketing Association (0.6 stron)
6. Nazwa handlowa (0.4 stron)
7. Korzyście ze stosowania marek (0.3 stron)
8. Nazwa własna (0.2 stron)
9. Imitowanie marki (0.3 stron)
10. Dwuczynnikowa teoria emocji (0.2 stron)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Marka własna

Marka własna
Ocena: 10 / 10
Liczba głosów: 40 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii