Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
statystyka | wydatki budżetu państwa | kierowanie | analiza marketingowa | wykłady z międzynarodowych stosunków gospodarczych | makroekonomia | wykłady z historii myśli ekonomicznej | renta |

Marketing wewnętrzny i jego założenia


Główne założenia marketingu wewnętrznego:

1. Każda firma (instytucja, organizacja) ma swój rynek wewnętrzny. Na nim funkcjonują pracownicy firmy wraz ze swoimi potrzebami, ambicjami, oczekiwaniami czy interesami
2. Każdy pracownik jest klientem wewnętrznym firmy
3. Na rynku wewnętrznym istnieje co najmniej dwóch oferentów. Z jednej strony występuje pracodawca, za którym stoją: sformalizowana struktura, zadania, warunki, z drugiej zaś ludzie realizujący cele firmy, oferujący swoje usługi według posiadanych kwalifikacji, umiejętności, zdolności, wykształcenia itp.
4. Rynek wewnętrzny żyje własnym życiem przemieszcza role, zadania, funkcje klientów. Tylko pracodawca wydaje się być swoim własnym klientem. Są pracownicy, którzy są przedstawicielami pracodawcy, czyli mają swoich klientów, a jednocześnie sami są klientami. Przykładowo, jako pracownik działu personalnego raz jestem wyrazicielem oferty usług dla pracowników firmy, stale zaś jestem klientem swoich przełożonych, pracodawcy
5. Pomiędzy oferentami usług istnieje stała wymian transakcyjna ('coś za coś') 'Co otrzymam za moją dobrą pracę, zaangażowanie, lojalność, kwalifikacje'? – to punkt widzenia pracownika. 'Co otrzymam w rezultacie zakupu superspecjalisty, któremu miesięcznie oferuję taką a taką sumę wynagrodzenia? – to punkt widzenia pracodawcy: 'Czy wymiana będzie adekwatna?'
6. Istnieją wewnętrzne warunki pozwalające realizować wymianę usług (produktów), takie jak: warunki płacy, pracy, zasoby finansowe, kultura organizacji firmy, struktura organizacyjna i wiele innych
7. Istnieje oddziaływanie otoczenia społecznego, warunków zewnętrznych (sytuacyjnych) na wewnętrzny rynek pracy. Przykładem może być oddziaływanie tzw. stakeholders – ruchy ekologiczne, konsumenckie, grupy nacisku, konsumenci rynkowi itp., a także wpływ sytuacji ekologicznej, politycznej
8. Rynek wewnętrzny ustala swoje prawa i zasady funkcjonowania. Musi brać pod uwagę nie tylko wpływ otoczenia zewnętrznego, ale normy, wartości kształtujące się wewnątrz firmy, tworzące się mechanizmy kontrolne. W ten sposób rynek wewnętrzny nakłada na siebie – używając słów P. Drucknera – pancerz etyki

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Marketing globalny - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
11 stron(-y)
Funkcje i rola marketingu politycznego w wyborach
19 stron(-y)
Outsourcing - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
18 stron(-y)
Marketing i jego elementy
14 stron(-y)
Zarządzanie kapitałem intelektualnym i sposoby jego pomiaru - prezentacja (⭐bibliografia)
38 stron(-y)
Dystrybucja towarów w przykładowym przedsiębiorstwie (⭐bibliografia)
20 stron(-y)
Outsourcing jako metoda restrukturyzacji przedsiębiorstw
16 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Marketing wewnętrzny i jego założenia

Marketing wewnętrzny i jego założenia
Ocena: 9.6 / 10
Liczba głosów: 59 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować